Jump to content

Syningfella og regelverket


knutis

Recommended Posts

I regelverket står det at slaget skal ramme ovenfra og ned mot nakke / bakhode. Når jeg ser på bildene i mårfangsttrådene av mår tatt i syning er det imidlertid ganske mange mår som har fått slaget på siden eller halsen. Så da er spørsmålet om syningfella egentlig fungerer i henhold til regelverket? Eller må den plasseres på en bestemt måte for å fungere etter regelverket? Det ser forøvrig ikke ut som om det spiller noen rolle for måren så vidt jeg kan se.

(bare for ordens skyld, dette er ikke noen beskyldning om at alle dere som bruker syningfella og har tatt mår som ikke har blitt truffet "riktig" driver med noe ulovlig)

Link to comment
Share on other sites

@knutis er ikkje og somlar seg bort på viddene her @donner. Vi har inga godkjenning stempel her i Noreg på slagfeller, berre éit krav på korleis mekanismen skal fungere. Éit anna krav er at han skal vere kraftig nok til å drepe humant. Syningfella har til trass for kva du eller nokre andre seier bevist ved bilete, at han fungerer dårleg. Så ord mot bildebevis er slåande ! Om nokre syningfeller fungerer tilfredstillende kan òg hende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo mer vertikalt åpningen står, jo større er sjansen for at måren kan vri seg i sin iver etter å nå åtet. Bakkesett og skråstokksett er relativt sikre måter. Visst ikke måren har beina på ryggen da... :wink:

 

Etter å ha sett gjennom en del mårtrådsider gir jeg deg helt rett. Syning plassert loddrett ser ut til å ha minst 1/3 sjanse for slag fra siden eller på halsen. Syning plassert skrått eller vannrett har nesten utelukkende nakkeslag.

Andre feller plassert loddrett ser ikke ut til å ha denne tendensen. Der er måren i de aller fleste tilfeller truffet i nakke/bakhode.

Link to comment
Share on other sites

flanged :| jeg vet tilfeldigvis ganske mye om syning da jeg kjenner produsent godt.det er som du sier ingen type godkjenning på slagfeller i norge(kommer snart heldigvis)men de fellene som er på markedet i dag har alle blitt sjekka i et utvalg i direktoratet....leif bøe var med der og jeg tør påstå at syning er en av de beste fellene på norske markedet i dag (hvis riktig satt opp ja)det er eneste fella som er 100% sikker på bakkesett ved bruk at tut!!og den letteste å spenne opp og en av de kraftigste på markedet!!feilslag har man på de fleste feller og syning er skyldig der også men,de fotobevisa du snakker kan lett skaffes av andre feller også!uansett så er det viktigste at dyret dør fortest mulig.....jeg tok 60 mink i syning på en sesong og ikke en hadde feilslag (mink er lett å ta) måren derimot er mer lur og får noen ganger til feilslag ved feil opphenging(med gitter så skal det være nærmest umulig å få dette till men det skjer tydligvis) :? jeg har testa mange felletyper men står igjen med syning da den passer meg best.

Link to comment
Share on other sites

Produsenten (LB) vil ikkje at nokre skal tukle/modifisere fellane sine når dei kjem ut frå garasjen hans og ut i butikkane. Eg har sjølv sett korleis desse fellane blir kontrollert, og metoden er på ingen måte verd hans eige garanti stempel. No må vi òg huske på at desse fellane blir montert saman manuelt, og menneskelege feil skjer. Desse fellane har vist seg å fungere mykje betre etter modifisering. Minkfellene skal eg vere samd med deg i, dei er gode. Dette blir skulda "ledetuten" som eliminerer éit kvart feilslag viss fjørene er nye....kanskje mårfella skulle hatt noko liknande !?

 

Utvalg..slike sammensetninger av merkte menneske smakar surt, berre i namnet....men ein TYPE GODKJENNING stiller eg meg 100% bak. Noko slikt skulle absolutt vore på banen for mange år sidan. Det finst mange "uavhengige" og dugelege fangstfolk som kunne teke på seg denne jobben i Noreg. Testa fellane kvar for seg og konkludert kva for ein feller som tilfredstiller kravet til ei god slagfelle.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, Kaniafella har så og si nesten samme utløse mekanisme, men kan ikke si at jeg har sett et bilde med ei Kaniafelle hvor slaget har truffet over halsen eller på siden. På kaniafella greier vel måren å akkurat stikke snuta under utløsebøylen, mens på Syningfella er det ingen åpning mellom gitter og bunn på fella. Ser for meg at måren i Syningfella fort kan vegre seg mot å benytte snuta til å trykke på gitteret, og heller prøver andre løsninger. Noen som har noen synspukter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...