Jump to content

Erverve slakte/grytpistol 22lr


Laikajeger

Recommended Posts

Har fundert på å skaffe en enkeltskudd 22lr pistol til avliving i bås/felle og i hi. Men enkelt skal det ikke være.... Har snaka flere ganger med våpenkontoret men får ikke svar om jeg som ikke er medlem eller aktiv skytter i pitolklubb kan erverve en slik til det formålet.

Har jo salong så den bruker je i feller å bås men har opplevd flere ganger at jeg må demontere skjefte for å avlive i hi og det er der det hovedsakli trengs. Har lest lover opp og ned og får det selv til at jeg ikke får men har en som mener at med enkeltskudd skal det gå.. Er det noen som har noe konkret om dette??

Link to comment
Share on other sites

Det var tidligere anledning til å få kjøpt enkeltskudd 22LR pistol som slaktepistol, da mot dokumentert behov- dvs at en hadde husdyr og slaktet hjemme. Jeg har hatt en slik siden den tiden, men ville kvitte meg med den nå i høst. Forutsetningen for å få beholde den nå var at den gikk på våpengarderoben- men siden det opprinnelige behovet for en slaktepistol ikke lengre var til stede ville jeg heller ha ett annet og mer anvendelig våpen. Det gis visst ikke lengre tillatelse for slike slaktepistoler, så jeg valgte å levere den inn til destruering til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra onkel blå's Rundskriv 2009/009, s. 20:

 

Det fremgår av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 35 at pistol/revolver i cal

22lr kan benyttes til avliving av enkelte arter vilt der viltet er fanget i felle ol. Reglene for

erverv av skytevåpen reguleres av våpenlovens bestemmelser og ikke av viltlovens

bestemmelser. Etter sikker forvaltningspraksis innvilges det ikke ervervstillatelse til

privatpersoner på pistol/revolver der behovsgrunnlaget er oppgitt til å være avliving av vilt.

 

 

Så det ser ut til at løpet er kjørt der, for PoD har bestemt at såntno erverv er fanteskap.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil, men det er vel lov og avlive vilt i feller med pistol, om du har pistolen til annet formål. Det er også ett krav at den fraktes til fellen tildekket på vanlig transportmåte og ikke er på kroppen i lommer/hylster osv.

 

edit, der kom lovens bokstav og ja :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm ser ikke så lovende ut detta... Men kan jo skrive en søknad å se hva som skjer kansje.... men får vel bare avslag. Skal ringe et anet våpenkontor å høre å. Er jo bare en sjelden gang en trenger den men godt å få avlivet vilte fortest mulig, men slik er regla da...

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det er da heller ikke lov å bruke pistol/revolver slik du skisserer i første innlegg....

 

Det som er lov er

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

klippklippklipp

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

 

 

Du får med 100% garanti avslag på en slik søknad.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på du skal ha de helt store forventningene. Dessuten kan det ha seg sånn i forvaltningens hensynløse praksis, om det skulle vise seg at du får innvilget en søknad på feil grunnlag, er det deg selv det slår tilbake på. Det er jo en innlysende selvføleglighet at det er du, som søker, som har plikt til å bekjentgjøre deg med og inneha høyere kunnskapsnivå om lover forskrifter og følgeskriv enn sakbehandleren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...