Jump to content

Hvilken dokumentasjon trengs ved arv av rifle?


Cutlass

Recommended Posts

Hei,

 

har nå søkt her inne og på Google,men føler ikkje eg har fått helt 100% sikkert svar på hvordan reglene er rundt våpenarv.

Har vært hos den lokale Politi-stasjonen,men veit ikkje om den infoen eg fikk der var rett,da ho ikkje var sikker.

 

Her er saken:

Min far arvet en Krag 6.5mm 1922 modell fra sin far etter hans bortgang.

Min tok aldri steget med å registrere våpenet på seg sjøl,og det har nå gått endel år(vil tippe rundt 7 år).

Han har nå fått brev fra Politiet i sitt distrikt om å registrere våpenet på seg,men ville heller at eg skulle få det pga plassmangel.

 

Eg har våpenskap,står i Jegerregisteret og har plass i jaktgarderoben til dette.

 

Spørsmålet er da: hvilke papir trenger eg?

 

Personen hos Politiet sa at eg måtte skaffe papir frå den som stod ansvarlig for buet til min farfar,og at den personen skulle stå som selger.

Hva heter denne dokumentasjonen som ansvarlig for buet skal inneha? Skifte-attest??

Eg har ikkje verifisert at min farfar står registrert på våpenet pr.dags dato,men antar det ikkje er et uregga våpen.

 

Arv på affeksjon,kan det benyttes i dette tilfellet og kan en da bruke våpenet til noe?

Viss ikkje hadde eg tenkt å ta det inn i jakt-garderoben :)

 

Håper på gode svar rundt dette da eg antar dette er et kjent scenario hos mange.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke papirer og slik du trenger da jeg har kun forskuddsarvet ett våpen.(bestefra ble for gammel syns han og ga ei gammel hagle til meg)

 

Men når det kommer til å søke om våpenet kan du gjøre 2 ting.

 

-Søke om arv og ikke annet. Da sitter du igjen med ett skarp våpen du ikke har lov til å skyte med. Men som ikke tar opp plass i jaktvåpen graderoben.

 

-Søke om jakt/konkuransje og arv. Da har du ett våpen som tar plass i våpengraderoben(hvis du søker jakt) eller en konkuransjevåpen plass om du søker det. Og kan da brukes som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

@TerjeN77: Ettersom din far har fått et brev fra politiet om registrering kan du forutsette a) at våpenet var registrert på din farfar, ellers hadde ikke politiet kjent til den, og b) din far er ansvarlig for den, siden det er ham de skriver til. Du kan få bekreftet dette ved å ringe ditt politidistrikt og snakke med våpenkontoret. De vil også veilede deg i prosessen rundt å få den registrert på deg. Arv av rifler er uproblematisk så lenge slektsforholdet er direkte i rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Ok,skal ringe de og høre.

Siden det er endel år siden min farfars bortgang,og min far ikkje hugser hvem som hadde ansvaret for fordelingen av buet så kan det kansje bli et problem viss en sånn person må stå som selger?!?

Må isåfall høre med mine onkler og tanter isåfall,mulig de veit dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...