Jump to content

Spurnader om WSM ?


flanged

Recommended Posts

Sit med nokre spurnader andsynes wsm i 270 og 300.

 

Er det slik å forstå at 270 - 300 wsm berre er ein feit variant av 270 win og 300 wm og med same eigenskapar som desse i ei kort kasse ? Eg har lese at bolten kan "lugge" litt under skyting med wsm, kvifor ?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Wsm patronene er fine - og gir normalt sett god hastighet og fin presisjon. Hastigheten på 300 wsm ligger kanskje en anelse under 300 wm, men så klarer den seg med kort kasse. At wsm patroner lugger vil jeg anta skyldes at en del av børsene som kamres i disse patronene er billige (f.eks winchester børser). Billige børser fra usa pleier å være svært skjeive, og er f.eks boltface ikke rett i fohold til kammer så vil hylsa bli skjeiv noe som gir lugging.

Link to comment
Share on other sites

Sit med nokre spurnader andsynes wsm i 270 og 300.

 

Er det slik å forstå at 270 - 300 wsm berre er ein feit variant av 270 win og 300 wm og med same eigenskapar som desse i ei kort kasse ? Eg har lese at bolten kan "lugge" litt under skyting med wsm, kvifor ?

 

270 WSM gir vel noe høyere hastighet enn 270 Winchester med samme løpslengde, 300 WSM gir litt lavere hastighet enn 300WM.

En fordel med WSM er at de kan puttes i ei kort låsekasse, 270 Win og 300 WM trenger låsekasse av medium lengde.

Ulempen til WSM er at den tykke/korte hylsen med bratt skuldervinkel kan gi matetrøbbel, antar at det er dette du mener med "lugging".

 

Har selv en 300 RSAUM i en Remington 7, vil ikke si at den "lugger", men .358 Win i en annen Reminngton 7 mater med mindre motstand.

 

Dersom ikke låsekassen i utg.pkt er laget for WSM patroner, vil dette kunne by på endel jobb og utfordinger for børsemakeren. På WSM fabrikkrifler skal matingen gå greit, hvis ikke hadde jeg klaget...

Link to comment
Share on other sites

Låsekassa har samme utvendige mål uansett kaliber, iallefall vanlige våpen som Tikka, Sako, Winchester, Remington, Kimber...

Støtbunnen på sluttstykket må ha magnumdiameter(samme som 300 WM, 375 H&H osv, .532" om jeg husker rett).

 

Ellers er det meste likt med patroner i .308 win klassen. Min Rem 7 i 300 RSAUM har en litt annen magsinbrønn, men bruker likevell samme underbeslag og stokk.

 

Dersom et magasin tar 4 stk 308 Win patroner, vil det vanligvis bare være plass til 3 stk WSM.

 

Jo mer krutt en patron brenner for et gitt kaliber, jo kortere levetid vil løpet gjerne ha. Et WSM løp vil kanskje bare ha halvparten så lang levetid sammenlignet med et 308 Win løp, kanskje bare 1/3 for den del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...