Jump to content

Termostat Lee pro 4-20


Ørret

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Lee Pro 4-20, men jeg tror den ikke virker som den skal. Blyet blir alt for varmt.

Første gangen jeg prøvde den, satte jeg den på "6". Temperaturen ble over 900*f.

Prøvde igjen idag og satte den på lavest mulig stilling. Blyet nådde 850*f før jeg tappet alt ut.

 

Er det jeg som gjør noe feil, eller er termostaten bananas?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min er slik den og! Har den på MIN og når den er helt full av bly holder den ca 700F ei lita stund. Når blyet minker så blir det altfor varmt. Jeg regulerer da tempen med å ha i "sprues" og mere bly. Med termometer går dette sånn ca....men jeg er fersk i gamet enda.

 

Har lest om disse PID-greiene men om man ikke er elektriker eller noe i den gata så synes jeg det ser komplisert ut :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Lee direkte ang problemet, de bare fnyser av det og de lister termostat til 220v og 110v på siden men de er identiske, leste meg vel fram til att det var noe med 50\60 Hz på varmecoilen som var problemet, de bruker samma 220v coil i 110 og 220v utgaven.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er ikke et kjempeproblem når man vet om problemet, selv om det ikke skal være slik. Jeg bruker en skjøteledning med bryter på som gryta er koblet i. Når man har blytermometer og bruker av/på-knappen innimellom klarer man fint og holde smelta rundt 700F med en variasjon på rundt 50 grader og det er akseptabelt i mi bok. Tilsetter litt tinn så holder smelta under 750 F ved å tilsette "sprues" og bruke knappen. Om jeg ikke gjør dette så makser gryta mi ut på ca 950F på MIN innstilling :) Den går tydeligvis på full pupp alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Du skrur ut de 4 skruene på toppen, drar den sorte knotten rett opp og skrur av muttra under knotten. Fjern dekselet som bryteren går igjennom.

 

Det er noe skrift på selve bryteren. Min var merket med 6,7A/120V. Riktig bryter bør være merker med noe slikt: 3,35A/240V.

 

Lee selger løse deler, så du kan kjøpe av dem. Gryta mi er ny, så jeg venter på at Trond får inn nye.

Link to comment
Share on other sites

Midway så jeg tenkte å sende en mail dit først. De har jo denne på lager så det hadde vært lettvint men vet ikke om den passer Pro4.20 eller 10 lbs gryta. http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/516277 Går de om hverandre så har jeg jo.

 

Kan nesten se ut som Lee har satt inn feil termostat til alle 220V Pro4 gryter i et helt parti. Kan jo ikke være tilfeldig at du har fått feil 3 ganger og jeg har feil i mi, som begge er kjøpt ca på samme tida

Link to comment
Share on other sites

Prøvde for morroskyld å flytte over termostaten fra 10 lbs gryta til Pro4-20 gryta og det funket ikke så amerikaneren hadde nok rett, gryta gikk fortsatt på full gass. Han hevdet også at den store termostaten ville sannsynligvis virke på begge. Det kan være forklaringen på at Midway har bare en type del. Får bestille en derfra da. De hevder at delen jeg linket til over skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar alt fra Lee Customer Support. Da ble jeg enda mer forvirret. Siterer svaret hans nedenfor. Noen som skjønner hva han snakker om?

 

"Mr. Bakke,

 

That is the correct thermostat, as thermostats are not voltage specific, but simply open and close a set of points, based on temperature. If you look at these points, they are probably welded shut, if you are constantly heating.

 

Thanks,

 

Andy"

Link to comment
Share on other sites

Tror han mener at der er et print på termostaten. På printet er der nogle punkter som bryteren/switcen skal danne forbindelse på når du dreier termostaten. Hvis disse punkter er loddet på og loddetinen har dannet forbindelse mellem punkterne, da er der full guffe uansett hvordan du instiller termostaten.Hvis det er tilfellet må du renske op mellem punkterne. Kan gjøres med at lodde kolbe og tinsuger, eller kanske mere tilgengeligt en lille fil og file bort loddetinen mellem disse punkter.

Har ikke en sådan bly koker, men er vel litt teknisk anlagt og kan engelsk. :)

Håber du ser hva jeg mener.

Speikey

Link to comment
Share on other sites

Jeg kontaktet også Lee idag, og fikk så og si samme svar:

The most likely reason for your problem is that the contacts in your thermostat are fused together. If you are mechanically inclined you may wish to unplug your melter and remove the thermostat and see if you can pry the points apart. This may restore proper function. If you do not wish to do this or it does not work the thermostat will need to be replaced.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om noen kan forklare meg litt om hvordan denne bryteren fungerer, blir ikke helt klok på det.

 

Kikket litt mer på den i dag og bimetallstripen var sveiset fast til den over på to pungter. Rett under stanga som kommer fra justeringsbryteren og i enden av stripa. Som rådet var fra kundeservice til Lee så brøt jeg dette fra hverandre. Da ble gryta ikke varm i det hele tatt. Ja,ja tenkte jeg og brøt den i enden inntil igjen så det ble kontakt her, da gikk den på full power igjen :)

 

Dette tror jeg blir vanskelig å få til å bli akkurat da det virker som denne må ha akkurat riktig avstand til de forskjellige kontaktpunktene for at den skal fungere ordentlig. Spesealt da man ikke er sikker på hva som skal være kontaktpunkter og ikke :)

Link to comment
Share on other sites

191446.jpg

 

Gidder ikke å demontere min gryte, og bildet forteller meg ikke helt hvilken av de to punktene som er bimetall, men jeg tror det er den øverste. Bruk en lighter eller liknende litt forsiktig så ser du hvilken som reagerer på varme. Kontaktpunktet er knasten på enden, dette skal ikke være sveiset sammen men være i kontakt i kald tilstand. Når bimetallet blir varmt skal de åpne seg, men om du har herjet med den kan det hende at du må justere spennet noe for å få riktig arbeidsområde.

Link to comment
Share on other sites

Bimetallet er ei tynn stripe som er festet til den nest underste plata. Jeg har brutt og bendet og prøvd meg fram utallige ganger og nå løfter den kontaktene fra hverandre når gryta blir varm på varm innstilling. Det ser ut til at den holder varmen på gryta på ca 700 F når innstillinga er på 5. Perfekt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den skal være sveiset sammen med den over på enden. Min var også sveiset på midten (loddet er det vel kanksje), det skal den ikke være. Jeg brøt den fra hverandre på midten. Om du holder den fast i ene hånda så vil du se et den bøyer seg mer når du skrur på mer varme på termostaten. Min var for stram her slik at den aldri løftet seg fra hverandre. Da må dette brytes mer på for at det skal mindre varme til for at den skal løfte seg.

 

Tror jeg hadde litt flaks når jeg fikk til dette. Klarer ikke å forklare dette mer nøye av den grunn. Mitt tips til deg er å prøve dette og forsøk å forstå hvordan denne fungerer. Jeg satte den så i gryta og så hva som skjedde med de forskjellige innstillingene. Skal du se det må du ha blytermometer. Ikke skru på lokket på toppen så du kan ta den ut og inn men vær forsiktig så ikke noen av kontaktene kommer borti godset på gryta, da kortslutter den oppdaget jeg :)

 

Lykke til.

 

KE

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hold your Horses!

 

Termostaten på 110v og 230v er den samme!

Elementet derimot er forskjellig. Hatte Lee satt 110v element i 230 gryta ville effekten blitt 4ganger høyere dvs. 2800w, det di fleste ville merket, da en 10a sikring ville røket!

 

Konstruksjonen derimot er ikke veldig gunstig, da en Bimetal-termostat har mye Hysterese (dårlig tolleranse).

Å plasseringen er jo ikke oppi gryta, der en ønsker å kontrollere Temperaturen.

 

Uten å gå for langt inn i Reguleringsteknikken å Termodynamikkens verden, kan jeg konstantere med at dette ikke blir ekstremt vellykket, men greit nok for NOEN.

 

Et eksempel: hvis en vil ha konstant Temperatur i stua, så setter en ikke termostaten til stua i yttergangen, da vil det bli Fuckup, når unga står i døra å brøler etter Lommetørkle, samtidig som kong vinter kommer snikende over dørterskelen for så å kjøle ned termostaten.

 

Driver ikke å støper selv, men har en nabo som til sin store frustrasjon har en Lee Pro 4 20Ibs

Med nevnte problem.

Den har as we speak fått seg PID-regulator og Solid State Rele.

Er enda litt i testfasen her, men ser ut til å holde temperaturen innenfor 10grader av ønsket verdi.

Hvis vi ikke tapper av gryta, er den enda nermere setpunkt. Kansje 2grader.

Tror at hvis vi skal ha bedre regulering, så må varmeelementet monterest inne i gryta, eller i bunnen av den. Da det er en viss treghet her. (Igjen litt Termodynamikk)

 

MEN dette er bra nok!

 

Vil tippe denne oppgraderingen vil komme på ca. 500,- + litt kosejobb!

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i alt du sier med unntak av en ting, prisen på PID-kontrolleren. Den kommer på ca tusenlappen, altså like dyr som hele gryta. Dette er ikke aktuelt av den grunn for meg. Med termometer i gryta er det å holde tempen ikke noe problem da små justeringer av bryteren underveis gir jevn temperatur.

 

Skal jeg ha ei anna gryte skal jeg ha ei som er større.

Link to comment
Share on other sites

Åsså må du ha temperaturprobe å solid state rele i tillegg, å ein boks å ha driten i.

Da er den prisen ganske grei. Har vel planlagt en slik ombygging selv en eller annen gang, ikke fordi jeg har et problem med gryta som den er men fordi jeg kan :mrgreen:

 

Kjører en slik PID-regulator på kalibreringspressa med et 250W varmeelement, fungerer helt strøkent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...