Jump to content

Vurderer zeiss varipoint 3-12x50 Godt valg?


Conibear

Recommended Posts

Vurderer nå denne zeiss varipoint 3-12x50 med kulebanekompensator hos xxl til 12,000.

 

Er det et godt valg og er det en fordel med kulebanekompensator? (ingen erfaring her)

Fant ikke så mye på nett om akkurat den med kompensator.

 

Sies at Varipoint skal være en lett kikkert men er det mye forskjell på vanlig varipoint og denne med kompensator i størrelse og vekt?

Link to comment
Share on other sites

For å stjele tråden litt: godt å høre dreverjan. Det lå en slik under juletreet i år, fra far til far. :) Har ikke fått satt den på rifla, men den ser bra ut.

 

Conibear: Min var også med komp, selv om jeg ikke trodde det da jeg kjøpte den. Ulempen med komp som jeg ser (foruten noe økt vekt) er faren ved at man kan justere siktet når man går i skogen. Dette er vanskeligere med denne modellen enn med f.eks schmidt u bender-kikkerten jeg har på den andre rifla. På zeissen må man nemlig løfte opp tårnet før man får justert. Derfor mener jeg at komp er en fordel på denne kikkerten.

 

Ellers impulskjøpte jeg min da den var på tilbud litt billigere enn det du får din for... Har i ettertid funnet ut følgende:

1) Noe dårligere skumringsegenskaper enn andre victory-er pga konstruksjonen med både medforstørrende og ikke medforstørrende retikkel. (min har retikkel 60, rød prikk som ikke forstørres, og "åpent" tynt kors som medforstørres. Ser i grunn ut til å være en kombo jeg blir meget fortrolig med.) Om disse forskjellene i skumringsegenskaper er store skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har testet kikkerter mot hverandre.

2) Lys til både natt og dagbruk, trinnløst justering, lyset justerer seg selv etter lysforhold og bakgrunn. Meget fin og distingt rødpunkt.

3) i mine øyne muligens den optimale all-round-kikkerten: Lys til alt, lav nok forstørrelse til "nærstrid" (min er 2,5-10x50) og høy nok fortørrelse til mitt bruk. (elg, rev, toppjakt++) Betydlig bedre skumringsegenskaper enn noen annen kikkert jeg har. (tidligere omtalt s&b har ikke lys, og har elgdot-retikkel som blir alt for spinkelt i mørket.) Derfor konkluderer jeg med at jeg er meget fornøyd med handelen.

4) vær obs på at det er utgående modell, og at det trolig er derfor disse går på "billigsalg" for tiden. Det betyr neppe at det er en dårlig kikkert. (I alle fall velger jeg å tro at det ikke er tilfelle. :) )

 

Lykke til med valget. :)

 

Edit: er det 3-12x56 eller 2,5-10x50 du har på hånden? Trodde ikke de kom i 3-12x50. Ikke at det har noe spesielt å si, men 56 vil vel være bedre i skumring, og mer klumpete ellers... Men selvsagt uansett mye sikte for pengene. :)

Link to comment
Share on other sites

learner..veldig god oppsummering !

 

2) Lys til både natt og dagbruk, trinnløst justering, lyset justerer seg selv etter lysforhold og bakgrunn. Meget fin og distingt rødpunkt. Denne skjønte jeg ikke helt. Ved trinnløs justering vil jeg anta den gjøres manuelt, vil man da risikere at lyset igjen justerer seg selv etter lysforholdene etterpå ?

 

Ellers er det nok en 2,5-10x50 og ikke 3-10x50. :D

 

Etter denne info høres dette ut som en veldig bra kikkert og et godt kjøp. Tror den passer bedre på børsa mi enn i hylla på xxl :D

Link to comment
Share on other sites

For å utdype pkt 2: Man slår lyset på ved å dra bryteren ut. Deretter kan man justere styrken på lyset manuelt ved å vri på bryteren. Når man har justert det slik man vil beholdes lysstyrken i forhold til omgivelsene. DVS, hvis det blir lysere ute øker også lysstyrken i rødprikken og motsatt. Det vil si at du slipper å skru det ned etter hvert som det blir mørkere på kvelden, eller du slipper å skru det opp når det blir lysere på morgenen. Hvordan dette fungerer i praksis skal jeg ikke uttale meg om, da jeg som sagt nettopp har fått min og ikke rukket å teste dette skikkelig. Men jeg har sett at den forandrer lysstyrken ved sikting mot vekselvis lys og mørk bakgrunn. Dette legger man merke til da det er et lite etterslep på justeringen. (maks ett sekund vil jeg anslå). Om dette er en fordel eller ikke er jeg selv litt usikker på...

 

Men uansett tror jeg nok siktet passer mye bedre på børsa di enn hos xxl ja. :D Godt sagt... (Jeg befridde min fra jakt og frilufts klør. Velger å tro at den satte pris på det. :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...