Jump to content

Nybegynner Zeiss..


dusjanbe

Recommended Posts

Har nettopp bestilt min første grovkalibrede rifle Remington 700 SPS DM og er litt usikker på hvilken kikkert og montasje jeg skal gå for. Har sett på Zeiss duralytt 3-12x50. Den skal brukes til hjortejakt på vestlandet så da kan det vel være greit med såpass stor lysåpning da mye av jakten foregår i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Driver og tenker litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe med eller uten lys. Har nesten kommet frem til at jeg vil kjøpe uten lys på bakgrunn av at om man trenger lys for å se er det vel strengt tatt for mørkt til å skyte. Tar gjerne imot innspill på den påstanden!!

Link to comment
Share on other sites

Eg bestillte tidligere i høst ein zeiss classic 3-12x56 med lys. men ved ein feiltagelse sendte butikken meg ein duralyt 3-12x50 med lys. Denne låg i ei classic eske, så eg opna den å såg litt gjennom den. Det var rett og slett så simpel optikk at eg trudde ikkje det kunne vere zeiss, den minna meir om den billige Simmons kikkerten eg har på salongen. Både eg og far min var ganske overaska over at zeiss ville ha navnet itt på noko slikt :? mulig det var eit mandagseksemplar som vart sendt til meg, men eg hadde mykje heller kjøpt ein leupold vx-1 serie enn Duralyt. Fikk bytta den i classicen eg skulle ha, og det er noko heilt annet, storfornøyd med den :smile:

Så rådet mitt ut i fra det eg har sett av Duralyt må vere, styr unna. Det er andre, betre kikkerter på markedet; Zeiss classic, Brukt zeiss victory, meopta, s&b +++ til omtrent samme prisen!

 

ps. Eg bruker leupold qr montasje, veldig greit å kunne bytte kikkert raskt! Eg har ein s&b 1.5-6x42 og ein zeiss classic 3-12x56 m/lys på min sauer 202. Har ikkje merka noko vesentlig treffpunktendring ved skifte, men eg liker alltid å prøveskyte for å vere sikker.

 

Lykke til med valg av Kikkert og montasje!

 

ungjeger14 :smile: (som ikkje er 14 lenger for å si det slik :P )

Link to comment
Share on other sites

Driver og tenker litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe med eller uten lys. Har nesten kommet frem til at jeg vil kjøpe uten lys på bakgrunn av at om man trenger lys for å se er det vel strengt tatt for mørkt til å skyte. Tar gjerne imot innspill på den påstanden!!

 

Der tror jeg du tar feil.. kjøp med lys først som sist. du bekrefter jo selv spørsmålet ditt selv, i første innlegget ditt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Driver og tenker litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe med eller uten lys. Har nesten kommet frem til at jeg vil kjøpe uten lys på bakgrunn av at om man trenger lys for å se er det vel strengt tatt for mørkt til å skyte. Tar gjerne imot innspill på den påstanden!!

 

Der tror jeg du tar feil.. kjøp med lys først som sist. du bekrefter jo selv spørsmålet ditt selv, i første innlegget ditt :winke1:

 

Det er vel en viss forskjell på å skyte i skummringen og å skyte når det er så mørkt at man ikke kan se retrikelet :?:

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bestilt min første grovkalibrede rifle Remington 700 SPS DM og er litt usikker på hvilken kikkert og montasje jeg skal gå for. Har sett på Zeiss duralytt 3-12x50. Den skal brukes til hjortejakt på vestlandet så da kan det vel være greit med såpass stor lysåpning da mye av jakten foregår i dårlig lys.

 

Når du skal jakte mye i skumring/i dårlig lys burde du ihvetfall ha lys i kikkerten mener jeg.( bøjakt på hjort/åte jakt på rev osv..)

Men det må du jo selv finne ut.. Reis å test ut hva andre har, evt til en butikk du kan samenligne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...