Jump to content

Nattoptikk


arvegutt

Recommended Posts

Er interessert i 3 og 4 generasjons nattkikkertsikter samt termiske sikter. Jeg er klar over at dette ikke er lov til jakt, men det er også noe som heter rekreasjonsskyting. I første omgang ønsker jeg å orientere meg om dette. Vet at det er nærmest umulig å få kjøpt slikt fra USA selv om jeg har fått kjøpt EOtec holografisk sikte på ebay. Hvordan er muligheten for å skaffe denne typen sikter? For ordens skyld:dette er ikke et forum for etikk, moral, juss eller lovverk. Jeg ønsker derfor kun svar som omhandler det jeg spør om. Om ønskelig så kan svar også sendes til meg på mail.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noe som heter generasjon 4 nattoptikk!

Enkelte leverandører kaller sin Gen 3 HPTI for Gen4 men det er feil.

Militæret har ikke anerkjent noen Gen4

 

Gen 2+ er det høyeste som er tillatt solgt til sivile utenfor USA.

God nattoptikk koster fra 25 000kr og oppover.

 

Hva er bruksområdet ditt?

Montert på rifla eller hodet?

Eller håndholdt til observasjon?

Link to comment
Share on other sites

rekreasjonsskyting. :lol::lol::lol:

Sjelden man hører om rekreasjonsskyting med I2 eller IR for den saks skyld. :shock: Er vel for det meste personell iført uniform og som i tillegg har betalt for jobben som driver med slikt.

Jakt utenlands er vel kanskje en bedre unskyldning.

Hva man skal med siste gen. til rekreasjon eller jakt begriper ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Om du snakker om amerikansk lysforsterkning av denne kvaliteten er det ikke særlig enkelt å få tak i. US Gen 3 kan du være heldig å få tak i brukt i Europa på eBay - men prisen er desto høyere da dette er svært ekslusivt på denne siden av dammen, og konkurrerer med DEP xD-4 og XR-5 Gen 2+. Du må fort regne med å betale mer for en brukt enhet som har endel år på baken i Europa enn en ny av siste OMNI-versjon i USA.

Ift Gen 4 så ble denne betegnelsen trukket tilbake på begynnelsen av 2000-talet. Det finnes et fåtall Litton tuber merket med NSN og Gen 4 merking. Det offisielle navnet på disse tubene nå er Gen 3 Filmless. Har ikke sett enheter med noen av disse tubene til salgs i Europa, og om de dukker opp må du belage deg på å betale en vanvittig høy sum for dem i konkurranse med lysforsterkningsentusiaster rundt om i Europa som er villige til å betale blodpris for dem pga ekslusiviteten. Gen 3 Filmless er det sterkere restriksjoner på i praksis enn resten av lysforsterkningstubene. Navy SEAL er f.eks kjent for å bruke mange L3 (tidligere Litton) produkt med denne typen lysforsterkningsteknologi.

Når det gjelder termisk er det samme utfordringene ift eksportrestriksjoner.

 

Ift å oppdage bytte om du skulle velge å jakte i land der det er tillat med lysforsterkning og termisk er termisk det som er mest effektivt til å finne bytte, mens lysforsterkning er best til å avgjøre om det er rett bytte (det man ser etter), og til å skyte med pga mye høyere detaljoppløsning.

 

Om du googler litt på ITT, L3, Gen 3 thinfilm autogated og Gen 3 filmless vil du finne masse mer informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det har skjedd mye de siste årene i utviklingen av det som her blir kalt nattoptikk. Det siste fra den kanten er bruken av både I2 og IR som ved hjelp av såkalt "sensor merging technology" genererer et enda bedre bilde. Disse enhetene kan ha både 2 og 3 bildesensorer og i tillegg GPS, kompass, laser osv.

 

Gode IR kikkerter er i fritt salg i Norge mens våpensikter er det vel verre med.

Når det gjelder I2 så har vi en norsk produsent men siste derfra var vel at de ikke solgte til sivile.

 

IR er utvilsomt best til måloppdagelse men I2 gir best oppløsning men likevel dårligere kontrast mot bakgrunnen.

Har ikke bilder fra I2 liggende på denne PC'en men legger ved noen bilder vi tok med et FLIR IR system.

Ser ikke noe bruk for I2 når IR er så bra som dette. Avstanden til byggningen var målt til 146 meter.

 

normal_DSC_23Jun12_164436.jpg

Range 146 meter no Zoom.

 

normal_DSC_23Jun12_164444.jpg

Range 146 meter 2 X Zoom

 

normal_DSC_23Jun12_164452.jpg

Range 146 meter 4 X Zoom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...