Jump to content

Vortex Viper PST 4-16 vs. 6-24


Hydrox

Recommended Posts

Driver å ser på disse Viper PST siktene og vurderer dem litt opp mot hverandre. Skal ha ny kikkert på en børse og har så og si bestemt meg for at det må bli en av disse to. Men så var det hvilken da...*hmmmm*

 

Bruksområdet er lek mot papp og kanskje stål på kortere og litt lengre hold. Og i tillegg så skal det duge til småviltjakt, i hovedsak jakt etter sjøfugl for mitt vedkommende. Og muuuuuuuligens toppjakt om det skulle dukke opp noen mulighet for det noen gang. :)

 

Angående vekt så er disse to ganske like, bare 28 gram i mellom dem. Dette er så lite at jeg velger å se bort i fra det.

Fysisk størrelse skiller dem en del og på dette punktet heller jeg mot utgaven 4-16.

Erfaringsmessig så har jeg bare ikke bruk for 4 ganger forstørrelse. Skyter en del med salongen på 6 ganger, men lite og aldri under dette. Derav heller jeg litt mot 6-24 utgaven. Jeg trenger nok sikkert ikke noe mer enn 16 ganger på topp, men sliter med å bestemme meg her. Vil jeg ha 4-16 eller 6-24?

6-24 gir meg muligheter oppover i forstørrelse. 4-16 gir meg lavere forstørrelse jeg aldri kommer til å nytte.

Prismessig så er forskjellen mellom de to av mindre betydning.

Når det kommer til funksjoner så er de vel like ut i fra det jeg har klart å lese meg fram til.

Jeg kjenner ikke noen som har disse siktene og vi har ei heller forhandler i Bergen hvor jeg kan gå å kikke på dem. Så da famler jeg litt i blinde her.

Er det noen som kan komme med erfaringer i fra begge kikkerter her inne? :)

(Har lest M67 sitt review av 4-16 utgaven men finner lite ang 6-24 utgaven)

Er også åpen for alternativer :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 6-24'en er en del skarpere og har mindre kromatisk abberasjon, men litt dårligere kontrast. 4-16'en er litt bedre mtp øyeposisjon, da 6-24'en endrer seg vel mye når man zoomer.

Synsfeltet er noe beskjedent på begge, særlig på minste forstørrelsen pga lang øyeavstand ved minste forstørrelse... Og til jakt kan det jo være greit med litt oversikt.

 

Jeg ville valgt ut fra bruk. Hovedsaklig på skytebanen/langhold: 6-24, til jakt 4-16...

 

Du sier jo egentlig at du ikke blir å bruke 4-16 på under 6 og ikke 6-24'en på over 16, så da blir du nok fornøyd uansett hvilken du går for ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du begge disse kikkertene Jamez?

Dette med synsfelt har jeg tenkt på, men ikke klart å lese noe vetig ut av spekken. 4-16 ser ut for å ha større synsfelt på minste forstørrelse, men det blir jo også naturlig siden 6-24 starter på en høyere forstørrelse. Hvordan blir dette i praksis? Vil begge kikkertene ha likt synsfelt om begge er innstilt på f.eks 10 x forstørrelse? Og likt synsfelt når begge er innstillt på 16 x forstørrelse?

 

Kunne vel kanskje sendt en mail til jaktfall og hørt om det er en mulighet. Hadde jo vært det beste det Vetlus, men det blir jo dog litt mye penger å legge ut. Og faren for at jeg beholder begge er jo til stede. Er redd salongen min hadde annektert 4-16 utgaven....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...