Jump to content

Fiskestang?


Jml

Recommended Posts

Selv bruker jeg ei Shimano nexave ax 375(12,5 fot) med kastevekt 7-25 gram og ei Berkley series one 10 fot med kastevekt 2-12 gram.

Begge er tre-delt og begge med shimanosneller,4000 og 2500 i størrelse.Bruker 0.25 og 0.10 fireline på disse.(og nei,fireline er ikke dårligere en monofil,flises litt ytterst men dette kapper man bort uansett om det er multi eller mono man bruker.Sjekker dette med gjevne mellomrom uansett type snøre.Fireline jeg har på nå hadde sin 6.(sjette)sesong i bruk i år,prøv det med vanlig nylon/mono.:lol: Husk bare på å legge på en runde el-tape over firelinen innerst,før du spoler på).

Shimanostangen brukes i havet til laks og sjø-ørret fra land,samt dorging.I ferskvann med mark/flue og dubb.

Berkleyen brukes til litt sjø-ørretfiske,samt sluk og spinner etter ørret/røye i ferskvann.

Berkley stangen var et impulskjøp pga godt tilbud på stang og snelle,mens shimanoen var mer gjennomtenkt med hensyn til bruk.

Der tok jeg å tenkte gjennom hovedbruksområde med aktuelle slukvekter,altså i hovedsak laks,fra land med 27g evt maks 32g møresild.

Deretter så jeg gjennom utvalget av stenger med maks kastevekt opptil 30 gram,ville å ha stangen lengst mulig pga kastelengde og tre-delt(eller mer) .Og valget falt som sagt på shimanoen og den funker.Kjører helt greit laks på 6,5 kilo på den,både fra båt og land :D

Så tenk gjennom hvilke/hvilken sluk og slukvekt du bruker mest,å kjøp stang etter det.Som oftest kan du å bruke litt tyngre slukvekt en det som er oppgitt,så ikke kjøp stang med større slukvekt en nødvendig.

Har å hatt en 6 fots ron-thompson,rimelig og meget god.Samt en kinetic,grei stang men toppringen(plast innlegg) røk etter nærkontakt med endel storsei.Fisket etter laks,men man bestemmer jo ikke over hva som biter på.Byttet toppring og stanga god som gull igjen.

Lykke til i en jungel med valgmuligheter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt multifil på haspel i lang tid, så det har jeg god erfaring med.. Men aldri prøvd multifil på multiplikator av en eller annen grunn! Noen erfaring med hva som funker hva angår tykkelse på snora? Ser for meg mer fare for backlash med tynn kontra tykk?

Link to comment
Share on other sites

0,20 multi passer vel ikke helt til lett fiske? Det har jeg på surfstanga som kaster søkker på drøyt 150g! Til vanlig lett fiske bør det holde rikelig med max 0,15. Jeg bruker oftest 0,10-0,13 når jeg kaster sluk opp til 40g. Oftest med en fortom av vanlig sene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 0.08 og 0.12 til vanlig, holder forsåvidt i lange baner.. fortom av mono er bare tull i mine øyne med mindre man har tenkt å fiske på bunn på plasser med mye stein. Planen med å bruke tykk multi er akkurat pga mye stein og fiske ifra båt, akkurat der har jeg dårlig erfaring med tynn multi med tanke på oppflising av senn mot båtripe, stangringer, håv etc etc.. Samt at den står kravet for bruddstyrke ved laksefiske med -god- margin!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...