Jump to content

Cold steel Pendleton hunter / Buck Omnihunter


Jeffery

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med denne kniven.

 

Synes den virker å ha en tiltalende fasong og størrelse. Den er i tillegg myyyye billigere enn Fällkniven H1.

 

Edit: Endret tittel og bragt inn en ny kniv i spørsmålsstillingen. Se lenger ned:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har pendelton mini huntern selv, men ikke testa den noe.

 

Er et enklere stål i Pendelton huntern (VG-1) i forhold til Fallkniven H1 (som finnes i lamminert VG10 eller 3G).

Pendelton vil være seigere og lettere å slipe, men holder ikke eggen like lenge som en H1.

 

Fasongen minner jo mye om Loveless sine jaktkniver, som skal være rimelig sikre design til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ser ut som det kan være verdt å kikke på noe annet, eller spare til en H1. Den primære bruken vil være flåarbeid på elg, men kniven skal fungere til alt og være den som henger i beltet på elg-, og kanskje rådyrjakt.

 

Har også fundert på en kort Strømeng, da jeg synes fasongen på disse er god til flåarbeid, og den funker til det meste av forefallende arbeid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg altså nylig anskaffet meg en Cold Steel Pendleton Hunter. Selvsagt før jeg hadde lest denne tråden (impulskjøp :) ) og ellers på tross av at jeg har vært og er svoren Fällkniven-mann. Har brukt Fällkniven F1 som jaktkniv, og har vært storfornøyd med den, men har ønsket meg en dedikert kniv til jaktbruk (= til bruk på viltet i skauen) siden F1 også er min favoritt all round kniv...den er som regel alltid i beltet uansett (når det ikke er en annen Fällkniven der :) ). Alternativet hadde vært å anskaffe en kydex-slire til F1'en (som kan gjøres ren med vann og såpe). Så impulskjøpet av denne Pendleton'en ble på en måte å slå to fluer i ett smekk. Skader vel ikke å prøve, tenkte jeg. Kr 549 på XXL var vel ikke så verst heller.

 

Har ikke fått brukt denne til jakt enda, men håndtaket passer meg som hånd i hanske (har ikke så voldsomt store hender), kunststoffslira virker bra, med godt feste for kniven (men kommer til å spandere litt LocTite på skruene som holder beltestroppen festet til selve slira). Jeg liker fremfor alt kombinasjonen av et kort og hendig blad sammen med et ordentlig håndtak. Fällkniven sin "lille jaktkniv", WM1, har ikke noe håndtak jeg liker, det blir litt "pinglete".

 

Ser at erfaringene i innleggene over er blandede... Jeg får gjøre mine etterhvert.

 

(PS, og OT: Oppdaget at XXL har kuttet ut å føre Fällkniven. Dumt. Heldigvis har jeg Winge Våpen i nærheten, som heldigvis har de samme (noenlunde) anstendige prisene på disse knivene som XXL hadde).

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Driver fortsatt å funderer på en billigløsning til jaktkniv(er). Er det noen som kan si noe om Buck sine billige modeller, feks. Omnihunter? Er disse av grei kvalitet? De er i hverfall særdeles rimelige.

 

420 HC stål. Lyser vel av Kinaproduksjon.

Har mer sans for Cold Steel da, designet ser mer anvendelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at designet på Pendeletonen ser mer anvendelig ut, men omnihunteren var så billig at den ev. kunne kombineres med en av outfittermodellene fra samme produsent til til enkelte av oppgavene.

 

Egentlig er dette bare tull. Jeg kan lik egodt handle en H1 med en gang, for det kommer jeg til å gjøre etter hvert uasett. Således er det jo bare bortkastetde penger å kjøpe noe annet i mellomtiden :| jeg har jo kniver som funker pr i dag så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...