Jump to content

Optikk til bruk sammen med rødpunkt


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei!

 

Til dere som kjører et oppsett med skråstilt rødpunkt for Open - bruker dere ofte kikkerten på 1x forstørrelse? Det koster som kjent en del kroner å få et skikkelig klart 1x "bilde" på en 4/6x zoom kikkert, og om kikkerten uansett alltid benyttes på 4x og utover, så finnes det vel både rimelige og kurante alternativ til Z6i uten det store zoom området?

 

Merk - jeg har null konkurranseerfaring så dette er kun teoretiske tanker :) Korriger meg gjerne om jeg tar helt feil ;) Tips på hvilken forstørrelse som er mest brukt vil også være kjekt!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Har du rødpunkt kan godt kikkerten være fra 1,5X eller 2X og oppover etter min mening. Rødpunktet ivaretar mål fra 1-50m, så kan kikkerten ta over på lengre hold. Det som er en av fordelene med Zeiss, Swaro, S&B etc er ikke bare 1X forstørrelse, men at synsfeltet uansett forstørrelse er ganske mye bedre sammenlignet med billigere kikkerter...

Personlig mener jeg du kan henge godt med på IPSC rifle med f.eks en Aimpoint Micro og en Leupold 2-7X33... et bra og rimelig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som et fornuftig alternativ ja :) Ser at prisen omtrent dobler seg om jeg vil ha opplyst retikkel - er dette noe jeg kan leve uten når kikkerten uansett bare skal brukes på lengre hold?

 

Uten lys:

Leupold VX-I 2-7x33 - 2.690,-

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=372

 

Med lys:

Leupold VX-R 2-7x33mm - 5.190,-

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3090

 

Uansett betraktelig billigere enn å knalle til med en Swarovski for første sesongen ;)

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at rødprikk på kikkert ikke er noe must i det hele tatt dersom man har 1X rødpunkt alla Aimpoint, Docter i tillegg til vanlig kikkertikte. Men dersom man bare skal ha en stk optikk på børsa er rødprikk kjekt og ha, da må den gjøre jobben som "Aimpoint" av og til...

 

Jeg har personlig skutt Zeiss Varipoint på matchbørsa i mange år og det er ikke ofte jeg skrur på lyset, da er det gjerne mørk bakgrunn som gjør prikken vanskelig å se, men dette er sjelden et problem på dagen da matchene går. Som regel skyter jeg med sort prikk.

 

Det skal legges til at jeg vet om skyttere som nesten utelukkede skyter med lyset på, så dette er jo litt smak og behag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med dobbel optikk, og har holdt på med det noen år. Har en Variopoint 1,1-4x24, med en jpoint i klokka 3 montasje (burkett type).

 

Min helt soleklare holdning er at før du lukter på 80-85% i NM, er to sikter bortkasta. Du har mye mere igjen for å bruke pengene dine på en god 1-4 kikkert. Grunnen til dette er ganske enkelt at du må opp på ett rimelig høgt nivå før du er i stand til å utnytte fordelen ved to sikter sett i forhold til den ekstra kompleksiteten det gir deg skytemessig.

 

Jeg har enda til gode å se noen som er under dette nivået, og kjører med to sikter, å ha noe nytte av det. Derimot har jeg sett himla mye kløning i forbindelse med mindre heldige forsøk på bruk av slike varianter.

 

Mitt råd: Kjøp deg en god 1-4/1-6, og tren. Når du er topp ti i NM, vurder på nytt.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt pengene til å kjøpe god optikk nå så ville jeg garantert gjort dette. Men, da jeg har en helt OK rødpunkt, så tenker jeg at jeg ikke vil bli nevnverdig hemmet av å bruke denne sammen med en OK kikkert for de lengre holdene.

 

En god 1-4 / 1-6x kikkert koster fort 10-15 lapper, og jeg vil tro mye av kosten går i å få noe som fungerer godt på 1x, altså god "field of view" og en god retikkel for hurtig skyting? Dette er hvertfall tanken, godt mulig jeg tar feil, men da har jeg i værste fall en kikkert jeg kan bruke på en jaktrifle senere om jeg skulle slite med teknikken.

 

Skulle du valgt kikkert nå, til bruk sammen med rødpunkten, ville du fortsatt valgt en 1-4, eller ville du valgt noe med større forstørrelse?

 

Alternativt - finnes det en god 1-4 til rundt 4-5000 kroner?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

1-4, klokkeklart. I 2011 sesongen hadde jeg begge siktene på og inskutt, men null treningsgrunnlag, og jeg tror ikke jeg brukte rødpunkten en eneste gang. I fjor hadde jeg trent en del med rødpunkt og transisjoner, og brukte den litt mere - men kikkerten er fremdeles mye sikrere når man skal høste poeng. Er kun på svært korte hold, eller veldig spesielle stager jeg føler rødpunktet gir verdi.

 

 

Var jeg i dine sko, ville jeg satsa på lavbudsjett 1-4, alternativt vha salg av rødpunkten. Husk at selv en rimelig kikkert (som er solid nok til å bo på en kompa praktiskrifle) med montasjer koster noen kroner. Førstevalget i det budsjettskiktet er etter mitt syn en Trijicon 1-4, deretter Meopta Meostar. En bra tysker uten lys, men med noenlunde fint kors er også mulig for den prisen, og det røde pungtet er ikke *så* fordømt viktig. Monter med en scoutrail for å få den langt nok fram innenfor et vettugt budsjett, eller hvis du er virkelig skrapa med to ringer rundt bakkroppen på siktet. Kjørte flere sesonger med zeiss 1-4 i en enkelt Aimpoint Comp ML aluminiumsring før jeg fikk råd til skikkelig montaje, funka fint.

 

Så forresten en Variopoint til 6500 på finn her før jul... og de er relativt greie å finne til rundt 9000.

 

Skal du trene for å bli god på lavt budsjett, så skyt løpeelg, med hvilken som helst børse bare den har bra avtrekk- gjerne med boltbørse i 6,5, spiller ingen rolle (du blir god til å skyte stående fri under press, og kan du det er alt annet enkelt) og skyt praktisk pistol for å lære deg mentalteknikker og effektiv bevegelse/planlegging.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :) Har tenkt til å kjøpe en skikkelig 30mm cantilever montasje for å få montert opptikken langt nok frem. Disse koster fort et par tusen, men den skal brukes videre uansett om jeg bytter ut optikken etter hvert.

 

Har jo snart bursdag, kanksje jeg kan overtale noen til å bidra litt mot en skikkelig kikkert også ;)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt kun 1-4 kikkert frem til nå, men har montert ekstra rødpunkt av den enkle grunn at det hender man får skiver rett etterhverandre på to forskjellige hold og ikke har tid til å skru på kikkerten.

Skyter jeg på en stage med bare korte hold bruker jeg kun kikkertsiktet da jeg foretrekker det fremfor rene rødpunktsikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...