Jump to content

Demping av .17 HMR


MariusF

Recommended Posts

Hei!

Har en CZ 455 i .17 HMR, og lurer på om jeg skal gjenge den opp for lyddemper. Om jeg kapper løpet til 44-45 cm og setter på en A-Tec CMM-4 .22 demper, vil jeg miste hastighet og/eller presisjon, demper det smellen mye, burde jeg kjøpe en .17 demper istedet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet min til 45 cm, og satt på en cmm 4, men jeg har satt på to ekstra moduler, og det eneste jeg hører er snerten av overlyden.

 

Kongepresisjon på de holdene jeg har prøvd.

 

Ville ikke kjøpt en .17 demper, i og med at du kan bytte til løp i .22 :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en CMM-4 fra før i .22. Tenkte kanskje at jeg kom til å miste presisjon av en eller annen grunn pga. at demperen er av annet kaliber enn det som blir skutt igjennom. Har en .30 demper på 6,5'en, og den går jo fint.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med så lite gass som det er med 17hmr (for ikke å nevne 22lr), finnes det ingen grunn til å sette på store ovnsrør på rifla.

 

Selv bruker jeg en A-Tec ctm6 for .22 med 8 moduler, først da følte jeg at demperen hadde den lydsignaturen jeg ønsket meg (dypere i tonen = vanskligere å rettningsbestemme). Ovrlydssnerten er jo der fortsatt, men skutt på steder uten reflekterende flater er den forbausende stille. Med demper bygget for kal .17 vil det bli enda litt stillere, men jeg mener det er greiere å ha en demper som kan brukes til mer enn en rife/løp, samt at en .22 demper ikke blir like kritisk for treffpunktet om der skulle ligge litt skitt i hullene i bafflene innvendig.

 

NB: Husk at 17hmr må pusses som ei barnerumpe for at en skal være sikker på at den alltid er klar til bruk, samt at den aldri skal lagres med demper på, da det skal ytterst lite rusk og rask fra demperen ned i løpet for ikke nevne kammeret før en får trøbbel. Jeg fikk oppleve at en etter kun få skudd med demper uten å ta av demperen, og med rifla lagret stående. Så satt jeg der med ett kammer som var så grodd i gjen at det ikke var råd å kamre en patron. Patrona skyvde dritten forran seg fremst i kammeret, til der var fullt. (To tre jaktskudd, satte rifla i skapet, to tre jaktskudd, satte rifla i skapet, tok ut rifle skulle kamre patron, men fikk den ikke inn, og måtte banke den ut med pussestang).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den rake motsetning hva både demper og puss .17 HMR angår, samt med demper lagret på stående. :shock:

 

Jeg hadde en CMM4 med de modulene som fulgte med og ingen flere og den dempa ikke bedre med flere moduler.

Jeg pussa rifla to ganger! (kjapt gjennomdrag med boresnake rett før første gang den ble brukt og en gang før revejakta i år) på 600 skudd uten at treffpunktet forandra seg.

Lagra den alltid stående med demperen opp uten at det samla seg noe dritt i kamret eller at andre ting ble skittent.

 

Ammunisjonen var utelukkende CCI TNT og CCI Gamepoint.

 

Bytta den ut med en CZ527 i .222rem pga bedre ballistikk (når lengre) og billigere ammunisjon om man lader selv...

Link to comment
Share on other sites

Testet for en to-tre år siden Hausken std, BR-reflex T12, S.A.K 22 demper og A-tec CCM rimfire med 6 til 12 moduler.

Testen ble kun gjennomført med "følt lyd", altså ingen måling, i kaliber 22lr, 17HMR og 22mag.

Alle dempere i kal. 22.

 

Den som lagde desidert minst støy var S.A.K, overraskende mindre lyd enn f.eks Hausken std.

Har benyttet S.A.K på min 22mag i flere år, uten merkbar slitasje eller uhell, anbefales!

Billig er den også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...