Jump to content

Fóringsstasjoner


MrControl

Recommended Posts

Den står under VILTSTELL!
Eg beklagar, legg meg flat...... :oops::oops::oops:

 

(Ein ting du kan vera klar over, er at vinterforing er kontroversielt. Blant fagfolk er det usemje om støtteforing/vinterforing verkeleg er bra for viltet. Dette gjeld spesielt elg og hjort. For rådyr er det meir akseptert. Det er heller ikkje berre å gå i gang, det skal vera som ledd i eit planmessig viltstell)

 

Trur du vil finna ein del tips her inne. Vil anbefala det som i Mellom-Europa vert kalla "Winter-Gätter". Då hindrar du ein del for-søl, og at foret vert tilgrisa med avføring. Det finst foringsautomatar for pellets (sjølv om eg får frysningar av tanken på at slikt skal ut i den norske utmarki)

Sitter med så mye forskjellig materiale her på gården men sliter med å komme på hva jeg kan bruke.
Kva materiale er det du har: Høy, silofor, rundballar, gulrot, kålrot, poteter, frukt........ ?
Link to comment
Share on other sites

Her er min foringsstasjon, :wink:

Det er eit gamalt afallskåp eg har tatt dørene av.

I det forar eg med det eg har for hånden,slik som Kornavrens og Formel Sau Fiber (blander dei 2 slaga!!! )Begynner og fore når snøen og kulda kjem,så i år ble det tidleg 25 november, og regnar med att det kjem til og gå med ca 150 kg med kornavrens i vinter, men det er vell anvente penger tenker eg!!!!! :wink::wink::D

Gullrøtar og gamlebrød er dei og glade i,har opplevd ein solid auke i rådyrbestandet etter eg begynte og fore :D:D

normal_Vilt_01~0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Gøy å se hvordan andre bygger:) Fant endel filmer på youtube etter noe leting, deriblandt en jeg fant interessant som jeg og kommer til å lage. Så enkelt som ett avløsrør å 3-4" som var på en lengde der det er mulig å fylle på på toppen med ett T-stykke eller en Y med 30 graders vinkel i bunnen. Enkel og lage flere av og billig og funksjonell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer for høgkapasitets foringsautomater, dvs at en slipper å fylle de opp støtt og stadig. Går snart tom for energi da, særlig om en har foringsplassen et stykke fra bilvei.

 

Et annet tips er å kapsle inn forbrettet mest mulig. Blir mye mindre svinn da, ved at diverse fugler og andre uønskede dyr snapper pelletsen tiltenkt rådyr.

 

Finnes fedige foringsautomater i plast og få kjøpt, som er helt innkapslet. Til og med en klaff som stenger for forbrettet, som dyra må dytte på /vekk med for å komme til foret. Skulle tro at med den forholdsvis begrensede hjernekapasiteten eks er rådyr har, så virker dette som en dårlig ide, men dette trikset lærer de seg rimeig kjapt

 

Imidlertid blir det mye bra bilder ut av mye besøk på foringsplassen da, om en følger med på hva som skjer via viltkamera, så en må tenke litt etter og veie det ene opp mot det andre.

 

Selv har jeg en plan om å gjøre om ei 200 liters plasttønne til foringsautomat, så om noen har gjordet dette stuntet fra før, så ber jeg ydmykt om tips og råd.

200 kg pellets varer en stund, slik at i stedet for å fylle opp foringsautomatene stadig vekk, kan en sitte i gostolen å følge med på hva som skjer på forplassen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...