Jump to content

Innskyting av åpene sikter krieghoff


Kik

Recommended Posts

Jeg skal skyte inn de åpene siktene til drillingen min, skal være så ærlig og si at jeg aldri har gjort dette i min jakt kariære. Ser det er noen bittesmå umbrakonøkler på framsiktet og på baksiktet. Er det disse man justerer på, framsiktet sideveis justering og baksiktet opp/ned?

 

Drillingen er en optima med frittligende rifle løp, ser det er noen umbrakoskruer på den ringen som er rundt løpet, den er under forskeftet. Dette skal vell ikke røres noe?

 

Håper på fornuftige svar på et ganske dumt spørsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det? Jeg har en Krieghoff Classic og en Hubertus, og disse har like sikter. Jeg har trodd at Optimaen har samme?

 

På Classic og Hubertus er kornet ikke justerbart, men utbyttbart. Kornet er festet til kornfoten med en splint fra siden. Du kan bestille nye korn fra Krieghoff i forskjellige høyder.

 

Baksiktene på disse våpnene sitter i svalehalespor, og er låst med en umbrako. Baksiktet er da justerbart sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Ja fant ut at frontsiktet var fast og baksiktet kan justeres sideveis, men vis skuddene går under i morgen på skytebanen, kan jeg justere på rifleløpet da på umbrakoskruene under forsjeftet får og få skuddene i senter? Istedefår og bestille nye korn.

 

Bruker dere å justere på disse skruene eller er det tabu?

Link to comment
Share on other sites

Selv om skruene du nevner kan brukes til å stille treffpunktet opp og ned, ville jeg ikke gjort det slik. Grunnen er at dette har med samskyting mellom løpene å gjøre.

 

For å presisere det: Et flerløpet våpen løpsjusteres først slik at samskytingen løpene imellom blir akseptabel. Siktemidlene justeres så slik at ønsket treffpunkt oppnås.

 

Det er ikke mye arbeide å bestille seg to-tre korn i forskjellige høyder, slik at man når som helst enkelt kan justere treffpunktet i høyden.

Link to comment
Share on other sites

Selv om skruene du nevner kan brukes til å stille treffpunktet opp og ned, ville jeg ikke gjort det slik. Grunnen er at dette har med samskyting mellom løpene å gjøre.

 

For å presisere det: Et flerløpet våpen løpsjusteres først slik at samskytingen løpene imellom blir akseptabel. Siktemidlene justeres så slik at ønsket treffpunkt oppnås.

 

Det er ikke mye arbeide å bestille seg to-tre korn i forskjellige høyder, slik at man når som helst enkelt kan justere treffpunktet i høyden.

 

Skjønner. Takk får svaret. Skal se hvordan det går på skytebanen i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg akkurat kommet fra skytebanen, trengte ikke stille noe på noe, var i senter med en gang :smile:

 

Prøvde sammskytingen også. Rifle og hagleløp var sammskutt.

 

Ser veldig godt begrensninger med presisjon ved skyting med åpene sikter, lagde et kryss på en papp eske med elektrikker tape, sleit med sikting på den på 100m. Måtte flytte blinken til 50m får og få skutt inn. Blir nåkk et kikkertsikte i framtiden, da jeg jakter mye småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsbørse, ser du...

 

Jeg jaktet elg i mange år bare med åpne sikter, men det er klart at et kikkertsikte gjør våpenet fullendt. Krieghoff bruker montasjer fra http://www.recknagel.de/

 

Er våpenet ditt klargjort for svingmontasje, behøver du ikke sende det til børsemaker for montering av kikkertsikte. Ing. Ragnar Hansen er importør for Recknagel, last ned katalogen og bestill montasjen du vil ha. Der er en avstandsbrikke i bakerste base som må tilpasses. Du kan selv prøvemontere kikkertsiktet, og måle med skyvelær hvilken høyde avstandsbrikken må ha. Ragnar Hansen sender deg da en i rett høyde.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg bestilt svingmontasje, ser ja virkelig fordelene med kikkert, men blei jo litt overasket da børsa måtte inn til børsemaker får tilpassing, har bare erfaring med blaser sine hurtigfester, men nå er nu time hos børsemaker bestilt. Blir nokk og bruker åpene sikter en del, men vill ha drillingen med på all slags jakt og da må nokk optikk till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...