Jump to content

Åtejakt på mår - lov ja?


x-bolt hunter

Recommended Posts

Virkelig? WTF...så merkelig. Det er ikke den vanligste måten å jakte mår på, så jeg har ikke filosofert over dette før, og heller ikke prøvd før fra glugge.

 

Så her må det altså sittes i åtebua om dagen da? Hehe. Ok. Gøy med nye ting. Særlig med 3 timers skytelys...klønete sagt så har man 87,5% sjanse for å feile pr døgn:-D

Særlig merkelig når man passivt kan jakte mår hele døgnet med åte i felle.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo i tilfelle når du har måren på åtet, sikte inn den, skru av lyset rett før eller samtidig som du skyter/ bare bruke måneskinnet hvis det er fullmåne. Haglstørrelse hvile jeg ha brukt nr 4 og 1/2 - 1/1 trangboring. Måren er meget seiglivet så jeg ville brukt tungstein, Men nå har du jo ammo som heter black cloud "stål" Har hørt at de skal hvere gode pga høy utgangshastighet. Har brukt de til kråkefugl å ender, men de skyter så trangt så enten ble det full-treff eller bom ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo i tilfelle når du har måren på åtet, sikte inn den, skru av lyset rett før eller samtidig som du skyter

Dagens kreative løsning :lol::lol::lol:

Kan man ikke like godt lukke øynene rett før man trekker av? :mrgreen:

 

Men seriøst, skyter du mår på åta, så er der bedre å la vær å poste om det på kammeret ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei. Uloligheter skal vi ikke ha noe av. Det er jeg sterkt i mot.

 

Så hva gjenstår da i akkurat denne situasjonen?

 

1) Kan man skyte måren på åte i måneskinn fra glugga lovlig? Eller gjelder dette kun rev?

2) I så fall kan man vente til neste fullmåne. Nei...obs....da er det vel julefredning her i landet :evil:

 

Jeg synes det er mye som skulle vært ute på høring. Å skyte en predator er jo verre enn å føde et gresskar her til lands.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1) Kan man skyte måren på åte i måneskinn fra glugga lovlig? ..........ja

 

Ok. Da er neste mulighet i januar 2013. Må bare ta fri fra jobb akkurat da, og tvinne tomler i 6 uker (eller hva det blir) :lol::!:

 

I mens forsvinner restene av rypene i fjellet. Ikke logisk regelverk. Kan selvsagt satse på at den kommer på åte i dagslys, men leverer heller inn en lottokupong med større odds :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=192216050&displaypage=TRUE

 

"Endringene berører også bruk av kunstig lys ved avliving av vilt som er fanga levende, fjerning av kravet om at kunstig lys for åtejakt på rev må være montert på husvegg, og åpning for at kunstig lys også kan brukes under åtejakt på andre viltarter."

 

Blir spennende å se om det blir noe av!

Link to comment
Share on other sites

1) Kan man skyte måren på åte i måneskinn fra glugga lovlig? ..........ja
Ok. Da er neste mulighet i januar 2013. Må bare ta fri fra jobb akkurat da, og tvinne tomler i 6 uker (eller hva det blir) :lol::!:

I mens forsvinner restene av rypene i fjellet. Ikke logisk regelverk. Kan selvsagt satse på at den kommer på åte i dagslys, men leverer heller inn en lottokupong med større odds :wink:

Nånå ikke så pesimistisk, blir skytelys ca natt til 21.12 ca 60% måne, det holder fint med snø på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...