Jump to content

Lage gonger til Langholdsskyting


aslebaraa

Recommended Posts

GONGER!!

Har tenkt å lage noen gonger for langholdsskyting.

 

Er det noen av kammerets eminente LH skyttere som kan komme med beskrivelse, mål og sammensetting av slike.

 

I første omgang har vi tilgang på hold ut til 800 meter og vi har noen Hardoxplater, men disse er bare ca 20x20 cm og brukes som poppere på praktiskskyting. Disse er ganske tykk (8mm tenker jeg)

Hvordan dere lager rammene er det jeg er mest interessert i!!

 

Generelle egenskaper bør være:

 

1. Transpoterbart. (ATV, snøscooter, etc)

2. Lett og sette sammen. (Ramme)

 

Med vanlige Matchkuler som Sierra MK, Lapua, A-Max. Hva er nærgrensen for Hardox?? (Når graver kulene for mye av stålet?)

Vil en en lett ramme hvor man kan sette inn 4 stk mindre hardox-plater kunne funke på de lengste holdene?? Kan til nød punkte disse sammen for senere demontering.

 

Er bare ute etter svar ang. gonger og deres oppbygging og virkemåte.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ta hull i dem med skjærebrenner og heng dem opp i sjakler og kjetting hver for seg. Da tar de treffene bedre, du ser lettere når du treffer, og du slipper at ramma går i stykker. Lag feks sammenleggbart stativ i tre, sett opp en planke mellom to trær eller noe annet lurt.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg vil brenne hull i dem, men ser for meg og punkte fast en bit "standard" stål i hjørnene med hull i. Da bevarer jeg platene som de er.

 

Tittet litt på noen vidioer her inne og det ser ut som rammer og stativ får seriøst gjennomgå av splinter, men aner ikke hvor fort dette skjer (antall skudd) men at rammen bør være høvelig overdimensjonert kan man jo se. Mulig det holder at planken som plata henger fra får det meste av spruten.

 

Hva er best av kroker eller kjetting...humm

 

Enkleste oppbygging av stativ funderer jeg mest på.

 

Hva med skyteavstand på hardox...mumle

Link to comment
Share on other sites

Biltemas slaktekroker fungerer utmerket! Billig er de også.

 

Jeg har 5 gonger, 15x20 som Torstein har skjært ut til meg. 10mm hardox 450.

Ligger på øya, så dere kan alltids låne, om dere vil trene på treff i vitalt område. Ikke bare skyte låvedører ;)

 

 

Ta en tur på søppelfyllinga og la deg inspirere! Kanskje finner du et "desse-stativ" som du kan skalere ned.

Tåler mye mantelsprut! 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du klarer å slite ut Hardox platene, med mindre du skyter med noe uvanlig. Jeg reiste på avfallsmottaket og fant noen trampoline stenger. Har hengt mine plater fra disse. De tåler uendelig med sprut, direkte treff og de er lette å sette sammen. Ikke veier de mye heller.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

For å henge hardoxplata i en kjetting vil det fungere bra å sveise en halv kjettingløkke (en kjettingløkke kuttet i to på midten) fast på baksiden av plata i de to øverste hjørnene. Man trer så en sjakkel mellom nevnte kjettingløkke og kjettingen. Hvis man sveiser løkkene fast noen cm fra toppen av plata vil den skråne svakt nedover slik at mantelsprut går ned i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...