Jump to content

Noen som har praktisk erfaring med Franchi Inertia Predator?


No1Erik

Recommended Posts

Hei

Jeg er litt på søken etter ny hagle og ser at de på XXL selges Franchi Inertia Predator til rett under 6000,- Den virker som en ok halvautomat for prisen, men jeg har lest en test i Jakt at Jørun Lien hadde problemer med å få den til å veksle med 24g leirduepatroner.

 

I den forbindelse: er det noen flere som har praktisk erfaring med at Predatoren ikke veksler med 24g leirduepatroner (og at det ikke har "gått seg til" etter noen runder med tyngre ladninger)?

 

Hvilke tiltak kan treffes for å oppnå veksling med 24gr leirduepatroner hos en lite vekselvillig rekyloperert halvautomat?

Er dette en grei sak å ordne for en børsemaker (kappe fjær, tvinne ny eller simpelthen bytte til en som er noe svakere, evt annet som kan gjøres)?

 

Jeg har også lest at Franchi Fast Black veksler fint med 24 gr leirduepatroner. Hva er forskjellen mellom Fast og Predators mekanisme? De er vel begge rekylopererte og nærmest bygget over samme lest?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har Franchi Inertia Privilege som på 1 år har gått ca 800 skudd, hvorav 780 leirdueskudd.

 

Alle Franchi og Benelli er helt like når det gjelder låskasse, sluttstykke og løp. Forskjellene ligger i overflatebehandling, materialvalg i avtrekksmodul (alu eller plast). Forskjell i vekt kommer av hvor mye letta skjefte er, magasinkapasitet, løpslengde, materialvalg i avtrekksmodul og kolbekappe.

 

Vær obs på at Franchi/Benelli tar forbehold om at våpnet må gå inntil 200 skudd med jaktammo før den veksler med leirdueammo. Min gikk 7 skudd med jaktammo før den fikk smake leirdueammoen Nittedals Ultra, Den tygde 200 av sorten uten å kny. Stor var derfor skuffelsen i vår når den begynte å jævles på leirduebanen, enkelte omganger var problemfrie, andre var bare sorgen. Det var selvfølgelig våpnet som fikk skylda og importøren tok den inn på garanti (de var meget greie å raske vedr garantiarbeidene, ca 14 dager med postgang). De fant feil på sluttstykkehode, derfor var det slitasjemerker fremme/øverst i låskassa + avskallinger av titanbelegg i sporet til sluttstykkefører (det er ikke mere avskallinger nå). Skuffelsen var ikke mindre da jeg fikk våpnet tilbake med samme jævelskapen. Etter nærmere undersøkelse viser det seg at klubben har gått over til nittedals sport. Nå har jeg kjøpt Gyttorp leirdueammo og den har tygget i seg ca 350 stk uten en eneste feil. Som en test har jeg ikke pusset hagla på disse 350 skuddene heller, etter ca 200 skudd sprutet jeg litt olje inn (det følger med en pumpeolje flaske) i sporet til sluttstykkefører.

 

Forøvrig har en plastduppeditt som holder fremskjefte mot låskassa løsnet, jeg limte den med et spesiallim som er føyelig og skal tåle -40 til + 75 grader (Det var knapt lim der fra fabrikk). Jeg har dreid en plugg til magasinet av et kosteskaft slik at hagla er lovlig på jakt (maks 1 patron i magasin + 1 i løpet). Når jeg skyter mye så løsner pluggen som holder magasinplugg mv på plass, den kommer ingen steder pga skruen som holder forskjefte/løp på plass så det har ingen praktisk betydning (egentlig bare en fordel fordi du ikke trenger å ha med låseringstang for å kunne pusse magasin). Da har jeg fått med meg absolutt alle "feil" på min hagle.

 

Av svakheter på franchi må jeg nevne at bare de 3 minste chokene er til stål = begrensning på sjøfugel og fjellrype på bakken.

 

Av positive ting må nevnes nydelig treverk når du får oljet den. Min har oppgradert treverk men på Jegerstua i Varangerbotn har/hadde de en Fast som de selv hadde oljet og den hadde minst like flott treverk selv om det skal være std treverk på modellen. Videre har franchi flere muligheter for tilpassninger i å med at kolbekappen leveres i medium, men du kan kjøpe Large og smal også (jeg har ventet på smal utgave i 1 år og er nå rimelig pissed på importør/fabrikk (jegerstua har gjordt hva de kan)).

 

Jeg er lei av å tråkke rundt på banen i et hav av Beretta leirduevester så jeg har bestillt en Franchi leirduevest. Disse måtte vistnok returneres pga produksjonsfeil så det blir ikke noe vest på meg i år :cry: .

Link to comment
Share on other sites

Av svakheter på franchi må jeg nevne at bare de 3 minste chokene er til stål = begrensning på sjøfugel og fjellrype på bakken.

 

For å kurrere dette så kjøpe jeg en en Truglo Titan stillbar choke, det var helt klart en feilinvestering. Den flytter treffpunktet 1 til 1,5 m mot venstre = helt ubrukelig :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen skudd ( hovedsakelig lerdueskudd ) med min Benelli Comfort, aldri hatt problemer med veksling eller noe som helst annet med hagla. Benelli er den eneste fabrikanten som garanterer at hagla skal veksle med 24grams patroner. Har skutt godt over 1000 skudd uten puss uten att det har gjort noen skade for funksjoneringen.

Link to comment
Share on other sites

Faksen hvilken ammo bruker du på jakt og er du førnøyd???

med ammoen altså....

 

har ikke skudd et eneste skudd etter vilt eller på papp = ingen erfaring med moderne patroner. De 7 første patronene var ca 15 år gamle gyttorp bly patroner som ble skutt på gråpapir på 20 m, helt grei spredning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd min egen Predator og den gikk på 24g som bare det!!

kjempe hagle, den passet i hvertfall meg!!!!

En som har identisk hagle har skutt ca 3000 skudd uten å pusse, og han har ikke hadt en eneste feil med hagla!!!

han har da skutt og lånt ut hagla til leirdueskyting!!! altså kun 24g ladninger!! :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann! :-)

 

En kompis jeg gikk i klasse med tidligere kjlpte seg en Predator som førstegangshagle nå i februar. Han har skutt ca 500 skudd med den nå, her hjemme hos meg, da på leirduer selvsagt. Har aldri sett at den har hatt noen feil i omladningen, men synes derimot at den kaster ut tompatronene litt vel skrått oppover.. Noen andre med denne erfaringen?

 

Forøvrig passer ikke stokken helt mine mål, så skytingen blir det så om så med, men den passer kameraten, og det er jo det viktigste :)

Link to comment
Share on other sites

Alle Franchi og Benelli er helt like når det gjelder låskasse, sluttstykke og løp. Forskjellene ligger i overflatebehandling, materialvalg i avtrekksmodul (alu eller plast). Forskjell i vekt kommer av hvor mye letta skjefte er, magasinkapasitet, løpslengde, materialvalg i avtrekksmodul og kolbekappe.

 

Dette stemmer vel ikke helt Faksen?

 

Jeg sammenlignet en Fast Pro med min Benelli Comfort.

Det er ingen deler fra Benelli og Franchi som går om hverandre, hverken løp, sluttstykke, magasin eller stokk passer på den andre. På Franchi ligger rekylfjæra rundt magasinrøret og sluttstykket har to lange stenger som går fremover magasinrøret til rekylfjæra, på Benelli er dette i bakstokken. Så mekanismen på de to haglene er konstruert på forskjellig måte.

 

Den eneste likheten er at begge er rekyldrevet :!:

 

"Alle" Franchieiere skal ha det til at disse to haglene er like, lurer på hvorfor det? :wink:

 

Det blir det samme som å si at en Mauser 98 og en Remington 700 er dønn like, joda begge er boltrifler men det er ikke en eneste del som går om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Du er den første som har "arrestert" meg på at Franchi og Benelli er like. Jeg har aldri plukket en benelli av nåværende modell fra hverandre (gammell Benelli design er det samme som stoeger idag). Jeg har fått forklart at løpene kan byttes mellom benelli og Franchi og betjeningen er helt lik (knappen for å stoppe lading fra mag har samme plassering og utforming).

Link to comment
Share on other sites

Det er noen forskjeller ja :wink:

 

Løpene går heller ikke om hverandre, i hverfall gjorde ikke de det på Franchi Fast Pro og min Benelli da innfestingen i låskassa og ringen som skal inn på enden av magasinrøret er helt forskjellig.

 

Franchi.

 

Franchi_mekanisme.jpg

 

Franchi_sluttstykket.jpg

 

Benelli.

 

Benelli_Comfort_action_e_245e73d97ed069b55c754997b183b3a4.jpg

 

Benelli_Comfort_trigger_e_a5f5307c42eda29e0478394f114e5bca.jpg

 

Men betjenigsmessig så er de like.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Drar opp denne tråden igjen jeg...

 

Hadde med samboeren på trapbanen denne lørdagen, og fikk endelig overtalt henne til å skyte. Hun har vært veldig skeptisk til dette av flere årsaker, og synes at dette var litt skummelt.

Veeel..... Det endret seg da drastisk denne lørdagen.

Hun fikk da låne en halvauto av kameraten min (P56), siden min U/O er litt for stor for henne. Skjøt 2 serier, og hadde 5 treff i første og 1 treff i andre. I bilen på vei hjemover prata hun om hvor moro det var, og da vi kom hjem gikk resten av ettermiddagen med til å lese gjennom diverse våpenblekker jeg har på utkikk etter ny børse :)

 

Saken er at hun gjerne vil ha halvauto, og det hadde strengt tatt passet meg fint sånn at jeg har en ekstra børse til jakt :wink:

Etter litt nettsmurfing idag kom hun over Franchi Inertia serien, og falt litt for denne.

Prisen er jo grei alt etter hvilken modell man velger, og tenkte vi ikke skulle over 10k.

 

Så til spørsmålene;

Denne justerbare kolben, hvor justerbar er den? Er det såpass at vi kan få den til å passe henne på banen, og meg på jakt?

 

Og hvordan er deres erfaringer nå som dere har fått brukt de enda mer?

 

Andre alternativer hun bør vurdere, som er omtrent tilsvarende? (ikke brukt)

 

Ninjaedit: Hvor finner man denne til best pris??

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble bare mer og mere glad i denne hagla utover høsten/vinteren.

den passer meg utrolig godt, selv om den desverre går dit jeg peker den alltid.... :mrgreen::mrgreen:

Den kunne jo vært litt mer målsøkende selv... :lol::P

det var med 3 eller 4 shims som kunne justere castoff og slikt men evnt. lengden er det vel ikke så mye å gjøre med....

håper at du ble litt klokere...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp flyttet sørover og ennå ikke kjøpt permanent bosted så det meste er pakket ned = jeg kan ikke dobbelsjekke.

 

Jeg har en Franchi Inertia Privilege - men tror alle Franchier i Inertia serien er like (tror også de er like med Fast serien).

 

Den leveres med 4 skims, som du kan snu for å få "cast off" motsatt vei (Høyre/venstre hendt) = bare en "cast off" vinkel enten til venstre eller høyre. Disse fire skimsene har et tall på som sier hvor mye fall ved hel (ved kolbekappen) den representerer. Jeg TROR du kan velge mellom 40, 45, 55 og 65 mm fall ved kolbekappen. I tillegg kan jeg skifte kolbekappen til en som ca 1 cm lengre/kortere enn original.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en Franchi predator i fjor vår, våpenet passa meg perfekt og dro på jakt, men da begynte problemet, den ladet ikke etter 2-3 skudd, (32g patroner) særlig når det var par minus grader. Sendte våpen til børsemaker, de sa at dem hadde justert matingen på den, så den skulle funke nu. Har ikke prøvd våpenet etter at den var på rep, tok 4 mnd før jeg fikk våpenet tilbake, og da var høstjakta over:(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøv med annen ammo. I min hagle funker nittedals sport av og til, mens nittedals ultra og gyttorp funker alltid (alle er leirdueammo).

 

Husk at Franchi tar forbehold om at hagla skal skyte minst 200 jaktpatroner før den funker som den skal (sjekk instruksjonsboka).

 

Skal du reklamere hos XXL så ønsker jeg deg lykke til, spesielt om det er internett handel. Våpen som ikke funker har du krav på å levere tilbake, men selger har rett til å reparere 2 ganger (tar det mer enn 1 uke kan du kreve lånevåpen). 3 gangen du klager kan du kreve å heve kjøpet å få pengene tilbake eller ny hagle (du bestemmer om du vil ha pengene).

Link to comment
Share on other sites

Prata med han Alm fyren ifjor, å han mente at den sluttstykket skulle byttes. Våpenet ble sendt til en børsemaker som holder seg i Trangedal el noe sånt, men han hadde bare justert matingen og mente at alt var ok. Ringte til xxl idag og der var jo selvfølgelig våpenfyren opptatt! Blir vel samme som ifjor, de lover å ta kontakt, men de ringer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg kjøpte meg en franchi interia predator på xxl...

den veksal fint med fox steel shot,

men da jeg brukte nitedal sport stål, så kjilte den seg noen ganger,, den laddet ikke bestandig...

men ellers svært fornøyd med hagla ;-D

 

mvh kristian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skjønner at de fleste som har en slik predator er fornøyd med den, og har tittet litt på en slik selv. Ser den koster 12000kr hos Nordskog. Det jeg lurer på er hvordan rekylen føles i denne kontra en Benelli Comfort? Noen som har erfaring med begge?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...