Jump to content

demper og kappet løp...


joakim88

Recommended Posts

2-3 m/s fartstap pr kappa cm er i nærleiken av det ein kan rekne med. Kanskje litt meir for patronar som brukar veldig seintbrennande krutt, og litt mindre for patronar som brukar veldig raskt krutt. Du vil òg vanlegvis tape mindre på dei første centimetrane du kappar enn på den siste. Du kan trygt bruke same ladetabell som før kapping. Lite å hente på å bruke raskare krutt - det kruttet som gir best fart i eit ukappa løp gir vanlegvis best fart etter kapping òg. Derimot kan det muligens bli mindre slitasje av demparen med eit krutt som gir lite munningsflamme.

 

Eg skriv mykje "vanlegvis", "kanskje" og "muligens" her, og det er fordi alle børser oppfører seg ulikt - også med omsyn til kapping. Det eg derimot er sikker på er at for vanlege sentertente riflekaliber taper ein fart med kapping. Kor mykje varierar. Og 22LR går fortare med kappa løp...

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg fortsatt følge vanlige ladetabeller?

Løpslengden (innenfor lovlige grenser) betyr ingenting for det maksimale kammertrykket. Det inntreffer når kule er noen få cm uti løpet, og avtar raskt.

Alle ladedata er de samme uansett løpslengde. Som H.K. sier vil du få noe mindre hastighet enn du ville fått med lengre løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en 40 cm 308 pipe i sauera i år, og brukt 130 gr barnes x ladet med 140 krutt. Har vert strålende fornøyd med både presisjon, kulebane ( ut til 300 meter) og effekt i dyr. Nå har jeg byttet til en 6,5x55 pipe, som er gjenget på 58 cm, siden "Alle" sier jo at man ikke må kappe 6,5x55. Om jeg vil bruke 120 gr barnes X ladet med 140 krutt, vil ikke det funke like bra som 308 pipa gjorde? Hva mener du M67?

Link to comment
Share on other sites

Ladningen skal testes på ett våpen som er klart til bruk, så jeg skal ikke kaste bort tid og penger :) hadde ikke skadet det heller egentlig, er moro å holde på nede i kjelleren :)

 

Du vet 2 våpen ikke trenger å gå likt med like ladninger?

 

Nå har jeg byttet til en 6,5x55 pipe, som er gjenget på 58 cm, siden "Alle" sier jo at man ikke må kappe 6,5x55. Om jeg vil bruke 120 gr barnes X ladet med 140 krutt, vil ikke det funke like bra som 308 pipa gjorde?

 

Høres ut som ei bra ladning det der. Men hvorfor ikke bruke 130grain X kule?

Link to comment
Share on other sites

Den er kanskje på 130 gr i 6,5x55 også ja? Ikke 120? Uansett, jeg har fått en forkjærlighet for korte løp med demper, lette barnes tsx kuler og raskt krutt, i den grad man kan kalle With 140 raskt. Spørsmålet mitt, som er mye det samme som joakim lurer på, ( håper det er greit jeg låner tråden) er om dette funker like bra i 6,5x55 som det gjorde i 308? Hva med 140 gr sierra machking og skytterlagskrutt?

 

En annen oppdagelse jeg gjorde var litt spesiell: (mulig det er barnelærdom for andre)

Jaktammoen hadde samme treffpkt som nato med demper i 40 cm 308 pipa mi. I tillegg hadde natoen likt treffpkt med og uten demper. Så greit tenkte jeg, da har jaktammoen også likt treffpkt med og uten demper. Men dengang ei...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du M67?

Det betyr vel fint lite hva jeg mener. Det som teller er vel at du treffer der du skal?

 

med 120 og 130grs kule ville jeg uansett brukt et krutt i N19/N550/URP-klassen, jeg har faktisk aldri eid en boks med så raskt krutt som N140 (bortsett fra pistolkrutt), så der er jeg blank... Er du ute etter fart vil nok MRP/N15/N560 være løsningen.

 

Med 130grs kule er det tydeligvis ikke elg du skal skyte, så da har en jo alle friheter, Er du ute etter langholdsballistikk så vil en 6.5 være bedre enn en 308 uansett løpslengde, og er du ute etter en elgvelter så vil nok de fleste mene en 308 er bedre uansett løpslengde, en 6.5 lager mer smell og lys enn en 308 uansett løpslengde, og en 6.5 har stort sett mindre rekyl enn en 308 uansett - noen liker mora og noen liker dattra. Ole Brum derimot...

En 6.5 skyter skytterlagsammo, og en 308 skyter NATO, det er jo også noe?

 

K

Link to comment
Share on other sites

En annen oppdagelse jeg gjorde var litt spesiell: (mulig det er barnelærdom for andre)

Jaktammoen hadde samme treffpkt som nato med demper i 40 cm 308 pipa mi. I tillegg hadde natoen likt treffpkt med og uten demper. Så greit tenkte jeg, da har jaktammoen også likt treffpkt med og uten demper. Men dengang ei...

Det er neppe barnelærdom for så mange, men i det minste kjent stoff. Kor mykje var skilnaden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...