Jump to content

Obs.! Teleskopisk demper..


Hydrox

Recommended Posts

Etter at jeg fikk montert demper på en rifle har presisjonen vært noe dårligere enn før demper ble montert. Ved nærmere ettersyn fant jeg ut at demperens innerste del lå an mot løpet slik som den IKKE skal. Siden jeg har drevet på med å utvikle gull-ladninger til riflen har ammoen fått skylden for den manglende presisjonen, det viste seg å ikke stemme. Det var demperen som rotet det til for meg.. :(

 

Jeg har nå tatt ut av diameteren på plastringen i demperen som går innover løpet slik at jeg har klaring hele veien rundt. Kan nå sleide et sigarettpapir mellom løp og inn under demperen hele veien rundt løpet, altså jeg har ikke fysisk kontakt mellom løp og demper i bak-kant.

Etter en runde på banen kan jeg konstatere at presisjonen er tilbake dit den skal være på denne riflen :D

 

Et sjekkpunkt til andre som opplever større spredning på samlingene med demper på riflen :)

Link to comment
Share on other sites

Mener du bakkammerets bakerste kant (mao. første hullet du trer løpet gjennom når demperen skal skrues på)? Hvis det er den du tenker på, så ligger den kanten inntil løpet hele veien hos meg, uten at jeg skyter godt nok til å ha merket noe negativt med det. Jeg trodde dessuten at denne kanten skulle funke som en ekstra støtte for demperen, slik at ikke all belastning ved slag ol. skulle støttes kun på gjengepartiet. Hvor mye var det du hadde å hente på presisjonen ved å "frilegge" løpet?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, er første hullet du trer innover løpet. Dette bør tydelig ikke være så trangt at demperen er i kontakt med løpet.

Uten demper gikk riflen i klisterlappen, med demper opp mot 5 cm samling. Nå er jeg på klisterlappen igjen med demper:-D

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ikke helt på bærtur ang. ekstra støtte, i hvert fall.

Uten demper gikk riflen i klisterlappen, med demper opp mot 5 cm samling.

Det var såpass ja... Da er jeg heldig, for rifla med demper går heldigvis bedre enn det. Men, da er jeg klar over det, den gangen jeg har problemer med presisjonen. Demperen min er forresten en A-tec Maxim, kal. er 308.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke helt på bærtur Philipp, selv om det er f.eks 0,1 mm klaring under ringen i bakkant så vil dette støtte demperen om man er litt uheldig og kakker demperen. Demperen vil da flekse ørlite men ikke nok til at man bøyer noe :)

 

@smaug: Synes ikke det er relevant å opplyse om hvilken demper dette gjelder da det ikke er demperen som er synderen. Synderen i dette tilfellet er etter min mening en liten forglemmelse fra børsemakeren sin side. Saken er bare den at når man spenner noe fast i løpet som har support på to plasser så vil det påvirke svingninger i løpet og da vil også treffpunkt forandre seg. Av samme grunn så frilegger vi løpet i stokken. Om en produsent mener at demperen kan hvile i bakkant vil jeg likevel velge å ha klaring. Oppsettet blir da mindre følsomt for hvor hardt man drar til demperen :)

Link to comment
Share on other sites

Ignorant her på forumet har forklart dette meget godt tidligere angående støtte i bakkant eller ei og det er ikke noe magisk over det i det hele tatt. Konstruktøren av Sonic har laget demperen slik at den kan ha full kontakt(innerrøret er fleksibelt nok til å gi etter uten at dette klarer å påvirke løpet), dermed er 0,00mm til 0,1mm klaring helt ok. A-tec har ikke beregnet at POM-ringen skal være i berøring og anbefaler vel så mye som 0,5mm klaring mellom støttering og løp derfor er det relevant hvilken demper det er snakk om. Er det en A-tec så er de tiltenkt å ha luft mellom ring og løp, er det en Sonic er ikke det meningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer, men ideen er altså at demperen kan ha kontakt i bakkant uten at det skal medføre problemer eller du kan velge å ikke la demperen ha kontakt i bakkant(noe jeg har gjort) og det vil også fungere fint men da ikke så mye glapp at belastningen blir for stor på demper eller gjengeparti før POM ringen tar i og støtter opp. Det er feks ikke anbefalt å fjerne hele POM ringen selv om det rent teknisk funker helt fint...helt til du er uheldig og tvinger bakkanten mot løpet av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å hilse på den børsemakeren som klarer å tilpasse den pom ringen i bakkant på demper slik at den yder likt press mot løpet hele veien rundt. Det vil alltid være litt skjevhet i en dempermontering og da vil pomringen presse noe mer på en plass på løpet når den spennes mot brystningen på enden av løpet. Selv om en demper er riktig linjert opp mot løpet så vil det alltid være en målbar skjevhet.

 

Jeg ser også dette i praksis med min rifle. Uten demper hadde jeg 5 klikk i høyde i forskjell mellom to typer ammo. Med demper på måtte jeg også klikke 4 klikk horisontalt mellom disse to ammotypene. Etter at jeg åpnet opp bak på demperen og fikk klaring er jeg tilbake til å kun klikke 5 klikk på høyde. Noe har altså blitt bedre og jeg holder en knapp på løpets frekvens påvirkes mindre nå.

 

Jeg har all respekt for hva Ignorant skriver på dette forumet, er tydelig at han kan sitt fag. Men i denne sammenhengen så har jeg også lest en avhandling av ham angående montasje av reimfeste på løpet ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette med spredning med forskjellige ammotyper, har jeg egentlig bare hatt problemer med når jeg har gått fra rundt 150 grains, og opp til 180 grains. 180-grainerne hadde heller ikke spesielt god presisjon, så enten gikk bare ammoen dårlig i rifla, eller så kan jo dette med inntilliggende kant ha hatt noe å si. Ut i fra det som har vært skrevet over, er skader det altså ikke å fjerne kanten. Så da jeg vel gjøre det... :wink:

 

Bare for sikkerhetsskyd:

11vqflz.jpg

Det er ikke slik det skal se ut? Den lille glippa som kan se ut å være på bildet, går ikke helt rundt, og det er ikke nok til å få papir av noe slag under. Hvordan fjerner dere denne kanten uten en maskinpark av noe slag, pussepapir?

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle så samlet en ammo omtrent som før mens en annen tydelig spredde mer og med annet treffpunkt. Hvordan samler riflen din med 180 grainere uten demper da?

 

Du kan fint åpne opp det hullet der med pussepapir, men du trenger ikke ta mer enn at du kan stikke en papirbit mellom løp og demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøveskutt ammoen uten demper, da mye av skytinga jeg driver foregår hos bønder i nærheten, og jeg ikke ønsker å forstyrre mer enn nødvendig. Men med demper, lå gruppene rundt 12 cm unna der så godt som all 150 grains-ammoen jeg har prøvd, har havnet.

 

Jeg får vel pusse litt i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Bare vær klar over at du kan oppleve noe endring av treffpunkt når du åpner opp og frigjør demperen i fra løpet. En prøveskyting før du bruker riflen med demper på jakt bør du ta deg tid til :)

Hos meg endret treffpunktet seg omlag 7 cm opp og 5 cm til høyre, men med tettere samling :)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, drar aldri på jakt uten ny innskyting/kontroll av treffpunkt etter demontering, tiltrekking av skruer ol. Det passer egentlig veldig greit å fikse dette nå, da trådkorset ikke er helt i vater i forhold til rifla, ikke så mye, men nok til at det er irriterende. Av en eller annen grunn blir det ikke riktig uansett hvor nøye jeg er... :roll:

 

Takk for hjelpa, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...