Jump to content

Bruk av rifle på revejakt uten skyteprøve?


Drevergut

Recommended Posts

Mårn!

 

Lurer på noen kunne være greie å fortelle meg om det er lov å bruke rifle på revejakt uten avlagt skyteprøve?

I så fall kunne jeg fått en link til forskriften som sier noe om dette?

Er dårlig til å leite, så fant ikke det jeg leita etter på verken lovdata eller miljøverndepartementet.. :(

 

På forhånd, takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har du jegerprøven, løst jegeravgift for perioden vi er i nå, har rifle hvor du har våpenkort eller som du har lånt m/ utlånserklæring fra eieren, rifle som har anslagsenergi god nok for rev, har tilgang på "jaktterreng" og grunneiers tillatelse er det vel bare å kjøre på.

 

Skyteprøven gjelder for storvilt (rådyr, hjort, reisdyr og elg).

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

Har fått høre tidligere at dette skal være lov, men jeg skulle gjerne sett en lovtekst som sa noe om dette. Går på politihøgskulen så jeg må være litt over gjennomsnittet påpasselig med hva jeg foretar meg :P

 

Edit. Det er 6 år siden jeg tok jegerprøva og jakter hovedsakelig rådyr, så jeg er litt rusten på bestemmelser som ikke angår rådyrjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Lovdata sier:

Kapittel IX. Obligatorisk jegerprøve, jegeravgift, fellingsavgift og viltfond.

 

§ 39. (obligatorisk jegerprøve)

 

Kongen kan gi regler om en prøve som må bestås for å kunne drive jakt og fangst etter denne lov, herunder om eksamensgebyr, obligatorisk kurs og kursavgift.

http://lovdata.no/all/tl-19810529-038-009.html#39

 

 

Direktoratet sier: Jegere som jakter storvilt med rifle må ta en årlig skyteprøve for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling.

http://www.dirnat.no/jakt/skyteprove/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Takker for svar :)

Har fått høre tidligere at dette skal være lov, men jeg skulle gjerne sett en lovtekst som sa noe om dette. Går på politihøgskulen så jeg må være litt over gjennomsnittet påpasselig med hva jeg foretar meg :P

 

Edit. Det er 6 år siden jeg tok jegerprøva og jakter hovedsakelig rådyr, så jeg er litt rusten på bestemmelser som ikke angår rådyrjakt :)

 

Lovteksten er krystallklar på dette punktet, og ikke til å misfortå. Så hvis du virkelig er politistudent, uten å skjønne en så klar lovtekst, vil jeg anbefale et kurs i norsk semantikk :winke1: Og god bedring for inntaksnemda til Politihøgskolen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke lovteksten(evt. forskriften), så den kan være så klar den bare vil. Men, hvis f.eks man vet at det kreves storviltprøve for å felle gaupe så hadde det (vel) faktisk vært logisk at det kreves for rev også :?: Hadde jeg gått på PHS, ville jeg også vært forsiktig :D

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke lovteksten(evt. forskriften), så den kan være så klar den bare vil. Men, hvis f.eks man vet at det kreves storviltprøve for å felle gaupe så hadde det (vel) faktisk vært logisk at det kreves for rev også :?: Hadde jeg gått på PHS, ville jeg også vært forsiktig :D

 

AS

 

Jakt på bla. jerv, bjørn og gaupe er hjemlet i viltloven § 12, der kvoten er fastsatt av det offentlige, altså lisensjakt. Denne jakta er ikke ordinær " små eller storviltjakt" og det stilles andre krav til jegeren som bla. registrering i Brønnøyregistrene som lisensjeger på den arten du skal jakte, og det er krav om dokumentasjon på bestått "storvilttprøve" under felling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...