Jump to content

Sikte til kombi


Utgaardsloke

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har hatt en 12/7.57R kombi i noen år nå, og er på utkikk etter nye smarte løsninger. Pr dags dato har jeg en 20 moa skinne men en EOTech på toppen og det har stort sett gått greit, men merker at jeg trenger litt forstørring på lengre hold.

 

En løsning er å sette på en 5x bak EOtech'en, helst med et flip-to-side mount. Noe slikt: http://www.amazon.com/Sightmark-5x-Tact ... B004TDPVJO

 

Hvilke andre løsninger bruker folket? Jeg bruker denne stort sett på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige valg er 1-4x20 eller 1.75-4x32 kikkertsikter + andre kikkerter med lav forstørrelse og bredt synsfelt. Aimpoint med eventuell forstørrelsetilsats er vel noe tilsvarende det du tenker på. Mange greier seg også helt fint med "vanlige" kikkertsikter til rådyr. Montasjer med hurtigfester er vanlig å bruke, slik at man kan ta av/på kikkerten for å eventuelt bruke åpne sikter ved behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

sikte ja......... har baikal kombi og det fulgte med 1,5-6x36 kikkert fra b&l.

virka ok det,men siktet var "stort" følte jeg. demonterte siktet i håp om å kunne bruke børsa med dei åpne siktene. børsa føltes mye hendigere med en gang. problemet mitt var og er fremdeles at jeg skyter mye dårligere med dei åpne siktene. ca snusdåsen med dei åpne siktene på 50m i godt lys og god tid. ble dermed til at jeg kjøpte meg leupold 2-7x33 på kombien. veldig fint sikte,og litt mere kompakt enn B&l siktet jeg hadde fra før-selv med butler creek montert.

så hva har jeg oppnådd? egentlig veldig lite...kansje ingenting!..

så var det en ny runde med å prøve åpne sikter, funker jo ok på kort hold,men med dårlig lys så er det vanskelig å skyte godt.

har vurdert å prøve rødpunkt men har "hørt" at prikken gir like dårlig presisjon som åpne sikter? mulig at baikalens grove sikter kan modifiseres? syns dei er alfor grove.

liker baikalen så godt at det er den som blir med på "blanda" jakt. med quick shooter reima jeg kjøpte så ble kombien veldig hendig å bære selvom den er toppet med en kikkert.

så var jeg på skytebanen og prøvde en winchester bøylerifle av en kamerat.. befriende fri for kikkert,spesialreimer,etc- helt enkelt en kompakt,hendig rifle som hadde rette feelingen... med åpne sikter..- hmm så var det påan i gjen.. kansje jeg hiver av kikkerten i gjen,eller?.......

Link to comment
Share on other sites

Ja var ikke dum den fargen på Sauer sikte.

Jeg brukte en dråpe hvit maling på kornet så det er mulig og se det i litt dårlig lys på min kombi.

Men jeg bruker også kikkert på den, en stor kikkert for bruk i dårlig lys på åtejakt.

Men ikke noen tvil om at en kombi med åpne siker er på en måte veldig hendig vist en treffer med åpne sikter.

Tror det er mye hva en er vant med og hva en liker. Det med syn og alder er vel også en faktor når en skal velge sikte.

Link to comment
Share on other sites

syn og alder :overrasket: ...er jo bare ungfole jeg da :D ..... har nok innfunnet meg med at kikkerten er en del av børsa mi. dei åpne får være nød "opptikken" min hvis jeg skulle ødlegge siktet på jakt turen.derfor vil jeg prøve å gjøre dei best mulig for mitt syn. har plukka kornet av børsa i kveld. det jeg skal gjøre er å spenne det opp i benk og pusse/ file det litt tynnere samt toppen på kornet skal spisses litt forsiktig. reiner med at når jeg får ordna dette så får jeg litt mer luft mellom skur og korn samt litt finere topp på kornet.

blir det riktig bra så ryker kikkerten av..trur eg.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...