Jump to content

Ulovlig fuglevilt


Spirella

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har hørt historier om, spesielt under sjøfugljakta, at det taes fugl som ikke er jaktbare fordi "man ser for dårlig/den bare kom forbi". Jeg kjenner jeg blir ufattelig provosert at man ikke bruker lenger tid på å lære seg flyvemåter, lyder eller venter til man er sikker før man trekker av. Forveksling kan jo helt klart skje, men ikke hver gang?

 

Så mitt spørsmål til dere er, ikke hvor akseptabelt dette er, men hvor ofte faktisk skjer det at man feller fuglevilt som ikke er jaktbare?

 

Spirella

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! Vi jakter ikke for å overleve, å da har vi tid til å se etter hvilken art det er. Det er ikke så vanskelig å lære seg å se forskjell å se forskjell på ulike arter, men det kommer ikke av seg selv ;) Som nybegynner så går det jo an å forveksle noen arter som kommer flyvende feks, Siland/laksand, ærfugl ho/stokkand ho ol men da bør man vente til de lander på vannet slik at man ser de bedre da evt ha med seg en fuglebok på jakt da ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som aldri gjør en feil her ja? :roll:

 

Vell har heldigvis kun skutt feil fugl en gang. Dette var som 16 åring på trost trekk.

 

Satt ute ved jordekanten med hagla klar for trost. Hører den tydlige lyden av rødvingetrost og den litt spessielle flystilen. Så 6 fugler. 5 tett og en litt ut til høyre. Peker meg inn på den og skyter på ca 25meters avstand rett opp. Fjør flyr og fugelen faller. Løper fornøyd frem og finner en stær :cry: Det var ikke noe moro men en feil som kan skje.

 

Så ikke fordøm de som er uheldige.

 

Men de som med vilje skyter alt som kommer det er en annen sak :evil:

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg en såpass dårlig fluktskytter at det er knapt jeg klarer å få ned jaktbar fugl så den problemstillingen er ukjent for min del.

De fleste jeg kjenner er såpass fokusert på den typen vilt de jakter på at det meste annet blir uvedkommende, min kompis gåsejegeren kunne antagelig la en orrhane fly forbi på 20 meters hold uten å koble det til jaktbart vilt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...