Jump to content

Kuler innendørs.


JoeHugin

Recommended Posts

Restriksjonene kan vere 2-delte.

1) Ved enkelte kalibere så ligger restriksjonen i kulefangeren og hva banen er godkjent for.

2) I andre tilfeller er det slitasje på elektroniske skiver, der folk treffer i ramma og lamper, og

skivene totalt sett blir utsatt for mere belastning om det brukes FMJ ammo.

 

Enkelte plasser så er det så stivbeint at om man kommer med FMC ammo (full metal coated), så

får man ikke brukt den fordi standplassleder tror det er FMJ ammo. Selv om man filer tuppen og

beviser at det bare er maling, så vil 'enkelte' likevel prinsippielt si nei for å ha siste ordet og

si at du må komme med blytupp (noe som FMC likevel er).

Link to comment
Share on other sites

Mantlede (sensu stricto) kuler sliter vel litt mer på kulefangere generelt. Ja, også de elektroniske skivene også, ved rammetreff.

En annet moment var tidligere mantelfragmenter som kunne sprute langt. (Det samme kan deler av blykuler av hard legering). Faren reduseres betraktelig der det nå ofte henges gummimatter foran fangeren.

Kjemisk kobberbelagte kuler burde kunne redusere blystøv i luften, i allefall nær standplass.

Et annet moment er avfallshåndtering, rent bly (uten for mye treflis og papirbiter) kan leveres til avfallforretninger, og klubben/baneeier kan få betalt for det. Hvis det er blandet opp med mye mantelmateriale, hva da? I verste fall spesialavfall med de kostnader det innebærer.

Enkelte kommersielle kulestøpere "overtar" bly på skytebaner i de store byene, forstår jeg. Hva sier de? Mantelmateriale flyter opp i smeltet bly, og kan vel fjernes?

Et annet moment mot "kjemisk kobberbelagte" kuler er at de kan se ut som mantlede kuler, for en standplassleder. Derfor kan det være greit at alle kuler med "mistenkelig utseende" holdes borte fra baner der mantlede kuler er forbudt.

Klarer ikke helt å se den store vansken med å holde seg til blykuler der mantlede ikke er tillatt. Men noen skal jo kverulere på alt.

Link to comment
Share on other sites

Derfor kan det være greit at alle kuler med "mistenkelig utseende" holder borte fra baner der mantlede kuler er forbudt.

Klarer ikke helt å se den store vansken med å holde seg til blykuler der mantlede ikke er tillatt. Men noen skal jo krangle om alt.

Nei, det kan ikke være greit, det er jo en GRUNN til at man bruker disse kulene. Men det har du kanskje ikke forstått? (utrolig siden du ser ut til å vite det meste :wink: )

Man bruker belagte kuler av en enkelt årsak, å redusere blybelastningen. De forkobrede kulene gir mindre bly i luft, og det er en veldig god ting. Man er også mye mindre plaget med fett og slikt på ladebenken, og hele prosessen er rensligere - og gir mindre blybelastning, da man ikke håndterer selv blyet.

 

Standplassledere som er så graute korka at de ikke ser forskjell på mantel og forkobring om de vil kan man rett og slett klare seg uten. For akkurat det er det ingen grunn til å krangle om.

Man ser jo lignende problemer utendørs, der rifleskyttere ikke får skyte på elektronikk med "hullspiss" matchkuler, de tror vel at spissen lukker seg om den passerer gjennom et Sauer-løp. Jeg nekter å legge meg flat for reinspikka dumhet, og jeg nekter godta nestbeste løsninger bare fordi noen ikke begriper hva de holder på med...

 

K

Link to comment
Share on other sites

.....................Klarer ikke helt å se den store vansken med å holde seg til blykuler der mantlede ikke er tillatt. Men noen skal jo kverulere på alt....................

Da bør du sjekke pris.

Det kan ha en dramatisk kostforskjell å kjøpe seller & bellot til 3 kr/skudd vs. desse kobber belagte som til tider har vært nede i 1.25 kr/stk. Faktisk så burde kanskje klubbene selv kanskje kjøpt dem kobberbelagte frem å betale mye mere for rent bly fra seller og bellot. Det påpekes jo at det har en støvmessig fordel å ha dem belagte også.

 

Ser heller ikke at det skal vere et problem å bevise ovenfor standplass leder ved å dra over tuppen med en fil å bevise at man ikke har mantlet vis man selv har kjøpt et parti med kobberbelagte på grunn av pris hensyn.

Link to comment
Share on other sites

Karlstad - Det er ikke for kverruleringens skyld jeg stiller spørsmålet, mer den at vi tillater ikke bly innendørs i vår klubb, mens f.eks LOP (om jeg husker riktig) KUN tillater bly innendørs.

 

Vi har kulefang i stål og gummimatter mellom skiver og kulefang, samt maks .45ACP prosjektiler.

 

Spørsmålet har kommet opp ved flere anledninger, og da blir det stilt spørsmålstegn rundt rikosjettfarer osv, selvom dette skal være eliminert med gummimattene.

Blystøv er jo heller ikke heldig å få i seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen sier at det er kun bly innendørs, mens noen kan skyte FMJ.

Med ren blyammunisjon på alt som skytes i tillegg til .22 LR, så vil det jo spres unødvendig mye bly på standplass?

 

Hva regulerer dette, kulefang? Ventilasjon?

 

Både kulefang og ventilasjon regulerer dette + skytternes ønske om å beholde helsa :D

 

Mange plasser i utlandet og usa som det kun er tillat med forkobbrede kuler.

 

Er du i tvil om hvordan disse påvirker luftkvaliteten på en innendørsbane, kan du gjøre følgende test:

Still opp 5 skyttere som skyter 5 raske skudd hver med belagte kuler, tøm våpen og gå 5 skritt frem og lukt / kjenn på lufta.

Gjennta det samme, men nå med blykuler :?

 

Om ikke aller skjønner at rene blykuler må forbys innendørs etter en slik test, er blynivået i kropp og hode for høyt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

........Mange plasser i utlandet og usa som det kun er tillat med forkobbrede kuler.............

Da bare understreker det det idiotiske paradoks at noen standplassledere aviser bruk av kobberfargede kuler fordi dem tror det er helmantlet..........

 

Man skulle gått motsatt vei og oppfordret til bruk kobberbelagte kuler, både på grunn av pris og støv hensyn. Elektronikkskivene hadde ikke merket forskjell likevel.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg frekventerer er det .22 LR som har hovedvekten i bruk. Jeg skal ikke være påståelig, men det blir kanskje litt dumt og forby det mest brukte kaliberet bare fordi det knapt nok finnes ammo i kongleriket som er belagt ? Om det står 9 mann og hamrer på med .22LR og sistemann med en .38 får forbud pga rene blykuler ?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det kun .22LR som er tillatt i bly, alt annet skal være mantlet eller belagt. Er nesten bare nybegynnerne som skyter .22 hos oss, de fleste andre skyter større kaliber.

 

En .22 sprer vel mindre bly og blygasser på standplass enn de større som 9, 38, 40, 45 osv.?

 

FMC .22 kunne jo vært mer utbredt det også..

Link to comment
Share on other sites

Ser noen sier at det er kun bly innendørs, mens noen kan skyte FMJ.

Med ren blyammunisjon på alt som skytes i tillegg til .22 LR, så vil det jo spres unødvendig mye bly på standplass?

 

Hva regulerer dette, kulefang? Ventilasjon?

 

Både kulefang og ventilasjon regulerer dette + skytternes ønske om å beholde helsa :D

 

Mange plasser i utlandet og usa som det kun er tillat med forkobbrede kuler.

 

Er du i tvil om hvordan disse påvirker luftkvaliteten på en innendørsbane, kan du gjøre følgende test:

Still opp 5 skyttere som skyter 5 raske skudd hver med belagte kuler, tøm våpen og gå 5 skritt frem og lukt / kjenn på lufta.

Gjennta det samme, men nå med blykuler :?

 

Om ikke aller skjønner at rene blykuler må forbys innendørs etter en slik test, er blynivået i kropp og hode for høyt :mrgreen:

Jeg hadde ikke kal 22 i tankene her.

Meningen var at de skulle skyte noe grovere enn 8mm 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22LR en nesten bare i bly, det er vel alle enige om.

 

Det ryker betraktelig mer av grøvre våpen som skyter bly pga kulefettet som kulene er smørt med. Selv om dette ser mye værre ut enn 22 er det ikke sikkert det er det, tenker jeg da......eller? All røyken er jo ikke farlig blydamp akkurat, men man blir rar i halsen av å skyte inne en hel kveld merker jeg, men misstenker dette hovedsaklig for å være av røyken fra kulefett og krutt. Mine 5 cent ! Er vel noen her som vet tenker jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel egentlig om grove er værre enn .22, ingen av delene er sunt, men .22 slås vel hastighetsmessig av få kalibre, og hva skaper mest svevestøv av en .22 i 11-1200 føtter og en .38 i 8-900 føtter ?

Svevestøv er usunt, den er udiskutabel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...