Jump to content

Skyte skjor og kråke på reveåtet?


schultz_30-06

Bør ein skyte skjærer og kråker på åtet?  

75 members have voted

  1. 1. Bør ein skyte skjærer og kråker på åtet?

    • Ja
      61
    • Nei
      15


Recommended Posts

Jeg er motstander av å skyte kråkefugel på reveåtet. Man får sansynligvis ikke skutt så mange uansett, men det avhenger også av om man har god tilgang på åte.

Skal også sies at jeg fanger kråker aktivt ved norsk kråkefelle vedsiden av revejakten.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen dokument som beviser dette villdyret, men frå gammalt av (bestefaren min) unnlot de å skyte anna enn nettopp rev på åta. Årsaka var at døydde fugl ville gjordt reven meir mistenksom sidan det er "unaturleg" ved éit åtsel. Mykje fugl er difor bra fordi dei lokkar rev fram til åte...

Link to comment
Share on other sites

Hadde blitt utrolig takknemlig hvis noen kunne dokumentere at en rev blir skremt av en død fugl...:

 

 

Enig med villdyret. Jeg skyter alt som er lov å skyte når det dukker opp på åtet og lar det ligge. Reven kommer uansett, og plukker det første og beste med seg. Til og med artsfrender. Reven har nok rimelig grei kontroll på hvor åtet befinner seg uten at kråker og lignende skal "fortelle" den det.

Link to comment
Share on other sites

LarsM.: litt av poenget med å jevnlig fylle på med mat på åtet er at reven skal vite at det alltid finnes mat der, mikkel vil vel då leggje trekkruta si innom der jevnlig om det er kråker eller ikkje der?

 

Når du har skutt alle revene i området, er du avhengig av at de nye revene som kommer inn blir oppmerksom på åteplassen. Der kommer kråkene inn i bildet.

 

Om du derimot sitter og tar bilder av de samme revene som bor i terrenget og ikke skyter de, vil de komme på åtet uavhengig av om det er leven der på dagtid eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen dokument som beviser dette villdyret, men frå gammalt av (bestefaren min) unnlot de å skyte anna enn nettopp rev på åta. Årsaka var at døydde fugl ville gjordt reven meir mistenksom sidan det er "unaturleg" ved éit åtsel. Mykje fugl er difor bra fordi dei lokkar rev fram til åte...

 

 

Hva sa bestefaren din om død rev på åtet som åte?

 

er ikke det unaturlig ved et åte vet ikke jeg..?

 

Bare rart reven eter opp den og da..

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig merket noe forsjell om jeg skyter kråker eller sjur på åta, borte blir dem i allefall.

Eneste minuset er at det er sikkrere for mikkel å ta med seg en død kråke i kjeften enn å oppholde seg lenge på åta.

Kan godt forstå gamlingene som ikke skjøt sjur.......det var jo TABU før i tiden. En hel seremoni for å få "dreperten" tilbake i børsa om du begikk en slik synd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...