Jump to content

Min knivtråd (nybegynner)


prizma

Recommended Posts

Hei!

 

Har smått startet med å dandere treverk for å passe med et blad..

Veldig moro å se all det inspirerende arbeider dere presenterer her på forumet.

Ser det mangler noe "nybegynner" bilder, så da får jeg poste dette.

 

Min første kreasjon har jeg ikke bilde av enda, men her fikk jeg veldig god hjelp av knivmaker Roar Teie, i Råde.

Han stiller med god hjelp og er lett å lære av. Det var her jeg fikk gnisten!

 

Masurbjørk og knivblad fra Bo Helgesson!

Sliren er desverre for trang, men jeg har jukset og brukt denne kniven på tur uansett!

 

8217650423_dd6932917f.jpg

 

 

8218735746_4095afbaf5.jpg

 

 

 

Min andre kniv, fikk litt starthjelp da jeg mangler båndsag - men gjort resten selv!

 

8217647961_a2825e60a6.jpg

 

 

Mener dette er masurbjørk og et smidd knivemne fra "TJ" - Det er veldig vakkert!

 

 

Min siste kniv er bestående av valnøtt og et dårlig masurbjørkemne jeg fant.

Stålet er rustfritt stål. "Allround knivblad med unik dobbelslipt og tynnere egg framme." Fra Mora.

 

8218726374_c1c6aa21c6.jpg

 

 

Ingen av emnene er behandlet, er Danish Oil et godt alternativ?

Jeg baserer meg mest på å lage naturlige kniver, liker godt at kniven er funksjonell og naturlig.

Det kan hende det blir fler eksperimenter i starten, med litt billigere stål og emner, for så å kjøpe dyrere matriale når jeg har fått dreisen, og det verktøyet jeg trenger.

Båndsliper er handlet inn og kommer ila. uka!

 

Setter pris på tilbakemeldinger, hvis dere har noen.

 

Hilsen Vemund

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert fler kommentarer, men her er mine inntrykk:

 

Nr 1.

Ser veldig bra ut, spesielt som første kniv. Det er ikke vanskelig å forstå at den sitter litt hardt i slira, buklinjen har en litt vel stor "kul". Det vil si at bak kulen er skaftet smalere, læret krymper til rundt det smalere partiet og det blir tungt å få kulen forbi dette smale stedet på slira. Litt mindre "kul" på magen, og kniven sitter lettere. Det kan se ut som skaftet er litt tjukt, men det er vanskelig å se ut av bildene. Fremst på ryggen går linjen nedover mot bladet. Det gir ett inntrykk av en "uppnosig" kniv. Litt lavere rygg i flukt med bladryggen tror jeg hadde gjort seg. Alt i alt en fin kniv synes jeg.

 

Nr 2.

Betydelig bedre linjeføring såvidt jeg kan se. Midt-delen av ryggen er imidlertid litt rett. Tror det hadde vært bedre å eventuelt hatt en høyere "terskel" (det heter nok ikke det, men i mangel på bedre ord...) mellom blad og skaft for mer høyde. Og så begynt avrundingen noe før. Buklinjen er litt i vinkel mot egg-linjen. Men synes ikke det gjør så mye på denne kniven. Her er "kulen" på magen mindre, og jeg synes buklinjen er godt harmonisert. Fint liv i treverket, og alt i alt en meget fin kniv også dette.

 

Nr 3.

Dette bladet er det utrolig vanskelig å lage ett skaft som passer. Også her er kniven litt "uppnosig", og ser ut som den er vinklet generelt oppover i forhold til skaftet. Buk-linjen på skaftet ser nesten ut til å være høyere enn egg-linjen.

Selve skaftet synes jeg ser fint ut, litt lite liv i masurbjørka som du sier selv.

 

Jeg synes din kniv nr 2 er finest.

 

Jeg bruker Danish Oil på treverk, og synes det er bra. Men jeg jobber mest i horn så jeg har ikke mest erfaring, det er flere andre her som vet mer om dette.

 

Synes du har fått fin dreis på tingene. Tenk litt mer på linjer (rygg og buk) og harmoni på neste kniv, så er du godt igang.

Det blir morsomt å følge med på dine arbeider framover!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

ivara: Det stemmer nok. Den kniven har jeg liggende et sted, så jeg kan evt sjekke ut hvordan skaftet kan være for inspirajon.

 

Dagl: Takk for fine og konstruktive svar.

Jeg har endret alle 3 knivene i dag, og den ene sliren ligger nå fuktig i kjøleskapet over natten. Håper den kryper noe - da jeg pusset litt vell mye på "buken".

 

bilde: http://dl.dropbox.com/u/60089504/2012-1 ... .56.59.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes alle tre ser bedre ut.

Den øverste av de er riktignok litt vanskelig å se da bladet ikke er i skaftet på bildet, men rygglinjen ser bedre ut synes jeg.

Mora kniven som ivara viser bilde av, er utvilsomt en god brukskniv. Så designen kan ikke være helt feil konstruert for bruk. Imidlertid viser heller ikke denne kniven korrekte linjer som harmonerer med bladet, dersom design er viktigere enn funksjon.

 

Jeg har lært ett prinsipp for design som jeg holder meg til. Mulig du kan det, men i motsatt tilfelle:

Jeg tegner av bladet på ett ark først. Legger bladet på arket, og lar pennen følge rundt slik at det blir en kopi.

Legg så en linjal litt ovenfor ryggen på kniven, med passe "terskel" (vet ikke noe bedre navn på det). Vær nøye med å ha den paralellt med bladryggen nærmest der skaftet skal komme. Tegn en strek langs linjalen utover.

Legg så samme linjal langs egglinjen, også her med "terskel". Likeens med ryggen, vær også her nøye med å legge den paralellt med eggen nærmest skaftet. Tegn en strek langs linjalen. Nå har du to streker, innenfor disse skal du holde deg. La disse linjene være formen på skaftet lengst fram. På ett gitt sted, dette bestemmer du selv utifra knivbladet og hvordan kniven skal bli, tegner du en runding for å lage rygg og buk. Hvordan skaftet avsluttes bestemmer du også selv. Buklinjen må litt oppover først, så nedover igjen. Husk at for stor "kul" her, vil gi problemer med å få kniven ut og inn av slira etterpå.

Formen på bladet bestemmer altså skaftet. Det tar man også med i vurderingene da man kjøper blad.

 

Både blad og skaft er jo litt avhengig av hvilken type kniv man lager. Det er ikke uten grunn at man sjelden ser fabrikk produserte blad, og spesielt slike lange blad, på fine håndlagde kniver. Gode bruksblader, men vanskelig å forene med god design. Gode knivmakere vil ikke velge, de vil ha blader der god design kombineres med gode bruksegenskaper.

Etter mitt skjønn er det eneste skaftet slike lange blader passer til, lange og rette (som bladet). Det vil si omtrent som en samekniv. Ikke de lange sameknivene (formen på skaftet har du også her), men de kortere. De har ett rett håndtak med rett rygg og buklinje, avsluttes med ett bredere felt som er flatt i enden. Men hele skaftet er rett på knivbladet, og det svinger ikke hverken opp eller ned. Det som gjør at det blir "hold" i sliren her, er at skaftet er litt tykkere på midten eller litt bak midten, sett ovenfra. Altså ikke buklinjen, men "sidelinjene" om man kan si det slik. Litt vanskelig å forklare, håper jeg gjør meg forstått

 

Nå er det mange knivmakere på forumet som er dyktigere enn meg. Jeg håper de fyller inn og korrigerer meg der de mener jeg har feil eller mangler.

 

Jeg ser fram til å følge med på knivene dine framover!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vedr. den store kniven: Her har jeg herjet litt vell mye med borret innvendig, så jeg har fylt igjen og skal borre opp på nytt. Den ble en grad eller tre skjev også!

 

De andre to er jeg veldig fornøyde med, spesielt nå som sliren passer godt på min første kniv!

 

Spørsmålet om hvordan rødfargen blir mer synlig på den ene, og hvordan jeg får dempet sortfargen på den andre kniven er enda ubesvart. Håper å få de litt blankere.

Så jeg prøver å lese meg opp på hvordan.

 

Takk for fine tilbakemeldinger, det setter jeg pris på!

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Et tips på det med borring er at jeg finner det mye lettere å bore hullet og feste bladet før jeg lager selve skaftet.

Da er det mye lettere å faktisk få kniven rett, enn å skulle borre helt rett etterpå. Det er ikke alltid tangen er rett heller, og da skal det ikke mye til før det ikke blir bra. Bare ta litt teip på eggen så slipper du også å kutte deg.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

Angående Danish Oil, så skammer jeg meg faktisk litt over at jeg også har latt meg lure av markedsføringen av slike ting, "Danish Oil", "Finishing Oil" og faktisk til og med "Tung Oil".

Årsaken er at selv "Tung Oil" ikke alltid inneholder Tungolje.

-Kikk bakpå flaska, oftest står det "basert på Tung oil", står det ingenting så er det gjerne bare kunstharpikser (slikt som vi kaller lakk) løst i masse whitespirit (amerikanerne kaller slikt "wiping varnish" fordi den er grei å smøre på (som en olje). Men noen ganger står det "ren Tungolje" bakpå flaska, og da er det selvsagt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg utrettet underverker på knivfronten!

Har fargelagt min nr1, og fargelagt sliren:

 

8277846975_0547e44825.jpg

2012-12-16 11.23.24 by exporama, on Flickr

 

Jeg ble ikke helt fornøyd med knivens farge, her brukte jeg en sjokoladefarget beis - og pusset ned det meste. Så brukte jeg 6 lag med lys geværkolbeolje, og pollerte med bivoks etterpå.. Men jeg ville helst hatt et skinnende blangt resultat..

 

Kniv nr 2, også kalt "sjelefred" ble slik etter helgen, og jeg er meget fornøyd!!

 

8278907726_1b8440bbec.jpg

2012-12-15 12.00.28 by exporama, on Flickr

 

8278909206_3830725f99.jpg

2012-12-15 11.21.30 by exporama, on Flickr

 

 

Tips og tilbakemeldinger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...