Jump to content

Dachsbracke eller Fauve i vestlandslier?


911

Recommended Posts

Kaster ut spørsmålet for vurderer to hunder i huset. Det er litt i det blå enda da husets beagle har starter på sitt syvende år. Da vi har hatt to beagler mener jeg å kjenne litt av jaktmønsteret til disse. Og det er ikke alltid hund og eier er like enig i hvordan bruke jaktdagen.

Jo da, det ramler hjort for beagelen titt og ofte, men jaggu liker den å følge på en stund også. Derfor blir ønskelisten som følger;

Bra losmål, drevtid 30-60, fremkommelig, rolig gemytt(inne), robust. Ser jo at det som er ønsket er beagle, så nær som drevtid he he

Forstår det slik at Fauve kan henge på en stund den og. Alpine dachsbracke er kortdrivende etter ønske, men det er lite kull rundt om.

Det hadde vært kjekt med ærlige tilbakemeldinger på nevnte raser av dere som har. Og akkurat det er ikke like enkelt for oss hundeeiere og våre respektive hunder

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har noen av rasene så drister jeg meg til å si noe? Fauven kan henge på som en beagle ja, men gjennomsnittlig rasevis skal fauver jage kortere. Alpinsk Dachsbracke synes jeg personlig høres ut som en svært spennende rase jeg også kunne tenke meg å høre mer om. Vær obs på at etter rasestandarden så kan de være opptil 42 cm, du må ha et individ på max 41 cm for å kunne bruke den på hjortevilt. Siden rasen ble skapt i de østerrikske alper så vil jeg tro vestlandsterreng blir som å være hjemme for disse. :wink: Jeg kjenner ikke drevprøvereglene, men de har altså faktisk jaktprøver i Norge og flere jaktpremierte hunder som det avles på. Ser blant annet at det ble født et kull i oktober. Du må være grei å holde oss orientert dersom du skaffer deg Dachsbracke! :D Og så håper jeg det finnes noen her på kammeret som har rasen og kan skrive litt om den. På klubbens nettsider oppgis følgende om drevtider:

 

Alpinsk Dachsbracke har drevegenskaper som egner seg veldig godt til norske jaktforhold. Den er kraftig og smidig

og kommer seg lett frem i terrenget. Den har pels som tåler all slags vær. Dachsbracken har en kraftig los som er lett

å høre.

Det er en kortdrivende hund. Drevlengden varierer, erfaringer er at det sjelden har drev lenger en 1 time. Det vanlige

er 10-30 min. For å oppnå 1 premie på drevprøve må hunden jage min 15 min.

 

:arrow:http://www.dachsbracke.no

 

EDIT:

Har studert drevprøvereglene nå, og det er tydelig at de er inspirert av regelverket på dachs og basset, med et ekstra moment: Skuddtest. Faktisk kan jeg dømme Alpinsk Dachsbracke på drevprøve ser jeg, siden jeg er drevdommer på bassetrasene. Det samme kan dachsdommere. Praktisk, siden det ser ut til at det er bare to dommere i Norge som er autorisert på Alpinsk Dachsbracke i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Fauven kan henge på som en beagle ja, men gjennomsnittlig rasevis skal fauver jage kortere.

 

Fauven och Beaglen är dom två största och mest populära drivande jakthundsraserna i Frankrike! Dom aneses vara väldigt lika i sitt drevsätt, och båda aneses vara riktiga "långtradare", med långa drevtider vid jakt på rådjur, hjort, hare och vildsvin. Det är också rätt vanligt att man blandar Fauvar och Beaglar i mixade pack där nere!

 

Seligne1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...