Jump to content

Flåkniv


Tom Løkås

hva synes du kniven er verdt med slire? matrialkost: ca 1700,-  

25 members have voted

  1. 1. hva synes du kniven er verdt med slire? matrialkost: ca 1700,-

    • 1000,-
      4
    • 1500,-
      7
    • 2000,-
      3
    • 2500,-
      5
    • 3000,-
      4
    • 3500,-
      2
    • 4000,-
      1


Recommended Posts

da var flåkniven ferdig, :smile:

 

her kommer noen bilder, de rettferdiggjør ikke kniven og slira! denne må sees live!

 

2012-11-21224543.jpg

2012-11-21224554.jpg

2012-11-21224618.jpg

2012-11-21224649.jpg

2012-11-21224702.jpg

2012-11-21224301.jpg

2012-11-21230837.jpg

 

knivskaft: farget og stabilisert lønneknute, "elg" i rustfritt stål, sølvtinn og rec stone.

blad: ae damask skinner

 

Kom gjerne med ris og ros.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er en kjempeflott kniv. :) Spesielt likte jeg sliren :shock: ,var noe eget med den.Fargespillet og form på skaft,samt mønstret i blad falt også i smak :D .Elgen er ikke helt min ting,men for all del flott.Personlig ville jeg kanskje ha ønsket at bladet var vinklet litt mer nedover,vanskelig å si uten å ha holdt den,men det er nå uansett smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Ja regnet med at det var en grunn at det ble montert slik,hvis kurven ble så drøy at kniven blir upraktisk(evt homo) å bruke :P ..

Men en ting som slo meg,når jeg nå har studert kniven enda litt til :D .Det kunne ikke vært en tanke med en liten utsparing/rille for tommel,der blad møter skaft.Bare en tanke siden jeg liker å holde tommelen fremover når jeg bruker kniv.Uansett,hadde virkelig sansen for den der :D

Link to comment
Share on other sites

Siden du ber om tilbakemeldinger skal jeg også komme med mine.

 

Jeg synes nok det blir vel grønt. Men det er min personlige smak.

Jeg synes som Graahund, det blir mye dill dall. Og spesielt grønt skaft og røde frynser på slira... Ikke min stil. Slira i seg selv er nok heller ikke min smak.

Men igjen, dette er min personlige smak.

 

Jeg synes den ser noe "bred" ut i skaftet (Jmf. bilde nr 2).

Videre synes jeg også at vinkelen mellom blad-rygg og skaft-rygg ikke er pen. Det burdet vært noe mer harmoni og linjeføring her. Ser poenget med at den kunne blitt vanskeligere å jobbe med. Men jeg ville da lagt skaft-linja høyere enn blad-linja (altså en høyere "terskel" mellom blad og skaft).

 

I buk-linja har du jo virkelig tatt ut formene! Og det mener jeg er heldig. Jeg synes det gjør seg sammen med egg-linjen på bladet, som er omtrent umulig å få til å harmonere uansett. Knivbladet er veldig vanskelig å jobbe med. Skulle man fulgt linjene som bladet gir, ville skaftet endt i en spiss... Så buk-linjen synes jeg er bra.

 

Lønne treet er en veldig bra tre-bit med veldig fint mønster. Utrolig livaktig og veldig fint!

Godt håndtverk på skaftet ser det ut til. Veldig bra finish på skaftet.

 

Min konklusjon: Mye bra, men en del er ikke helt i min smak.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

:D alle tilbakemeldinger er GODE tilbakemeldinger! :D

og ja jeg setter pris på ALLE kommentarer, er jo fint å få tilbakemeldinger av begge sorter, realiteten er jo at dersom ingen klager vil det heller ikke bli bedre! :thumbup:

 

skaftet er nok litt bredt, men med tanke på monsterhånda som nå fører denne kniven måtte det bli såpass :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Jeg har ventet litt med å gi tilbakemelding da jeg ikke var helt sikker på hva jeg skulle skrive. Jeg syns det rett og slett er vanskelig å kunne kommentere hva en mener om andres kniver da en ikke har de i hånden, og om det er en stil som ligger et stykke utenfor det en selv lager. Det blir nok mye av det samme som Dagl sier.

 

Jeg syns håndverket ser bra ut. Du har begrunnelse for hvorfor du har tatt de valgene som du har.

Det jeg tenker på når jeg ser kniven er jo at du har brukt flotte materialer, og ser ut til å ha fått frem en fin overflate på kniven.

Grønnfargen syns jeg er fin, og har brukt den samme selv, men skjønner at det ofte er litt enten-eller. Syns den grønne passer ganske bra sammen med den sorte biten foran.

Som andre her sier så er det et vanskelig blad å lage skaft til. Derfor unngår jeg somregel disse bladene selv. De passer rett og slett ikke så lett inn i den type kniver jeg lager, og skaftene jeg er komfortabel med. Jeg syns det ser ut til at du har funnet en fin bevegelse ihvertfall i buklinjen, og lengden virker bra. Jeg foretrekker å lage knivene smalere foran ved bladet og heller lik eller bredere i avslutninga. Så kan magen være det tykkeste.

Når det kommer til hodet som er festet bak så er det ikke helt min sak. Mye fordi jeg kanskje vil tro at den er mer i veien enn en vil når en faktisk skal bruke den. Jeg er også litt egen på at hvis jeg har et damask-blad i kniven, så vil jeg at det andre metallet også skal være av det samme. Det hadde kanskje gjort seg litt bedre på en kniv med et høypolert blankt blad.

Når det kommer til slira så syns jeg kanskje at det hele blir litt mye. Du har blankt hode på kniven, damask blad, grønt skaft med sort holk, og røde frynser. Hvis jeg lager en kniv med mye farge i skaftet, foretrekker jeg å holde fargene like i slira, eller ha hele slira sort for å roe det hele mer ned.

 

Det kan virke som endel negativt men det er ikke ment som det. Jeg syns det er en fint laget kniv, som ikke er helt min stil.

Og må bare presisere igjen at det hele er snakk om smaksak.

 

Vennlig hilsen

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Siden du ber om tilbakemeldinger, jeg synes det ble litt vel mye dill dall på den kniven.

 

som andre har sagt, smak og behag. Men må si meg enig med graahund her. Det ble litt mye :)

 

Nydelig blad og samt skaft, samt elghodet og slira som er noe helt utenom det vanlige, alle liksom slåss om oppmerksomheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...