Jump to content

kappe løp 6,5x55


rygh88

Recommended Posts

Lurer på hvor mye det er forsvarlig å kappe løp på 6,5x55, i forhold til fart og anslagsenergi? Våpenet er en blaser r93 pro og skal brukes på elg og nedover. Tenkte og kappe av 15cm, da jeg er hundefører, og liker korte våpen :winke1: . Men taper man da så mye hastighet at det er et problem?

Takker på forhånd for svar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det "politisk korrekte" svaret på spørsmålet ditt er at 6,5x55 må ha relativt lang pipe for å sikre at anslagsenergien held kravet til storvilt. Det praktiske svaret er at ingen elg i verden merkar om kula går ut av Blaseren med 770 eller 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye hastighet du taper skal jeg ikke si noe om, men det er neppe nok til at det har noe å si i praksis(på vanlige elgjakt avstander) bare du treffer der du skal så dauer elgen.

 

har skutt hjort med 260remington 42cm løp å 160grain kuler, hjorten så ut til å reagere på samme måte som når det skytes med 3006, løper noe meter å leger seg ned død.

 

Når du ser på denne fra siden Ranger#44 linket til:

skjermbilde-2012-09-05-kl-15-09-10.png

 

så har du egentlig nok fart til å få livet av en elg med 30cm pipe. :overrasket:

50cm gir i nærheten av 800ms

 

her er det simulert en ganske frisk ladning med krutt som ikke er egnet for å få fart på 6,5x55 med 140 grain eller tyngre kule. n550 n19/urp n15/mrp n560 gir mer fres i sakene

 

Det "politisk korrekte" svaret på spørsmålet ditt.....
 
jeg svarte kansje lit politisk Ukorrekt jeg da.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

hvor langt er løpet i utgangspunktet da?

 

Når jeg skrev at selv 30cm løp er nok til å drepe elg tok jeg ikke hensyn til krav om anslags energi og den biten.

Ifølge grafen er farten stor nok til at kulene ekspanderer, da dauer dyra som oftest om du treffer der du skal.

 

Dette blir opp til deg å vurdere selv så lenge du holder innenfor di lovlige 40cm.

Har sett hvordan 160grain woodleigh med utgangshastigheter som er "noe" under kravet virker på hjort.

 

Inngangshullet er var lite men ellers ingen forskjell fra dyr skutt med 3006

ville ikke nølt med å klinke ned en elg med den ladningen om jeg skulle få sjangsen når den børsa var med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...