Jump to content

Forslag til kikkertsikte?


aasebø

Recommended Posts

Noen som har forslag til ett kikkertsikte som er noe tilsvarende swarovski sin 2,5-15x56 med kulekompensator? men i litt lavere prisklasse? ser leica har 2.4-16x56 men koster det samme som swarovski + - . blir såklart ikke tilsvarende i optikkkvalitet,men av forstørrelse og slikt,og med kompensator.zeiss har vel ingenting slikt med så lav og så høy forstørrelse i 56 ?

Link to comment
Share on other sites

synst 10 blir for lavt ut til 300 meter jeg,men så har jeg tenkt å trene ut til 4,muligens 500 meter eller lenger , hvem vet,å da tror jeg at jeg må opp i 15. men å skyte inn på 200,blir det nøyaktig nokk på hjort på 300 og 100 ved å sikte midt i? kula mi detter 35 cm fra 100 til 300

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror IKKE du trenger så mye forstørring :wink:

 

Men skal du ut på 4-5-6 ville jeg nok hatt noe med lett justerbare tårn ja. Ser du Zeiss'en jeg linket til? Den har tårn ... Og jeg garanterer at du vil kunne se og sikte på relativt små ting ut til 1000-1200m. (Legg merke til at jeg ikke nevner NOE om å treffe på de holdene.)

Link to comment
Share on other sites

ja såg den du linket til,såg ut som en oppegående kikkert det,med alt som trengs. men for å ver ærlig så har ikke jeg sikta på noe med noe annet enn 10x for det er det jeg har på min leupold.å nå skal jeg ha ny. vet bare at med den jeg har så blir det litt lite ut til 300meter +. så 12 mener dere er bra nok eller?

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik: Jeg skyter gonger ut til 1100m med min 3-12x50. Rett nok en S&B, men optisk er ikke zeiss noe dårligere. Mørkeegenskapene er også på topp i mine øyne. Lysprikk gjør det hele enda bedre. Om du er i tvil om forstørrelsen, bør du kanskje få prøvd en. Finnes det ingen i nærheten som kan la deg kikke i en slik?

Link to comment
Share on other sites

Når det blir virkelig mørkt greier du ikke utnytte deg fullt ut av høyere forstørrelse, har f.eks en zeiss 3-12x56 og i mørke er denne klart best på en 7-8x. Kulebanekomp kan vel ettermonteres på de fleste kikkerter, kahles helia 2,5-10x50 er en knall kikker som selges til snaue 8 lapper hos mange Schou forhandlere, i mine øyne står den lite tilbake Ift f.eks zeiss og swaro.

Link to comment
Share on other sites

IOR har gode kikkerter. Pass deg for tunelleffekt, min 2,5-10 har det. I praksis er den ikke mer enn 4-10, og derfor en av grunnene til at det er degradert til salongrifla. Ble alt for høy forstørring til drivjaktene. Knall optikk, kanskje litt spesielt retikkel for jegere. Lys i retikkelet er pluss. Mye retikkel som blir opplyst ser ut til å tappe batteriet ganske fort. Min IOR har ikke auto avstenging av lys, og da er batteriet dødt rimelig fort hvis man glemmer å skru det av. Skal du ha en med litt størrelse koster den fort like mye som en swaro/khales, og da er vel mye av poenget borte?

 

Når det gjelder å nyttiggjøre seg lys, mener jeg å ha lest at 7x50 og 8x56 er det største du kan nyttiggjøre deg mhp lysåpning/utgangspupill. Har vel litt med alder å gjøre i tillegg.

 

Det er nå engang slik at hvis du skal ha både i pose og sekk, så må du betale. Alternativet er å ha to sikter, eller flere. Kanskje på to børser eller mere. Bare å ønske seg ting. Jeg bruker 1-6x24 på drivjaktbørsa, og 3-12x50 på kveld/natt børsa. Ingenting i veien for at jeg kunne ha byttet kikkert på den ene, men jeg trenger ikke :)

 

Hva med 1-4 eller 1-6 sikte sammen med en 8x56 med lys i en god montasje, så er det mulig å skifte. Slipper antagelig unna med mindre enn 15-16-17 laken hvis du bruker bruktmarkedet litt aktivt. Passerer en og annen godbiten der en gang iblandt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...