Jump to content

Skogsfugljakt


Asucawee

Recommended Posts

Har en fetter som jaktet skogsfugl like ved Drammen. Syntes selv det hørtes rart ut, men var faktisk bra med skogsfugl! De hadde kjøpt av en lokal bonde, dessverre ikke noe på inatur :(

Hvis du tar turen så legg gjerne ut rapport, bor selv på Østlandet og kunne tenkt meg å prøve et nytt sted :)

Link to comment
Share on other sites

Inatur selger kort til Finnemarka. Der er det bra med fugl. De som gikk takst må ha gått i søvne eller så vil de ha de 120000 målene for seg selv for takseringen er ikke i nærheten av antall fugl der inne. Men dessverre så er det veldig vanskelig jakt der nå. 5-10 cm snø og skare. Mulig den har forsvunnet i løpet av helgen for det har vært mye regn og varmegrader en stund nå

Link to comment
Share on other sites

Å si at det er bra med fugl i Finnemarka er vel å ta noe hardt i.Siste gangen jeg jaktet i Finnemarka(4.11) tok jeg ut ei Røy som satt i ett tre,bikja hadde stand på ei Jerpe.Gps` fortalte at jeg hadde gått ei mil og bikja hadde gått tre mil.Det var fine forhold den dagen,ikke skare og duskregn.

 

Dette var 3 dagen i Finnemarka i år og generelt har det vært lite fugl å finne.

Link to comment
Share on other sites

Å si at det er bra med fugl i Finnemarka er vel å ta noe hardt i.Siste gangen jeg jaktet i Finnemarka(4.11) tok jeg ut ei Røy som satt i ett tre,bikja hadde stand på ei Jerpe.Gps` fortalte at jeg hadde gått ei mil og bikja hadde gått tre mil.Det var fine forhold den dagen,ikke skare og duskregn.

 

Dette var 3 dagen i Finnemarka i år og generelt har det vært lite fugl å finne.

 

 

Da har vi forskjellige erfaringer. Har ca 10 jaktdager rundt om i Finnemarka. Både i privat og statskog sitt. Har aldri gått derfra uten å ha hatt oppe minst 20 fugl(jaktbar altså) Selvsagt ikke noe toppår der heller, men at det er så svart som det hevdes nekter jeg å gå med på. Men for all del, kan fint leve med propagandaen om fugletom skog. Trives bra i å jakte de feite tiurene som sitter oppi der alene med bikkja jeg:-)

Link to comment
Share on other sites

Da har vi forskjellige erfaringer. Har ca 10 jaktdager rundt om i Finnemarka. Både i privat og statskog sitt. Har aldri gått derfra uten å ha hatt oppe minst 20 fugl(jaktbar altså) Selvsagt ikke noe toppår der heller, men at det er så svart som det hevdes nekter jeg å gå med på. Men for all del, kan fint leve med propagandaen om fugletom skog. Trives bra i å jakte de feite tiurene som sitter oppi der alene med bikkja jeg:-)

 

 

Regner med at det har resultert i 10 svarte også da??

Link to comment
Share on other sites

Da har vi forskjellige erfaringer. Har ca 10 jaktdager rundt om i Finnemarka. Både i privat og statskog sitt. Har aldri gått derfra uten å ha hatt oppe minst 20 fugl(jaktbar altså) Selvsagt ikke noe toppår der heller, men at det er så svart som det hevdes nekter jeg å gå med på. Men for all del, kan fint leve med propagandaen om fugletom skog. Trives bra i å jakte de feite tiurene som sitter oppi der alene med bikkja jeg:-)

 

 

Regner med at det har resultert i 10 svarte også da??

 

Har skutt 3 orrhaner, 1 Jerpe og en røy. Har sett mest brunfugl i skogen faktisk hvilket jeg syns er gledelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har hatt opp minst 20 fugl alle 10 gangene er det bare å gratulere.Da er du dyktig til å gå de rette stedene,samt at du kanskje har hatt litt flaks også.

 

 

En porsjon flaks, noen dyktige hunder og så er jeg veldig kjent i området så jeg vet hvor det pleier å være bra med fugl.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært gøy å sjekke ut! Men stemmer det at tiur og røy er fredet? Isåfall, hvordan er det med bestanden av jerpe og orrfugl? :)

 

 

Storfugl er ikke fredet, men det henstilles om å spare brunfugl. Orrebestanden er ikke helmax, men ei heller så nitrist som alle skal ha det til. Samme med jerpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...