Jump to content

Zeiss 6-24x56 bytte targettårn med lokk


deerkiller

Recommended Posts

Vet ikke om det er ASV+ jeg har (tror ikke det, den kom vel med HT?) på min Victory og min Varipoint, men begge disse har låsing. Hadde en Victory tidligere som ikke hadde låsing, men denne var noen år eldre (2007ish tipper jeg).

 

Uansett, i høyde anser jeg ikke det som noe problem ettersom det er zero-stop på disse, da kan man jo sjekke at de er nullstillt uten å se på de. Ellers kan du jo låse siderattet med tejp, om det er så lite lys at du ikke ser rattet blir det vel lite skyting på avstander der du trenger å justere mye til siden?

Link to comment
Share on other sites

Slik ser mine tårn ut:

DSCF1909.JPG

 

Anser ikke problemet med at ufrivillig justering er noe problem.

 

Edit:

Har misforstått informasjonen fra CZ angående ASV+ og hva forbedringen innebærer. Har derfor fjernet denne feilinformasjonen. Rett skal være rett.

Forrige versjon, BDC - også hadde låsbart tårn. Nyheten med ASV+ er at den har utbyttbare ringer og er lettere å bruke(hvorfor vet jeg ikke, har ikke erfaring med tidligere versjoner).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tårnet på siden er slike jeg hadde i både side og høyde på min gamle Victory. De to nye har en versjon (bare i høyde) som ser litt ut som ASV+ men ikke er helt identisk, men som har låsing og må løftes for å justeres.

 

Btw har jeg en Z6i med Swaro sin BT-justering med zero-stop og uten låsing. Denne brukes på mesteparten av jakten og jeg opplever ikke at den manglende låsing er noe problem ettersom den er innskutt med jaktammo og zero-stop nullet ut på kjent avstand. Sjekker på refleks at justeringen er i bunn når jeg kommer meg frem til post eller ser dyr etter sniking i tett skog (har vel egentlig aldri opplevd at den ikke var i bunn, men sjekker likevel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 5-6 kikkertsikter på diverse rifler. Og jakter, kanskje ikke så mye som noen her inne, men mange dager i året, kanskje 20-30 - og skyter, flere ganger i uka gjerne.

Alle kikkertsiktene mine har "åpne" ratt uten låsing, slik som den Zeissen trådstarter omtaler. Jeg har ennå ikke opplevd at noe har justert seg "selv" - poenget med disse er uansett at en skal justere dem før en skyter.. Og der er de nye Zeiss-rattene rimelig irriterende - med sin totalt unødvendige låsing.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke knotete når du jakter mest i måneskinn og i skumring. EG har de altid på 0, når eg har funnet målet mitt og vet avstanden, løfter eg og stiller rett antall klikk.

 

Hadde gamle typen før, og ved en anledning hadde kikkerten gnisset mot sekken og justert seg, så for min del, er de 2 nyeste versjonene klart best.

Link to comment
Share on other sites

Det funker sånn at når du skyter inn børsa, nuller du ut tårnet med å demontere tårnet og sette den sammen igjen slik at tårnet står på null(jeg bruker bare linær skala). Bruksanvisning finner du på Zeiss sin hjemmeside tipper jeg evt kontakte Zeiss Norge. De er super servicevennlig.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...