Jump to content

Småviltjakt på Sunnmøre ? Hvor får en kjøpt jaktkort ?


amykle

Recommended Posts

Nokså sikkert ikke...

Småviltjakt i møre og romsdal utenom de små flekken med statsgrunn er godt bevarte hemmeligheter :? , jeg har puslet litt med planer om å prøve å samle info til en artikkel med tips om nettopp dette men tiden strekker ikke helt til.

Mange grunneiere har desverre det forskrudde synet at andre mennesker i terrenget ødelegger alt av hjortejakt (og endel ser på alle andre enne seg selv som helt åpenbare krypskyttere-enten en går tur, plukker bær eller elelrs oppholder seg på deres grunn...), synd siden det finnes områder som absolutt har bestander av småvilt som er høstbare.

 

Kontakt lokale JFF og/eller lensmenn, utmarkskonsulent i komunen osv så får du svar.

Link to comment
Share on other sites

Var ingenting å finne på inatur.no dessverre.

 

kontaktet Ørsta kommune og der var det ingen hjelp å få, bare beskjed om at det var grunneiere som hadde kontroll på småvilltjakt. jeger og fiskeforeningen hadde et par tips. Kontaktet også Volda kommune og fikk telefonnummeret til en grunneier. Skal prøve å ringe han.

 

Går mye igjen at det blir henvist til kasser langs skogsveier der en kan løse jaktkort, men det ser ikke ut til at noen vet hvor disse kassene er ... :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktkort for dalsfjord aust får du kjøpe i postkasse som heng på veggen til fabrikkbygget akkurat der du køyrer over elva i Dalsbygda. Heng 2 postkasser ved sidan av kvarandre. Bygget ligg i ein krapp høgresving i 50 sona. Dagskort kosta 55 trur eg. Ok fjellrypeterreng, men som vanleg forbudt med hund.

Link to comment
Share on other sites

shhhhh.. vi snakker ikke høyt om rypejakt i sunnmørsfjella! Som nevnt lenger opp så er dette godt bevarte hemmeligheter :) :)

 

men fra spøk til alvor.. bestanden i de fleste jaktbare områder i sunnmørsfjella er heller laber. det er gode muligheter for å få en og annen fugl, men jeg anser bestanden som sårbar i mange områder.

Dersom jeg skal anbefale et område hvor det er en høstbar bestand så må det være Sykkylven. Her kan du enten gå på Langfjella, eller gå opp inne med Fjellsetra skitrekk.. Her er det fugl. Til dels store flokker med fjellryper på opp mot 20-30fugl.. Men skal du jakte på disse så må du legge livet ditt i innsats. Dette er fjellrypejakt med 18års aldersgrense! De sitter gjerne ytterst på tuppene med et par hundre meter fritt fall rett ned, i 90graders fjellsider. Så de er utilgjengelig og vanskelig å jakte på..

Jeg husker en gang jeg satt meg kikkerten og kiket etter fugl. Jeg kom over en flokk på kanskje 50fugl som satt rett oppe i fjellsiden kanskje 100-150meter rett opp.. Jeg tenkte "jaaa!, der sitter svina" og begynte å klatre. etter en 40minutters klatretur begynner jeg å nærme meg skuddhold og er vel på en 30-40meter.. jeg vet at fuglene har full kontroll på meg og ser at de begynner å strekke hals. Jeg kryper meg sammen og holder pusten i håp om at de skal bli sittende, men akk.... Hele jævla flokken letter og flyr over på andre siden av dalen og setter seg der. Dette kunne vært slutten på denne historien, men nå er jeg 200meter oppi fjellsida og jeg ser bokstavlig talt rett ned, og jeg begynner å tenke "å faen.... jeg skal ned igjen også".. og det klarer jeg ikke.. risikoen er for stor og jeg bestemmer meg for å fortsette å klatre oppover og komme meg til toppen av fjellet og gå ryggen ned igjen.. en lang historie kort, etter ca 2timer kommer jeg meg opp på toppen, og må rusle slukøret ned igjen!

Jeg har jaktet mye i sunnmørsfjella, og dette har skjedd mer enn en gang.. Så konklusjonen må vel bli at der er fugl i fjella, men den sitter ikke på flate fine lirypeområder, dette er hardcore fjellrype som lever helt på toppene og utilgjengelig til..

 

Dalsfjoden / Austefjorden vil jeg ikke anbefale.. Her var det godt med fugl i "gamledager" men de siste 5-6årene har bestanden blitt vesentlig svekket.

Link to comment
Share on other sites

sykkylven er nok ikke et godt tips desverre, sesongen i år var oktober måned...iallefall for salg av jaktkort :cry:

 

Ahhh. Jeg var ikke klar over at trådstarter spurte om dagsaktuelle plasser å jakte rype..

Dersom det er det han vil så har jeg ingen anbefalinger :) da er han nok litt for sent ute uansett hvor han drar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...