Jump to content

Konveks vs V-egg


villmannen

Recommended Posts

Konveks egg er vanskeligere å sette opp med maskin, og trenger en meget flink mann å sette opp for hand.

Hvordan kniv er det du har eller tenker på i forbindelse med konveks egg?

 

Jeg jobbet i sin tid 11 år som slakter. Kjøpte og prøvde mye forskjellig. Og testet alt på jobb.

En konveks egg er SUVEREN til å flå skinn av storfe eller elg. Desverre klarte jeg aldri å sette opp kniven skikkelig etter at jeg hadde brynet bort orginal slipingen.

Dette var med Fallkniv S 1(trur jeg den hette).

 

En V egg er enkel å sette opp på en band-sliper

En V egg er også grei å få til med disse slipe jiggene.

En konkav(hulslipt) egg er lett å sette opp med en slipstein.

 

Har selvfølgelig lest her på kammeret om "mange" som forteller om at det er lett å fikse en konveks egg. Men jeg fikk det aldri til.

Link to comment
Share on other sites

Men er det bruksmessing stor forskjell på v og konveks? Eller er det stort sett ein myte?

Stort sett en myte.

En konveksegg er i prinsippet en egg med sekundæregg ("amerikansk sliping") hvor overgangen mellom primæreggen og sekundæreggen er avrunda.

Dette vil redusere friksjonen noe.

Styrke og eggholdbarhet er styrt av eggvinkelen helt ytterst i eggen.

 

Problemet med en konveks egg slipt på et bånd er at man ikke har kontroll på eggvinkelen, og man får samme utfordring når den skal brynes.

Har man en definert eggvinkel kan man bryne denne i samme vinkel.

 

Om man ønsker en konveks egg, men fortsatt vil vite hva eggvinkelen er kan man gjøre det følgende:

Bruk et slipesystem (Lansky, Edge Pro eller lignende) med valgbar egg og sett opp med den vinkelen som er best egna til stålet og bruksområdet.

Still vinkelen på en litt spissere vinkel og bryn forsiktig den kanten som er mellom primær og sekundærfasen, men ikke så mye at du kommer helt ut i eggen. Dette kan du gjøre i flere trinn om du ønsker en jevnere overgang.

Til slutt kan du bruke en filtskive med polervoks til å polere det avrundede området for å fjerne de småfasene du har laga. (Filtskiva må rotere fra eggen for å ungå at den hogger seg fast.) Pass på at du ikke polerer for langt ut i eggen og runder denne, men du kan med fordel ta av graden etter bryninga.

Fjerner du graden uten å overpolere vil du kunne få en ganske bra egg på en enkel måte.

Link to comment
Share on other sites

Så då e konklusjonen at ein klare seg fint med ein v-egg? :-)

Det går helt fint. Den største forskjellen er utseende.

Korleis er det og gjer om ein konvex egg til ein v-egg? Tenke på og bruka lasky på ein fallkniv,

Det er bare å bryne i ønsket vinkel. Ofte er en konveks egg spissere enn kniver med sekundæregg (noe som sikkert er grunnen til at enkelte får inntrykk av at den er bedre), så da trengs det svært lite bryning til for å få en skarp egg. Om man holder fast på eggvinkelen vil man med tia få en bredere sekundæregg som er enklere å måle og bruke som utgangspunkt ved bryning for hånd.

 

Om det er en Fällkniven kan du bruke vinkelen på 17 grader på Lansky'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...