Jump to content

Beretta urika


sprettert

Recommended Posts

Jeg er i ferd å kjøpe en brukt beretta al391 urika, som ser bra ut på papiret. Noen som har erfaring med denne modellen ?

Ellers lurer jeg på en ting som kanskje burde vært i en egen tråd: har spurt min lokale våpenforhandler om han kan vise meg litt hvordan halvautoen virker og demonteres når jeg får den?

Nei egentlig ikke, men de kunne godt ta en "sjekk" på den. Kosta bare 12-1300 kr!

Syntes det var litt smålig og dyrt. Hva synes dere?

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt stille,farsdag vet du :winke1:

Har en Urika sporting med 76cm løp.Har montert en justerbar choke type polychoke.Den bygger enda noen cm på pipelengden.Kjøpte min ny for ca 7 år siden.Har skutt under 3000 skudd med den,det meste hjemmeladd.Aldri hatt feilmating på denne.Ikke med 24grams leidue ammo heller.Skjeftet kan justeres med shims som kom sammen med hagla.Den ligger i en fin blå koffert med 5 choker og chokenøkkel.2 plomber fulgte med min.

Kassa er i aluminium legering og ser ut til å holde bra mot slitage.Min bror har en likedan en med 71 cm løp som nesten ikke er brukt.Den ligger på kjøp/salgsidene her på kammret for 10000kr

Har aldri hatt noe tull med denne hagla.Annbefales.Om det er noe du lurer på ,så send pm.

Link to comment
Share on other sites

Hatt Urika.

 

Var fornøyd med den. Smalt hver gang jeg dro i avtrekker`n. Men savnet to løp, med to forskjellige choker dimensjoner til jakt, så gikk tilbake til O/U. Men bruker nå back up hagla mest :? ... En remington 870 kratt rydder. Den hagla må ha vært ormet siden den ble lagt på produksjonsbåndet. Treffer godt med den..

 

Men nok om det :D

 

Må pusses for å virke med Leirdue ammo. I slutten av fjerde serie 4 x 25, begynte den å lugge. Ville ikke kaste ut hylsa fra kammeret på trap banen. syntes ikke det var en ulempe, siden jeg da slapp og plukke hylser etter endt skyting.

 

Å pusse gass mekanismen tar under 1 minutt, så flyr hylsene ut igjen. Husk og ikke ha olje på gass stempel ;-).

 

Sjekken tar du selv.

 

Kolbe sitter god til låskassen.

Choker er ok. Tenker da på rust, og gjenger utvendig/innvendig

Gjengene inne i løpet der choke skal sitte. Ser ok ut.

Chokene skrues inn lett, og kommer til en momentant stopp når de bunner i choke kanalen

Ta ut sluttstykket, og se at det ikke er rust på det.

Samme gjelder gass stempel.

Sjekk at du her en grei motstand når du drar sluttstykket i bakre stilling. Skal være en del motstand der. Skal ikke være noen dvaske saker og dra i.

 

Samt at bryter for å låse sluttstykket i bakre stilling fungerer

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en beretta teknys siden konfirmasjon, det begynner å bli 10 år siden nå. Den bygger på samme mekanisme, bank i bordet, den har ikke hatt et feilslag. Selv ikke etter 1500-2000 skudd uten puss. Er eneste våpenet som ikke har blitt byttet ut i min garderobe, ikke kommer jeg til å bytte den heller.

Link to comment
Share on other sites

:P Detta var trivelig lesing, og tusen takk for gode råd!!

Hyggelig at så mange har god erfaring med disse haglene. Har aldri hverken hatt eller demontert noen halvauto hagler før så dette blir spennende. må innrømme at jeg liker tanken på både å plukke fra hverandre/montere/sjekke ut denne hagla. Liker mekanikken liksom. Jeg er litt der! :lol: Det er noen små sår i kolben men dette går det da an å fikse om bare geværet ellers er som selger lover.

Ser at noen har litt problemer med leirdueammo, og dette må vel bare prøves ut. Skjønner det er viktig med riktig vedlikehold/pussing for at ting skal fungere. Har forresten avtale med en grunneier om kråke/revejakt i vinter, så var det noen som snakket om vinterdepresjoner? :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Urika i mange år. Aldri hatt problemer med hverken leirdueammo eller annen ammo. Den får svært lite stell og puss og brukes mye på jakt i all slags vær. Eneste jeg misliker sterkt er utformingen av sikringen. Den er for stor/stikker for langt ut og er derfor enkel å komme borti og slå av. Måtte slutte å gå med patronbelte da det kom borti og skjøv sikringen av. Bytta jeg skulder kom ryggsekkreima borti med samme resultat. Opplevde stadig å gå med usikra hagle. Hadde en svært alvorlig nestenulykke pga av dette. Ene bikka hoppa opp på meg og dro i avtrekkeren slik at skuddet gikk av mens jeg hadde børsa på skuldera.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det var da rart! Hørtes skummelt ut. Får vurdere den sikringen når jeg får hagla. Kan ikke si at jeg har hørt andre har hatt problemer med dette. Finnes en del videosnutter på you tube, og har ikke hørt noen andre har klaget. Kan det være noe med akkurat din sikring? For løs f.eks? Men takk for tips. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...