Jump to content

30-06 og 200 grs Woodleigh PP


kjetil_338

Recommended Posts

Ser for meg at dette må være en helt glimrende kombinasjon. Driver og skal skifte rifle og var egentlig bestemt på det kaliberet jeg alltid har brukt, 338wm. men har siste par årene egentlig ladet ned kaliberet med lettere kuler(225 gr i 770) så da ser jeg for at denne komboen kan gjøre samme jobben, men med mindre rekyl og enklere tilgang på kuler og hylser. Noen som har testet noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Har testet 30-06 og 180grs Woodleigh PP som er laget for 300 win mag. Etter min mening en svært fin kombinasjon.

Den litt ekstra tykke mantelen gjør denne kula brukbar på alt fra 30 - 250 meter.

Lader opp mot max med MRP, og ut av min R93 gjør kula nærmere 840 m/s :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

God gjennomskytingsprosent også, vil jeg tro? Har en viss skepsis til patroner uten magumkrage, men har en mistanke om at dette er bare tøys.. når man ser hvilke muligheter 30-06 har så er det faktisk slett ikke langt opp til magnumkaliber heller. lade selv er selvsagt en forutsetning..

Link to comment
Share on other sites

ca 770 m/s

Skyter nesten all elgen på korte hold da det er stålos som gjelder. Der funker det som snus.

På dåkalv og rå som står 100m unna blir det snaut utgangshull, gitt.

Om jeg skulle anbefale noe annet, så måtte det være å teste North Fork. Har prøvd 165 grs et par sesonger nå og er kjempefornøyd. Åpner lett, så den kan kanskje funke i høyere kulevekter og lavere hastighet også. Who knows?

Link to comment
Share on other sites

Allsidig kaliber 30.06 ja. Har i år testet 240 grains Woodleigh PP ladet til rett under 700 m/s. Skøyt en okse på ca 300kg og den gikk ikke mange skritt, pent slakt ble det også. Ikke rare grunnlaget å trekke konklusjoner på, men den blir med neste elgjakt også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ser at den 220grs RN-kula går fint opp i 770 med MRP. Kan ikke forstå noe annet enn at denne må kunne erstatte 338 225grs i samme hastighet med god margin og mindre rekyl :P Er vel ikke tvil om at 30-06 må være ett av de mest anvendelige kalibre som eksisterer. litt kjedelig kanskje, men det er vel en god grunn til at dette er nevnt som det beste all-round kaliberet i verden.. Den 200grs Woodleigh er vel en kule beregnet til 300WM, men skulle la seg gjøre å bruke den til fullt monn også uten å sprenge børsa..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...