Jump to content

338 Norma Magnum 706RT


378sluggeren

Recommended Posts

Jeg flytter tråden ang "338 Norma Magnum" fra Børsemaker og Prosjekt, hit hvor det hører hjemme. Siden det nå fremover blir skyting på lange hold og ikke mer ang bygge prosjektet!

 

Kommer forhåpentlig noen resultater utover høsten og vinteren.

Har pusset-skutt inn løpet nå. Og trenger tid og tålmodighet for å finne "Go" ladningene! Hadde flaks på 265LRX, i det jeg ladet i full fart en ettermiddag før måneskinns-jakt! Det ble 54mm på 300m, med en voldsom fart. Ladet litt over der, men ingen trykktegn på tom hylsa. Men jeg forstår det er over presisjon's ladning. Regner med samling kan halveres med litt redusering og justering av OAL. Det er også med fabrikk nye hylser! Lover godt! :P

Håper å kunne finne en 12-14 tagger med den når jeg kommer hjem! (Om ikke Poff tar siste bukken før jeg kommer hjem.....) :trist:

 

Og så håper jeg jeg kan fravriste KnutErik litt kunskap og teknikk i høst! :D Her er mye å lære!

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra ett forum "over there":

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... 672&page=6

 

US 869, tested in my .338 Norma.

 

100 grains even.

 

300 grain SMK

 

Velocity: 2710 fps, measured about 15 feet from the muzzle.

 

Velocity SD for 20 rounds: 9

 

Extreme variation for 20 rounds: 24 fps

 

Absolutely no signs of pressure, the necks were even still a little smoked.

Noe høy SD? Regner med en kan redusere den med litt hylseprepp!

Kjenner ikke det kruttet heller, men det ser lovende ut mtp videre lading mot max med R-30 og N-170!

Det blir mye lesing på webb'n! Ikke sikkert alt er riktig eller verdt å lese........ :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det skal snart bli test av nye ladninger! Har ladet opp 300 OTM igjen. Denne gangen med 0,3mm friflukt. Og på bakgrunn av ladninger innledningsvis! Tror det er fhv svakt.... Kronografen vil fortelle meg hvor jeg ligger!

Venter bare på fri fra kurs, helsa og vær!

Må også innse jeg sliter litt mtp krutt:

N570 gir best prestanda, med dreper løp......

Norma 217 er trukket tilbake.

R-30 ..... Bob bob

MRP 2 slutt!:-(

N170 ok, men blir høgt trykk ifht N570=lavere hastighet

Hmmm Har kjøpt 1boks H1000, men ......?????

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke n570 de fleste bruker her på berget til 338-kanonene sine? Mener knut erik har skutt ca 2000 skudd i pipa si? Den ser jo ut som går bra fortsatt. Klarer du 3k skudd så blir ikke pipekostand en veldig stor andel av det totale bildet.

Nei, enig i det med kostnad mtp løp! Men det er fortærandes å miste ett "super" løp 1k skudd før tida...(vet jo ikke om jeg har det enda...)

Ser snart ingen annen utvei (teoretisk)! Men, må først teste alternativ! (Uansett tungvint med "kraftfor" i dispenserene mine!)

Men om noen har forslag til alternativ? Takker jeg for det! :P

Link to comment
Share on other sites

"Alle" jeg kjenner som bruker 338LMer bruker N570, de bruker mellom 87 og 93gr. Noen få bruker til en viss grad MRP/N15. Det må vel dreie seg om 10-15 personer?

Jeg har ei ladning med 78gr N15 som går meget bra, men ikke så fort som N570 ladninger.

Jeg vet ikke om noen (som er ute av startfasen, de første 10-20 skuddene) som har problemer med presisjonen, alle har rifler som går meget bra, sålangt som de klarer å styre dem.

 

Det er et par fakta her: N570 virker, og både 250 og 300grs kuler virker.

 

Du må egentlig spørre deg selv:

- Hvorfor bruker alle andre N570?

- Hvor mye gidder jeg å teste andre krutt?

- hva sliter mest løp, evig testing, eller å ha det gøy og skyte på langt hold?

- har jeg egentlig rifle for å skyte å ha det gøy, eller for å spare løp?

- har jeg denne rifla for å ligge å teste ladninger på 100m?

 

Mitt råd er utvilsomt å avslutte testinga, bruke 570, skyte, ha det gøy, øve på vindbedømming og andre relevante ting for det rifla skal brukes til - jeg tror neppe det var 100meteren du hadde i tankene :wink:

Brenner løpet opp så brenner det opp, det er flere der de kommer fra, og selv om de er dyre, så er de billige i forhold til tid brukt på å teste, og kostnaden og tiden det tar å kuke med eksperimentering - om det da ikke er eksperimentering en liker...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norma19 tilsvarer ca URP på 250gr Sierra kuler, funker fint. Du får ikke max fart, men duger forholdsvis langt likevel :)

Til 300 OTM har jeg en boks med H1000 jeg tenkte å prøve. Har ladet noen klar for testing men ikke fått sendt de ut av løpet ennå..

Planen var å få til en stigetest med denne kula og kruttet, time will show som dei seier i Flåklypa.

 

Etter sigende er 338 Norma mag meget tilgivende, vanskelig å få til å gå dårlig. Dersom man skal ha max fart går det vel uansett litt ut over løp og hylser.

Dersom man modererer seg litt så varer hvertfall hylser endel lenger med riktig stell. Jeg tenker at jeg ikke nødvendigvis trenger å tyne ut mest mulig m/s av hvert skudd, men ønsker en så lav ES som mulig. Dette bærer langt nok for min del selv om farten er noen m/s lavere

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 338LM, er at det er relativt enkelt å finne "sweetspot"

Uansett hvor mye/lite krutt eller krutt merke jeg bruker, og settedybde, så går børsa "hull i hull".

 

Det eneste jeg måtte bestemme meg for, var hastighet og col. Jeg har satt col til å være 0.5mm fra bommene, og ligger på 855 m/sek med treningsladningene. Jaktammoen lada jeg til 885. Presisjonen er helt lik.

Viktigeste for å komme i mål, for min del, er å ha nok knepp, og da må kikkerten kunne brukes fra første knepp. Er liten vits i å montere en kikkert der man bruker opp 1-2/3 av kneppa på å komme i 0 på 100 meter.

 

GRS rifla som jeg hadde innom, hadde 0 på 780 meter. Ingen store problemer med det, men litt travelt å måtte sikte under på alle hold som er er under 780 meter. 500 meter er mer passelig. Skal man kun skyte på 1000+, så kan man tilte såpass mye at man er i 0 på 1000. Da har man i mitt tilfelle, 28 moa ekstra å leke seg med, kontra 0 på 100 meter. 28+50 moa = 2700 meter med min rifle. Noen som forstod den?

 

 

H1000 har jeg hørt både gode og dårlige ting om, har ikke prøvd, og kommer ikke til å teste heller, iogmed at 570 virkelig gjør en god jobb. Har ikke merket noe slitasje på pipa, jeg pusser for hvert 50'ende skudd. 570 ser ut til å takle varierende temp ganske greit, der er N15 litt mer kilen, iallefall i 300 win mag og 65 RWS. Nå skyter jeg 570 i 300 win mag oxo, men har ikke skutt nok enda til å se om det blir mindre variasjon ved forskjellig temp. Men det finner jeg ut at nå etterhvert.

 

Blir spennende å følge med fremover, og gi meg en lyd om du skal skyte langt, så kommer jeg opp. :)

Link to comment
Share on other sites

Visdom KnutErik!

Jeg rykker stadig nærmere N570 :forvirra:

Må bare "få ut av systemet" div alternativ!

 

Jeg skal på en del kurs fremover, men skal nok varsle når jeg skal ut mot 2km! Må få målt opp noen distanser også! Poff har ok laser, men han rører med jakt (og jakt på damer for tiden.......)

Kan like gjerne være bedre for meg å ta turen ned til deg!?

Link to comment
Share on other sites

Du er velkommen ned hit når som helst. :)

 

Men helt seriøst, dropp alle planer om krutt, gå for 570 og bli ferdig med det. Du kommer nok ikke til å angre.

Å teste ladninger er drit kjedelig, er mye artigere når alt funker, og man kan kose seg med å treffe alt man sikter på fra 100 til 2000 meter. Så jo fortere du blir ferdig med testingen, til bedre blir det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Angående lading og trykkring.

Avhenger vel av hvor nær eller hvor mye over max :evil: på ladinga og noe variasjon kan det vel være i kammer, men hvor mye utvider deres trykkring seg etter x-antall skudd?

 

Har målt på noen nye hylser jeg har og på noen brukt som fulgte med rifla. Antakelig skutt mellom 7 og 10 skudd og antakelig mot max. Disse hylsene mener jeg å måle utvidelse på 0,17mm. Høres veldig mye ut synes jeg :oops:

De går trangt i kammer men der er ikke antydning til hakk/sprekk eller seperasjon inni når jeg måler med RCBS case master gauging tool som den heter.

 

Hva er deres erfaring med dette i disse hylsene?

Selv om wikipedia sier at Norma Magnum kan ha 20Mpa mer trykk en Lapua Magnum så regner jeg med noenlunde likt trykk i disse hylsene. Og at hylsene oppfører seg noenlunde likt.

 

Skal sjekke med noen nye hylser og enganskutte etterhvert.

Mulig kammeret mitt er veldig romslig og at jeg bør ungå å skyte maxlading i nye hylser.

Tanken slo meg at med nye hylser bør jeg kanskje "skyteforme" med medium ladning før jeg presser på med godladingene som ligger i underkant av max området.

Link to comment
Share on other sites

Angående lading og trykkring har jeg noen synspunkter- glem trykkring. Litt bastant? Kansje det. Min erfaring er den samme som tidl. VJ/ladeboken sa, med pinlig nøyaktighet(hardt arbeid) kan den brukes, hvilke diametre andre får er ikke vært noe som helst. A-square's "Any Shot You Want" er interessant lesning ang. hjemmelading og trykk. Med standard kalibre er masse ladedata, og kronograf veien å gå, med andre er erfaring, og mer eller mindre unøyaktige metoder brukt. I følge nevnte bok er trykkskytningutstyr tingen når gode data ikke er tilgjengelig, har brukt dette sammen med kronograf, det er lærerikt. Priser og tilgjengelighet på dette er jeg ikke oppdatert på nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ha ha ja greit!

 

Jeg såg denne for sent, som du sikkert har forstått.... :oops:

 

Jeg er i Jetfly modus om dagen, og har ikke tatt mye i riflene :forvirra:

 

Har en ladning som går greit! Har spurt om jeg kan delta med to 2 rifler, en i benk og 338`n liggende. Men jeg forstod ikke svaret.... :roll:

 

Sender deg en PM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jeg ankommet jobb, og stabilt internett. Dog tregt!

 

Har pga dritt leverandør hjemme spart dere for mye detaljer rundt mine tanker ang valg av krutt! Har erfart 338NM ikke liker tregt krutt mtp presisjon. Klarer bra hastighet med tregt krutt (N165-N170, H1000 osv) men det "åpner" seg lenge før det har en fordel ifh raskere krutt. Hmmm! Men det er vel det "Crippel Creek" fant ut også?

 

Har målt hylsene etter helpressing opp mot 3x skutte hylser: 0,04mm forskjell ved skulder. og 0,001mm (7,5mm fra hylsebunn). Det er jeg veldig fornøyd med! Bra av RH!

Med det i tankene skal jeg teste ut helpressing hver gang, med necking etterpå fordi hylsehalsen er justert.

 

Velger å ta lærdom av KE sine prosedyrer og har nå bestemt meg for å varmeherde hylsene for hver lading!

Har allerede en ES på 3-6m/s, men håper på en forbedring!

 

Har også feilet i pussing av løpet siste 200 skudd! Oppdaget ved siste serien i Numedal; kammer trykket har økt betraktlig!

Etter hjemkomst og grundig pussing, kjennes karbon oppbygging rett forran kammer! Har KG1 så jeg er ikke bekymret!

 

Har egentlig skrinlagt videre testing av 300OTM. Presterer brukbare samlinger på rundt 60-80mm på 500m, men det hjelper ikke når 15-20% av kulene flyr ut og åpner samlingene til 125-150mm!

 

Har testet 300SMK rett før Numedal, fornøyd med resultatet etter første forsøk: 60-70mm på 500m. Håper det ikke er "toppen"..... Satser på litt justeringer, så kryper det litt ned!(?) :smile:

Kruttet jeg har "havnet" på foreløpig er N-15. Med det, så lurer jeg også på å prøve ut N560. Fordelen med N-15, er å finne Goo ladning, og bruke MRP i konkurranse! :P

 

Har ladet opp 300Scenar til testing. De ligger klar til hjemkomst om 14dager!

Håper også å få testet litt 285Hornady Match nå i vår!

Ser og fordelen med 250gr kuler på skyting under 1km, må kjøpe litt av de "lette" kulene også! Mulig de fungerer ok med stigning 1:9,35? Vel, det må prøves!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få takke arrangørene i Numedal! Ett artig og lærerikt treff!

Mr. Flatby imponerer på så mange måter og nivå! Sporten er han stor takk skyldig!

Så herved; Takk John! :D

 

Fikk en brå oppvåkning av forholdene vi skulle skyte i! Det er min egen feil, da jeg kun har trent i fine forhold! Det henger ofte sammen med ønske om fine forhold ved testing av kuler og krutt!

Men det skal det bli slutt på! Her skal det trenes på alle forhold! (Må bare finne "ladningen"..........) :lol:

 

Lærte stort av å observere de drevne kara! Ikke uten grunn (i all hovedsak) det er Nestorene som skøyt best under disse forholdene!

Det kom stadig hint, tips og annet fra flere drevne skyttere! Følte meg som en amatør (med god grunn), men samtidig takknemelig for hjelp og læring! Ser frem til neste treff!

 

Forstod også jeg muligens må se etter en annen brems! Mer sprett og sprell med min en det jeg observerte i jegerklassen! Riktig nok med 250gr kuler, og jeg med 300gr!

 

Trivelig på hyttene rundt om på campen også! Men jeg forstår ikke hvorfor jeg hadde en pakke med potetlompe i jakka mi dagen etterpå........... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Da er jeg endelig klar for litt skyting igjen! Dvs har vert klar siden Oktober.

Jeg klarte å ødelegge en finger i vedkløyveren i fjor sommer!

 

Når pinner og medisin var ute av kroppen etter 12 uker, DA skulle det bli! Men det var så mye annet som kom i veien, og 338'n ble nedprioritert!

 

Har drevet litt med nye ladninger og har konkludert med jeg må prøve N570! Jada, vet det er det dere har sagt hele tiden! :oops:

Men nå har jeg funnet ei kruttvekt-dripper som klarer "kraftfor": Lyman sin nye!

 

I mellomtiden har jeg lekt litt med N560, og det ga noe av det samme som N15! Har tunet meg inn på noen slappe ladninger til 500m med 300 SMK og Scenar: 79,1gr N15.

Har ikke skutt gjennom chrono, men trur på rundt 800-810m/s. Tror de går meget bra, men hadde ikke brukbare vindforhold den siste frituren for testing. Hadde ca 5min ila 2 dager med vindstille, ellers var det kastevinder fra alle kanter i 5-8m/s. Banket ut 10skudd liggende med tofot (noe jeg ikke behersker....) :cry: hadde jevn samling 8 av 10 skudd:58mm. Men de to som ikke ville vere med i det selskapet, åpnet til 135mm. Det eneste jeg fikk ut av det personlig; jeg viste det var meg som dro ut i avtrekket, med visuel bekreftelse!

Da tror jeg ladningen er i boks til 500m!

 

Men denne ladningen er ikke noe å skryte av til lengre hold! Skal makse på med N570(dersom jeg får tak i det!) og Rhino 30.

Har en ide om skyting på en vertikal fjelvegg med masse is på ca 2km. Har ikke målt pga manglende avstandsmåler! Håper å lokke med meg en habil skytter fra Hareid med utstyret i orden! :mrgreen:

 

Poff har endelig fått fart på ladepressa og bolten, så nå kan det fort bli litt matching her!

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd det begynner å bli skog brann tørke, har vært tørke lenge å 98 % av de som skyter 338 LM bruker 570 så går nok veldig på flaks skulle man finne en kg et sted, de fleste av oss har leitet med dårlig resultat dessverre.

Veit at første sending kommer i mars men tror alt å litt til er for hand bestilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Jeg beklager lite innlegg her! Det har ikke vert så mye skyting med "langpangen" heller! :trist:

 

Men, jeg fikk testet litt sist jeg var på fri! :D

 

ladet opp en stige med H-1000 bak meplate justerte 300SMK

Dæven steike å det sprella og feis! Gutten, rifla, benken og bua er rystet! :shock:

Ble bare tull! Fikk ikke jevne klebinger/tettinger av hylsa! ES:60-140 fps

stikkflammer nesten frem til blinken! Men nesten ikke trykktegn!

 

Komprimerte ladninger og over 2900fps gav slettes ikke presisjon i min pange! :roll:

 

Prøvde så en stige med Retumbo bak samme kula. Friflukt på 0.23mm

Beste ladning:

88.5gr

2840fps

ES:4.0fps :-D :-D

5skudd på 200m: 30mm

Denne skal straks (om 10-12dager) testes på 500m/1500m/(2040m når isen setter seg i fjellet!)

:mrgreen:

 

Poff tester RL33 nå i disse dager, mulig han får til litt bedre hastighet med presisjon!? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...