Jump to content

Reperasjon på Zodiac Team pro


tikka69

Recommended Posts

Jeg sendte inn en Zodiac team pro 140 til Zodiac Norge for 2 uker siden. Problemet med den var at den sente ut min stemme til de andre men at jeg ikke kunne høre hva de andre sa. Jaktradioen er 18 mnd gammel. Idag ringte de fra Zodiac Norge og sa at de hadde funnet fukt i den. Jeg sa at disse blir solgt som vannavstøttende og jeg lurte på hvordan det kan ha kommet fukt i den. Zodiac svarte at denne radion var ødelagt og ikke kunne repareres. Jeg lurte på om jeg kunne få ny men da sa de at vannavstøttende kunne være så mangt og at det var grader av det. Har jeg noen rettigheter her eller må jeg bare belage meg på å kjøpe ny??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du må lese deg opp på er andre relevante avgjørelser, det har vært noen på bl.a. mobiltelefoner. Etter det jeg forstår er det ikke nok å peke på en ytre årsak som fukt, de må sannsynliggjøre at skaden skyldtes feil bruk. For en IP67-enhet blir det en utfordring, da de skal tåle "alt" med unntak av langvarig nedsenking. Min Garmin GPS (kjøpt brukt i 2006) har feks vært med på alt fra jakt i typisk norsk høstvær til MC-turer i øsende regn, og en gang sto den ut over natta i et jeskla drittvær. Like god i dag, og det skal man kunne forvente av slikt utstyr.

 

Så om alle plugger og pakninger er intakte bør du ha en god sak, svar de på en måte som viser at du vet dine rettigheter og jussen og la det komme tydelig frem at tvisteretten kun er 1. stopp i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror likevel man har en god sak, det må som sagt sannsynliggjøres feil bruk. Når man markedfører en enhet som en jaktradio legger man også føringer for hvilket miljø den skal tåle, man kan derfor ikke bare skylde på fukt siden enheten er ment for bruk i særdeles fuktig miljø.

 

Forøvrig er IPx5 spesifisert som følger:

Water projected by a nozzle (6.3 mm) against enclosure from any direction shall have no harmful effects.

Test duration: at least 3 minutes

Water volume: 12.5 litres per minute

Pressure: 30 kPa at distance of 3m

 

Jeg ville tro at dette skulle dekke normalt regnvær.

Link to comment
Share on other sites

Team Pro skal tåle sprut. Hva du har utsatt din for vet ikke jeg. Min TP er alltid i innerlomma. Er 7 år gammel og funker som snus.

 

Dette med i IP er fint, de SKAL tåle, men må ikke. Jeg har båt som har flytemidler slik at den flyter i fylt tilstand. Bruker den tom likevel.

 

 

IP65 utstyr skal tåle å være i utvendig lomme i drittvær.

 

Å ligge i samme lomma på golv med varmekabler for å tørke er mye verre.

 

Hvordan er din brukt?

Link to comment
Share on other sites

Min jaktradio ble brukt på vanlig måte. Har alltid hatt den i lomma under jakt. Etter hjemkomst har jeg tørket den i utstyrboden min. Aldri brukt noe kunstig varme for å tørke den. Headsettet har også alltid stått i under jakt så de åpne hullene der har vært dekket....

Link to comment
Share on other sites

Selv om normal anstendighet tilsier at man ikke klager på varer men selv har ødelagt er det opp til forhandler å sannsynliggjøre at feilen skyldes bruker.

 

Her er noen artikler du kan bruke som utgangspunkt:

http://www.dinside.no/893562/iphones-fuktindikator-er-ikke-nok

http://www.dinside.no/898478/reklamasjon-paa-fall-klem-og-fuktskadet-mobil-er-mulig

http://www.tendenans.no/artikler/riktig-reklamasjonshandtering/

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1192/1196

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...