Jump to content

Hvilken type hagleammunisjon til hare, tiur og rype?


nicolas

Recommended Posts

Jeg bruker Rio venatum, og er fornøyd med den. Fins i 32, 36, 42 ladninger. Jeg bruker 32g nr 5 på rype, og varier mellom de andre på skogsfugl. Gir bra skuddbilde i mi hagle, og fugl detter. Styr unna tinn hvertfall. Men kan være lurt å teste litt forskjelllig, og se hva som går greit i hagla di.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ville vell anbefale Rotweil weidemanns heil nr3 men da dette er veldig ulovelig velger jeg kent tungsten nr 4 har fungert på det jeg bruker det til. Og til å med jeg har lært at hagla er et kort hold våpen og setter du 25m som lengst hold gir tungsten som regel knall og fall effekt på de vilt artene du nevner. Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

NJFFs oversikt er ganske bra, særlig er de tre siste sidene relevante. Et lite hint kan være hvilke materialer som IKKE er med i siste tabell :)

 

Testskyting er du pent nødt til å gjøre. Patroner som gir perfekt skuddbilde i en hagle kan være mer tvilsomme i en annen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Valg av ammunisjon vil variere.

 

Tidlig i jakta bruker jeg Rottweil Ultimate nr 6 36gr på det meste av fugl.

Etter første snøfall eller generelt senere i jakta går jeg stort sett over til 4 36gr (Rottweil Ultimate/Wingmaster HD) på skogsfugl.

 

Hare jakter jeg svært lite, men har tidligere brukt Eley Alphamax nr 3 36gr med stort hell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...