Jump to content

Jakthund og vaksinasjon


Troll

Recommended Posts

Har en 5 år gammel dunker som jeg har slitt med å "få igang" hvert år. Fikk ett tips om å IKKE vaksinere tett opptil jakta, noe jeg normalt har gjort i august september.

Gjorde ikke det i år i samråd med vetrinær og hunden er ikke til å kjenne igjen. 100% innsats fra første slip, og fine prestasjoner! Tilfeldig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vaksinert i jakta hvert år, og aldri hatt problemer.

I høst var det en som kom og kjefta meg ned for at jeg gjorde det, men da jeg var hos veterinæren (Søiland Larsen) spurte jeg om nettopp dette - og fikk til svar at det var ikke noe å bry seg om, så lenge vi snakker om den vanlige vaksinen.

 

I den siste tida har det kommet en "nesevaksine" mot kennelhoste. Denne gies ved at preparatet føres inn i nesa på hunde med ei lita engangssprøyte (uten kanyle!!) og legges der.

Denne vaksina ble derimot ikke anbefalt å gi i jakt. Ikke pga bruk, men pga hundens immunforsvar. Denne skal etter Hilde Søiland Larsens mening taes i en stille periode, hvor det ikke er hard trening, løpetid, valper, you name it.

 

Hunden min fikk riktignok denne av en annen veterinær i slutten av november i fjor, og vi gikk jaktprøve 3. desember til en 2 ÅP i tidenes drittvær og håpløst føre.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt ullent, men en vetrinær på østlandet som jeg selvfølgelig ikke kjenner navn på!? har vist sett litt på dette med vaksinering tett opptil jakta på drivende hunder. Resultatet er at enkelte hunder kan få nedsatt ytelse i lang tid, og vaksinering bør gjøres etter jakten.

Men dette er bare ting jeg har blitt fortalt, og håpet at noen andre også hadde hørt om dette. Men nå har jeg har prøvd og har hatt flott respons fra min hund. (Dette er min 5 jakthund. 3 dunkere 2 drevere ikke merket noe på de 4 andre)

 

Men det kan være plascebo effekt på eieren og det er jo en flott effekt det også :D

Link to comment
Share on other sites

Ullent?

 

Jeg fikk også denne beskjeden fra noen som kom snikende og lytta på losen til bikkja mi. De henviste til at Søiland Larsen hadde sagt dette ang. Vaksinering. Jeg tror langt fra det jeg hører, og spurte derfor om dette hos veterinær Søiland Larsen, og da gjalt dette den nye nesevaksina mot kennelhoste - og ikke grunnvaksina.

Link to comment
Share on other sites

Angående nesevaksinen; jeg har sett hunder omtrent miste luktesansen sin i en periode etter vaksinering. Veldig kjipt dersom man skal bruke bikkja under jakt eller gå sporprøver osv.

Det kan kanskje lønne seg å vente med den type vaksine til en stille periode som det ble nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg har vaksinert i jakta hvert år, og aldri hatt problemer.

I høst var det en som kom og kjefta meg ned for at jeg gjorde det, men da jeg var hos veterinæren (Søiland Larsen) spurte jeg om nettopp dette - og fikk til svar at det var ikke noe å bry seg om, så lenge vi snakker om den vanlige vaksinen.

 

I den siste tida har det kommet en "nesevaksine" mot kennelhoste. Denne gies ved at preparatet føres inn i nesa på hunde med ei lita engangssprøyte (uten kanyle!!) og legges der.

Denne vaksina ble derimot ikke anbefalt å gi i jakt. Ikke pga bruk, men pga hundens immunforsvar. Denne skal etter Hilde Søiland Larsens mening taes i en stille periode, hvor det ikke er hard trening, løpetid, valper, you name it.

 

Hunden min fikk riktignok denne av en annen veterinær i slutten av november i fjor, og vi gikk jaktprøve 3. desember til en 2 ÅP i tidenes drittvær og håpløst føre.

 

Akkurat den vaksina skal jeg gi Beagle'n min denne uka hos Hilde :wink: . Skal gardere oss nå, så det ikke blir no tull til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...