Jump to content

Nybegynner trenger råd om Samic polaris bue


Eriksendrul

Recommended Posts

Jeg er nokså blank når det kommer til det med bueskyting men jeg syntes det er veldig morro og holdte på med .

 

Jeg har da bestilt meg dette

 

Samick Polaris med nockpunkt

Lengde 66"

Pundstyrke 36

Neet Skytehanske i medium

Cartel Armguard Alu/Epoxy

Beman Carbon Flash 24 stk

Gumpy PT-3 i svart

 

Har noen av dere noe erfaring med denne bua ? så langt har jeg lest og hørt at det er en utmerket begynnerbue og morro og skyte med.

 

Også trenger jeg noen tips til vedlikehold av alt av utstyr egentlig , behandling osv . Jeg har lyst til og ta vare på det . Det eneste jeg forsåvidt vet er at den ikke skal være spent opp med streng om den ikke er i bruk.

 

Kan man foresten lakkere dette ? Jeg trur midtstykke komm i kompositt istedet for treverk. Har lyst til og lakke hele bua svart men samtidig gjøre det på en måte at den er fin. Trur det er glasfiber og treverk i lemmene ( Om det er det de heter ) Også trenger jeg noe tips til hva jeg kan skyte på . har ikke råd til sånn buematter men vil heller ikke risikere og ødelegge pilene for fort.

 

Takk for alle svar ! =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du trenger tips til, men å ta vare på buen er enkelt

- hold den tørr og ikke glovarm

- den tåler å stå spent (altså med strengen på) i mange år, det er bedre enn å risikere den på ukyndig opp og nedstrenging. Mine buer er spent i månedsvis om gangen

- den er sårbar for hakk og riper, ikke kast den i grusen for ofte

- den tåler ikke å bli trekt for langt, eller å bli sluppet uten pil på strengen

- før strengen blir tørr og flisete, sett den inn med voks, bivoks, stearin eller voks kjøpt for formålet.

 

Er det så mye mer?

 

- til å skyte på, billigst er nok en sekk, striesekk med gammelt tøy og plastposer i, eller bare noe tøy hengt slapt over et tau, ikke ideelt, mne funker, og er billig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

takk for svar . Er som sagt blank på området.

 

Men hvorfor er det da så mange som mener at du ikke burde ha bua spent når den ikke er i bruk ? var innom en bueskytter forening og de hadde aldri buene spent om de ikke var i bruk.

 

Men hvordan vet jeg om jeg drar den for langt , Eller det merker jeg kanskje ?

 

Vet du noe om lakkering av dette ? Kompositt og glassfiber/tre ? hva burde jeg gjøre for at det skal bli pent.

Link to comment
Share on other sites

Trebuer, og særlig om det er fuktig "dør" om de står spent. Glassfiberbuer gjør også det, men det tar hundrevis, om ikke tusenvis av år.. Om de er laget med epoxy, og om de bruker moderne laminater beregnet til buer, med hele fiber.

For lenge siden, i glassfiberbuens barndom, limte man med polyester, som siger, og har dårlig hold på glasset, og men brukte andre fiber, som kunne skli i forhold til hverandre. osv.

Jeg tar strengen av buene mine når jeg vet det er månedsvis til jeg skal skyte dem igjen - typisk har jeg streng på en bue til enhver tid.

En annen god grunn til å spenne ned er jo at da kan ikke ukyndige bruke buen, de kan bare ødelegge den i forsøket på å spenne den

 

Mange ganger er det imidlertid prakfisk å demontere en bue for transport, og da blir den liggende demontert til neste skyting. Det en må passe på med recurvebuer er at en ikke vrir recurvene. Det tåler de ikke alltid, og billige buer er mere utsatt pga. mangelen av diagonal fiber "crossweave", som oftest er karbon på dyrere lemmer, de tåler mye mer.

Uansett, recurver strenger man med en "stringer". Slik:

 

Hvordan du merker at du drar for langt... Lemmene eksploderer, eller av og til, bare knekker. Men sålenge du ikke drar lenger enn ei pil, og du skal jo ikke dra opp uten pil..., så er det ingen fare som helst.

 

Lakkere er bare å bruke vanlig lakkerings-visdom, bare ikke bruk grovt sandpapir på lemmene, og uansett ikke pusse gjennom lakken på dem - så tenker jeg du er safe. Jeg har en Hoyt Excel som jeg skulle Duracoate for flere år siden, men jeg endte med å spraye den med Quicklakk, den er da svart enda.

 

Se forresten her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=36434&p=409560&hilit=save+a+snake#p409560

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare kort innpå :-)

Har bestilt Hoyt Excel 21" riser .... ser dette er en populær start på mye morsomt!

Hva er oppsettet ditt ?? Lemmer, lengde, vekt.... pilhylle, type piler.. sikte.

Jeg drar 50 pund#28 .... med en Oneida Black Eagle ... hadde tenkt recurve lemmer fra 35 -40 pund..

ref. http://www.shootingthestickbow.com/first_trad_bow.pdf

Hva er dine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...