Jump to content

Nesten overladning


vømmøl

Recommended Posts

Gjorde en feil her i ettermiddag. Skulle lade noen prøveskudd til 243win.

Skulle lade 5 patroner med Sierra 90grs med 40,5grs N550, og 5 patroner med Hornady 80grs og 43grs N550

 

Startet med å stille inn kruttmålet for Sierrakulene. Fylte 5 hylser og satte kulene løst på toppen. Etter som jeg alltid ser ned i hylsene etter fylling, så satt jeg og tenkte på hvor fulle de ble, og om 43 grs til Hornadykulene ville gi komprimert ladning? Begynte å stirre på kruttvekta og såg raskt at jeg hadde stilt kruttdispenseren etter 45grs isteden for 40.5grs.... Ble litt småsvett.

 

Oppgitt maksvekt i tabellen er 40,6grs. Hvor farlig ville det ha vært å skyte med 45grs?

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde på grunn av at jeg ikke tenkte. Ikke fordi jeg ikke forstår kruttvekta. Samtidig må jeg inrømme at dette kunne skje på grunn av at hele grains og desimaler leses av på samme bevegelige del. Og det kunne bare skje med en ladning på et helt titall, komma ett eller annet.

Dette er den utskjelte lee-vekta. Jeg gjør ikke denne feilen en gang til.

Og selvfølgelig tømte jeg ut kruttet igjen. Det var aldri i mine tanker å skyte denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noe lignede engang (minst), i en S&L M97. Hadde ei std. ladning, ladet vel en 50grs N550, eller var det N15(?) Var 6.5-284 og 130grs Norma DL, skulle bytte til Berger, og skulle sette den inntil bommene - se bestemte meg for å ta av 4grs, for 0 friflukt, og for litt margin.. Lå sånn rundt praktisk maks fra før. ca rosa i QL.

 

Vel, sovende ved ladebenken klarte jeg å legge på 4grs...

 

Det smalt som vanlig, og kula traff der den skulle, men rifla stod (nesten) bom fast. småkakking med en vedkubbe fikk opp sluttstykket, og hylsa ble med ut etter litt banking bakover også, men den ble ikke kastet ut. Ut med sluttstykket, og hylsa var altså akkurat såvidt "fast" i sluttstykket, mer eller mindre klinket inn i det. Utkasteren satt bom nede i hullet sitt, for hullet var fullt av messing.

Måtte demontere den (og for sikkerhets skyld hele sluttstykket) for å få ut messingbiten som var skvist nedi.

 

Hylsa så egentlig grei ut, bortsett fra at det ikke var skrift under den, et salig utstøtermerke som var "klipt" av, og hele kroppen viste "klebemerker". Ellers ingen problemer :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...