Jump to content

Kikkertmontasje til Sako 85 Hunter


Rabagast

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Sako 85 Hunter (6.5x55) med Warne-ringer (typen som ikke har noen dedikert base, den bare skrus rett på skinna, tror de er str medium) til Nikko Stirling Diamond 3-12x56. Jeg har vært nødt til å bruke en slik "sokk" over stokken for å se gjennom kikkerten med god kinnkontakt på stokken.

 

Jeg gikk nylig til innkjøp av en Zeiss Victory Diavari 2.5-10x50, så nå har jeg litt mer å gå på når det kommer til plass mellom objektivet og løpet på rifla. Jeg har prøvd å orientere meg rundt hva som finnes av tilgjengelige montasjer, men blir ikke helt klok på hva som er bra og ikke.

 

Jeg googlet meg frem til en tråd om at Warne har sluttet å produsere ringbaser til Sako 85 på grunn av problemer med at de har løsnet, så da lurer jeg på om jeg må over på noe annet...

 

Jeg er ute etter å få så lav montasje som mulig slik at jeg kan ta av "sokken" på stokken (høhø), og så vidt jeg kan skjønne så har jeg da følgende opsjoner:

 

Sako Optilock ringbaser (finnes bare i èn størrelse såvidt jeg kan se, men jeg sliter med å bli klok på om disse bare passer til Tikka-rifler eller om de passer til Sako også (ref http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=3444, se også http://www.sportsbutikken.no/default.pl ... pageId=650 som ikke nevner noe om de passer til Sako).

 

Optilock baser (long til 6.5x55?) + extra low-ringer (finner ikke extra low i noen nettbutikk her til lands...)

 

Leupold baser + ringer

 

.. etc

 

Noen som har erfaringer/tips til hva jeg burde velge, og hvor jeg kan få kjøpt det? Om noen har noe som ligner på mitt oppsett (zeiss med 50mm objektiv på en Sako 85) så hører jeg gjerne på hvordan dere har løst det og hvor lavt dere har fått det til å sitte...

 

 

Takk!

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en kar med en Sako i .375, og Warne, der flyttet bakre ring seg fremover etterhvert, altså forandring, montasjer skal ikke flytte seg. Mener Sako org. er best til Sako. Sako har skråspor, Tikka paralelle. Ringbasene er i bare en høyde, og for lave for deg, men Optiloc Base Mount i lav passer fint, og gir plass til linsebeskyttere. Hvis du kan skyve siktet helt frem går muligens ekstra lav også, men uten beskyttere, eller Butler'ene må pusses under. Uansett, uten mer bolletryne enn meg må du heve kolbekammen for at det passer på høyden.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at ekstra lav blir for lavt? Har du en Sako selv du har erfaring med?

 

Jeg har fått tak i lave ringer nå (ingen som hadde ekstra lave), men XXL i Ski hadde ikke baser inne.. Skal prøve meg på G-MAX på Storo i morgen og se om de har basene jeg trenger der...

 

Jeg har aldri montert montasjer/ringer før, og jeg finner ingen youtube-video av optilockmontasje.. Noen tips? Ser at det følger med verktøy i pakken til ringene, men det er vel kanskje en viss rekkefølge man skal montere/skru til skruer osv?

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper ikke :) På flere Sako 75/85, og medium kasse, f.eks. 6,5x55 M har jeg brukt ekstra lav med en 2,5-10 x 50 Victory montert helt fremme, minus ett par mm. Med B.C. beskyttere pusset av i underkant går det såvidt. Litt upraktisk så jeg foretrekker lav nå. Kolbekammen er alt for lav uansett for hvilestilling. Følg bruksanvisningen, eller: splitten i plastforingen horisontalt, krysstrekk med lik åpning mellom over og underdel på ringsidene, fremre ring helt frem minus ett par mm. Det kan medføre treffpunkt litt til høyre, og hvis så, og du er pirkete monterer du på nytt med fremre ring litt mer bakover som flytter treffpunkt mer til venstre pga. kilesporene. Lim mellom ring, base, og skruen fordi løsner denne kan du ikke bare skru til, men må montere på nytt. Skru til topphalvdelene så medfølgende nøkkel fjærer en del, ikke mer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :)

 

Beklager litt dumme spørsmål, men jeg er nå engang uerfaren med dette...

 

Hvilket lim bruker jeg? Hva mener du med lik åpning mellom over og underdel? Krysstrekk, betyr det at jeg strammer skruene på "kryss" over hverandre på ringene eller mener du basene?

 

Alternativt.. Ville du anbefalt en annen montasje? Ser mange liker Leupold QR (men jævel så dyrt det er...).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en sako 85 laminat ss kl 6,5*55. På toppen av denne står det en zeiss classik 2,5-10x50. Jeg har Optilock base for sako long og optilock xtra low ringer. Jeg har god klaring mellom kikkert og løp. Har butler creek linsebeskytter på både forran og bak uten problemer. Har enda litt klaring ned til løpet forran.

 

Kikkerten er ikke montert helt framme, har enda litt å gå på før kikkerten er montert helt framme.

 

Har brukbare kinnkontakt når jeg skyter med denne. Ser du har fått tak i ringer. Blir du ikke fornøyd etter du har montert, så har du jo muligheten for xtra low ringer.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som Andreasv sier går vist dette bra, og du kan bytte, ev. pusse litt. Det er mest Sako 75/ Victory jeg har rotet med. Araldit, div. Locktite mm. fungerer etter avfetting. Det hender de løsner. Lik åpning mellom undre og øvre ringdel på sidene. 4 skruer på hver ring, trekk jevnt i mønster, f.eks 1234 foran og bak. Basen har en skrue, trekkes godt til. Mange bruker Leupold, bare pass på at ringene blir paralelle siden disse ikke har foringen som er selvsentrerende. Ikke lim skruene til ringhalvdelene.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner ikke jeg helt hva du trenger lim til. Du kan seff bruke locktite på skruene, men ellers trengs det ikke noe lim. Det holder lenge å skru basene godt fast. Disse basene er jo også laget sånn at du skal kunne plukke av kikkerten og sette den på igjen uten store endringer i treffpunkt. Jeg har gjort dette et par ganger uten noe problem. Snakker da om å løsne basene fra våpenet.

 

Lim trenger du ikke på ei så tung børse med et såpass snilt kaliber. (min mening)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er mange som limer org. Sako montasjer til kassa nei. Les lenger opp, skulle de løsne må hele dritten gjøres på nytt, ellers blir det skjevt ser du.

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som vet hvor jeg kan få tak i ekstra lave ringer da? Jeg har tråla noen nettbutikker uten å finne noen som har det...

Tenker jeg prøver meg uten noe loctite i første omgang i tilfelle jeg vil bytte fra lave til ekstra lave senere... Dumt å måtte kjøpe nye baser (dyrt nok fra før).

 

Uansett, tusen takk til begge for råd og tips :)

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Mulig Warne har de laveste ringene (link?), men jeg har hørt fra flere kilder nå at de ikke er helt til å stole på for Sako-rifler, ref det Mark skrev lengre opp her bl.a....

 

Har etter mye om og men bestilt Sako Ringbaser (baser og ringer i ett), de kommer riktignok bare i èn størrelse, men såvidt jeg kan se er disse ennå lavere enn "ekstra lave" optilock-ringer... Fra sako.fi:

 

Separate baser/ringer, ekstra lav: Mount height 30.5mm

Ringmounts: Lav: Mount height 29mm

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Siden Leupold nå eier Redfield kan du jo sjekke med J&F om de vil ta inn Redfields baser for Sako. Basene sitter kun i kilesporet på kassa (det er mulig du må shimse for å stoppe basene i rett posisjon, men da sitter de som høgge.) Så bruker du Leupold standard ringer. Jeg har kun brukt dette på mine Sakoer opp til kal. 375H&H uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt skjønne at ringmontasjene i ett stykke er høye nok Victoryen med 50 mm. obj., men der de passer er jeg ikke i tvil. I tilfellet med Sako Safarien i .375 hadde bakre ring flyttet seg flere mm. Sako org. montasje har stoppepinne i bakre ring, Warne blir bare strammere på kilesporene i rekylen, er ikke bra (minst) for repeterbarhet ved demontering/montering, og beklager Warne på Sako diggere, de er noe dritt syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vel, igjen, i følge sako.fi så burde ikke det være noe problem..

 

Scope max. outer diameter (mm) er oppgitt til å være 52...60mm. Zeissen er 56mm i ytre diameter på objektivenden iflg manualen... Mulig jeg må pusse litt av bunnen på BCene, men det kan jeg leve med... Fyren jeg snakket med hos Winge Våpen mente også det skulle gå fint. Jeg får dem forhåpentligvis i morgen, så da får vi jo se... Kan legge ut bilde når jeg har montert :-) I verste fall får jeg sikkert solgt/byttet de i separate baser+ekstra lave ringer senere...

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det montert og det ble riktig så lekkert om jeg får si det selv... Det skal godt gjøres å montere lavere uten å subbe borti løpet i hvert fall!

 

Album på imgur: http://imgur.com/a/BhKwt#0

 

Som et sidenotat.. Det medfølgende verktøyet til ringskruene var noe mokkel å jobbe med, mista vel skiten på gulvet 6-7 ganger fordi jeg ikke fikk dyttet den ordentlig godt ned i skruen før jeg skrudde rundt... Menmen, all is well that ends well!

 

Er det superviktig at det er _nøyaktig_ like stort "glippe" mellom nedre og øvre del av ringen på hver side? Det er litt vanskelig å bedømme med det blotte øyet, men jeg skrudde opp og igjen en stund for å prøve å få det så likt som mulig...

 

Rabagast

Link to comment
Share on other sites

Se det, da vet jeg at det går. Kansje er det ørlite dimensjonsforskjell på 75/85. Da mener jeg du har det absolutt beste oppsettet på Sako, og det er ett bra ett. Nøkkelen er fiklete ja, men det går. Det er ikke på tiendedelen, men det ser bare fryktelig amatørmessig ut med noe særlig forskjell :)

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig fint ut. Kan nevne at jeg har montert nye (nullstilte) sikter på ca. ett titalls sakoer i org.mont. Alle såvidt jeg husker satte førsteskuddet innenfor en fotballs størrelse, eller nesten på 100m. Sier noe om rettheten på systemet, flaksen kansje, og du har mulighet til å flytte treffpunkt litt til venstre hvis nødv. med mont. hvis du gidder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...