Jump to content

Import av våpen deler


hjorte bukken

Recommended Posts

Det er ingen registreringsplikt eller importrestriksjoner på en avtrekkermodul. Hvis tollvesenet er vanskelige gå til det lokale våpenkontoret eller ring dem og spør om hjelp, er du ikke dreven i lov og regler, kan det ta litt tid å vinne fram med sunn fornuft, om våpenkontoret lager et skriv, eller ringer tollstedet løser det seg med en gang

Link to comment
Share on other sites

Sist dette skjedde med meg, måtte jeg ringe posten å spørre om hva som var problemet (Gjaldt ett K&N tregrep til en pistol :roll: ). Fikk som svar at jeg måtte ha godkjent våpensøknad, kviterte med at de fikk se til å lese lovverket (nærmere bestemt §2 i våpenloven), da ett grep på ingen måte er en registreringspliktig våpendel (Våpendel = låsekasse, og pipe, samt sleide på 1/2auto pistoler. Ikke noe annet). Om de tviler kan man bare be de om å åpne pakken og se selv.

 

Ha klart for deg hvilke paragrafer som dette står i når du ringer, og ta det hele på en rolig og saklig måte. Forklar venlig at her har det gått vel fort i svingene hos de, og at du forventer at de får fortgang i forsendelen (de vil sikkert svare at det er ventetid og kø, men da henviser du til at det er de som har tatt pakken ut av køen, og står for forsinkelsen, og at når de nå likevel holder på med den, er det like enkelt å få den ferdig og ut på tur).

 

Fra våpenloven

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

Endret ved lov 5 juni 1998 nr. 35.

 

P.s. Husk at postens ansatte på ingen måte altid er like oppdatert på hva som er hva som er hva vedrørende våpen, så om en har valgt å bruke posten eller en speditør som bruker posten, må slikt forventes. Ta det med ett smil, så ordner det seg med en enkel forklaring. Selv foretrekker jeg om mulig DHL på alt som haster, dyrere, men akk så utrolig mye bedre en posten.

 

P.s 2 Nekter å tro det er tollen som har stoppet pakken, er 99% sikker på at det er postens forenklede tollbehandling som har slått til (igjen).

Fikk du henvendelsen fra Tollvesenet eller posten?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål, dette gjelder nøyaktig hva det er posten/tollen ber om.

 

1: Ber de om at du skal produsere ett innvilget våpenløyve på avtrekkeren? (Som om det var en pistol eller rifle som var i pakken).

 

2: Ber de om at du skal betale toll for pakken?

 

3: Har du gjort det klart for de at dette ikke er ett våpen iht. Norsk lovgivning?

Link to comment
Share on other sites

Det ber om at eg kan fortolle på det lokale toll kontor ,eller det kan prøve og gjøre det for kr 490 , det som er rart her er at eg får en faktur på moms og frakt som eg betaler og at varen er send ,eg etter lyser pakken når den ikke komer ,og får så svar at den er på hold på toll lagert

Link to comment
Share on other sites

Tok å slo opp på tolltariffene, og så vidt jeg kan lese ut av de. Er det ikke toll på våpen og våpendeler.

 

http://www.toll.no/upload/tolltariffen/Tolltariffen_2012.pdf kapittel XIX (93) side 93-1 - 93.2

 

Punkt for avtrekker til rifle er 93.05 underpunkt .2000

 

Pakken skulle ha gått til vanlig forenklet fortolling, og mva + gebyr betalt ved avhenting av pakken. Dette er nok enda en av tabbene fra posten angående våpendeler.

 

Du kan jo nytte høvet til å spørre hvorfor så ikke har skjedd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...