Jump to content

Spørsmål ang Pilla skytebriller


vepern

Recommended Posts

Hallo Pilla brukere!

Er eier av modellen Blade med 40% standard HDX linsa og er meget godt fornøyd.Ønsker nå å kjøpe noen ekstra Blade briller med andre glass. Den jeg har nå funker bra for meg i dagslys-blå himmel med lav sol i rygg til medium dårlig lys i overskyet vær.Første linsa jeg er ute etter er den som er best på dårlig lys.Ønsker å skvise ut det siste som er av dagslys for skyting.I de forhold der man ikke ser godt nok uten briller.Overgangen fra de jeg har nå til full stopp for skyting for dagen.Til Blade så er det max orange 80% som er den lyseste linsa som det er å få tak i.Vil denne oppfylle kravene mine?Hvordan jobber High Contrast 85%gold og Standard HDX 55% iforhold til dårlig lys?

Trenger også briller for høy sol til sol med sterkt lys over snødekt mark?

Hvem av linse familiene(Standard/max orange/high contrast) er best på snø i alle forskjellige lysforhold? Hvordan er forskjellen på 40% standard linsa som jeg har nå og 40% til max orange både på barmark og snø?

Hva anbefaler dere som er eiere og brukere av Pilla?Alt av info er av interesse! Ta med også hva dere bruker til de forskjellige forhold og hvorfor etc.Er jo forskjell fra person til person hva øyet trenger.Men det går an å lage seg et bilde av hva man selv/andre trenger viss man hører litt om hvilken linse og hvorfor samt hvor lys sensitiv man er.

Grunnen til jeg har valgt modellen Blade er fordi de sitter som et skudd på hode med ørepropper.De har også et meget godt synsbilde med sitt hel glass.Var tidligere eier av modellen Hawk med 3glass i sport serien 25-50-75% + et max orange 65% panther glass som passer på Hawk.Der brukte jeg 25 i sol og 50 i overskyet til middels dårlig lys med godt resultat.Følte ikke at 75% gjorde så mye i dårlig lys.Så den ble brukt veldig lite.

Max orange 65% linsa brukte jeg ikke så mye da den ble for lys for godt lys-overskyet vær og for mørk for dårlig lys.Grunnen til at jeg solgte settet var fordi at dem ikke satt godt nok fast på hode med ørepropper.De satt knall med hørselsvern men ønsker ikke å bruke det.Har testet panther,puma og tomcat i butikk der de 2 første ikke passet noe spesielt.Tomcat`n satt som et skudd men har lavere beskytelse og sysnbilde en ønskelig.Outlaw`n har jeg ikke prøvd men tipper den sitter bra da Tomcat`n satt så bra som den gjorde.Den er rimelig drøy på pris.Derfor har jeg godt for Blade serien.

Blade serien fås kun i linsene Standard HDX 15-25-40% og Max orange 40-65-80%.Synd dem ikke finnes i High Contrast. Kunne ha godt tenkt meg å ha prøvd dem. Hva anbefaler dere blandt disse?Må dere nedpå 15% std for å skyte over snødekt mark med sterk sol eller klarer dere dere med 25% std?

Tenker på å kjøpe meg en minimalt lite brukt 25% std for en god penge + max orange settet og selge 65%`n.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, Jeg kan gi deg litt info om hva jeg bruker,hvordan og ikke minst hvorfor jeg har gjort dei valgene jeg har. Først av alt så har jeg den utgaven som i dag går under navnet Outlaw, skjønt jeg har en tidligere utgave. Lurer meg på om det ikke var Puma. Etter noen år med Compak,Fitasc Sporting og leirduesti kan jeg si at jeg bruker 65% definetivt mest. Her snakker vi tilnærmet 100%. Dette kommer jo ann på ditt eget syn og hvordan du skyter. Skal ærlig innrømme at jeg har tatt meg selv i å tenke at det hadde vert greit å byttet til 40% eller 25% glass i enkelte situasjoner, men det gjør jeg så godt som aldri. Jeg velger heller litt for mye lys enn for lite lys. For meg er det viktigere å se dua klart og tydeligt mot bakgrunn, typisk sporting hvor man må skyte den ene dua høyt oppe på himmelen for så å få ei lav due som går mellom busker og kratt :winke1: Så her må man barre kjenne på det selv å se hva som passer best. Når det er sakt kommer jeg til å gå til anskaffelse av 85% gul eller blankt glass. Disse skal kun brukes når det regner, eventuellt er kraftig overskyet. Compak og Sporting har som kjent brillepåbud. Jeg vil tippe at NJFF også innfører dette ved neste annledning.

 

Jeg er av typen som forandrer på minst mulig og har samme trangboringene i begge løpene, halv/halv eller full/full. Med andre ord så er det ikke lett å gi andre folk tips. Men vær bevist på hva du velger og hvorfor du velger nettopp det er vel det beste tipset jeg kan gi.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med Pilla Panther No-post i 3 sesonger nå, og er godt fornøyd. Skyter jegertrap / nordisk trap. Det jeg har / har hatt av linser er følgende:

 

Har:

Standard HDX 25 LTM (bronze / brun) - Allsidig linse som er fast i bruk i sol. Meget bra mot lys/varierende bakgrunn.

Standard HDX 40 LTM (bronze / brun) - Allsidig linse som er mitt mest brukte. Meget bra mot lys/varierende bakgrunn.

High Contrast 50R LTM (rød / oransje) - Bra linse i overskyet vær / ved litt dårligere lys.

High Contrast 65G LTM (gold / gul) - Favoritten i dårlig lys, i flomlys og mot snø. Gult glass "lyser opp" bra.

High Contrast 80G LTM (gold / gul) - Mitt lyseste glass. Har ikke brukt dette noe særlig, da jeg synes at 65G funker vel så bra.

 

Har i tillegg hatt:

Standard HDX 15 LTM (bronze / brun) - Meget bra i direkte sollys. Ble ikke brukt mye, da jeg som regel foretrakk 25 LTM.

Max Orange 65 LTM (rød/oransje) - Var en periode min mest brukte linse. Super mot grønn / brun bakgrunn, men jeg likte ikke hvordan denne viste dua mot lys bakgrunn (overgang skog / himmel). Kan gjerne være øya mine som sliter med slik bakgrunn, men jeg foretrekker Std HDX 40 LTM.

Max Orange 80 LTM (klare / rosa) - Lite brukt. Var nesten klare, med et rosaskjær. Ble brukt i dårlig lys, men jeg synes at 65G fungerer bedre i slike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et sett Panter Post, som jeg kjøpte brukt. Det var med 3 glass. Et bronsjefarget som det står 25 på, og 2 røde som det står 55 og 65 på.

Jeg vet ingenting om disse glassene, men har forstått det slik at tallet angir graden av lys som slippes gjennom? Eller er jeg helt på jordet?

 

Finnes det mange slags kvaliteter av glass til Panter post? Eller er det kun disse http://pilla.myshopify.com/collections/ ... her-lenses" target="_blank I så fall må det glasset som det står 65 på være et "Max orange", "High contrast" eller "Varia" Hvordan finner jeg ut dette?

 

De andre må være standard.

Link to comment
Share on other sites

Tallene viser hvor mye lys (i %) linsene slipper gjennom, ja. 15% LTM er rimelig mørke mens 99% LTM er nesten klare.

 

I rullgardinmenyen på siden du linket til finner du dagens utvalg av glass/linser. Men det er mulig at utvalget har vært annerledes tidligere, hvor brillene het hidefspex. Står det 65 på linsene dine er det nesten garantert Max Orange. High Contrast 65 står det ihvertfall 65G på. Varia er vel såpass nytt at du sannsynligvis hadde visst om det var slike du hadde.

 

Her er forøvrig en katalog som er informativ:

http://issuu.com/pilla/docs/pilla_shootingbrochure_2010

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei, jeg har fått ett par pilla Outlaw x skytebriller, men har ikke så veldig god peiling på merkingen på glassene.

Det ene glasse er rød/oransj merket 52hc.

Det andre glasset er gult og merket med 58hc

Det tredje glasset er lilla og merket med 44n.

Jeg lurer på hva tallene betyr og bokstavene som står etter tallene, og eventuelt når dere bruker de forskjellige glassene og hvorfor

 

Håper det er noen erfarene skyttere som har noen svar:-)

På forhånd takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Pilla Outlaw X i 2 år nå. Jeg kjøpte speciality kitet som dette http://www.brierleyguns.com/shooting/Outlaw-X---Speciality-Kit.html

 

Etter 2 års bruk så bruker jeg desdert mest den lilla 46N linsa. Da jeg skyter sporting og sti mot mye skogsbakgrunn, så er den linsa ideell da den demper det grønne og fremhever det oransje i dua. Får også veldig god kontrast når du får duer med svartsida mot deg. Den fungerer meget godt som ei godværslinse/allroundlinse. Den røde 52HC linsa bruker jeg når det er er litt mørkere lys, som ved tunge regnværsdager, og den er utmerket der da denne er en høykontrastlinse.

Den gule 58HC linsa skal være veldig god i tåke, men jeg har ikke ennå skutt i slike lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har fått ett par pilla Outlaw x skytebriller, men har ikke så veldig god peiling på merkingen på glassene.

Det ene glasse er rød/oransj merket 52hc.

Det andre glasset er gult og merket med 58hc

Det tredje glasset er lilla og merket med 44n.

Jeg lurer på hva tallene betyr og bokstavene som står etter tallene, og eventuelt når dere bruker de forskjellige glassene og hvorfor

 

Håper det er noen erfarene skyttere som har noen svar:-)

På forhånd takk:-)

 

 

Tallene er hvor mange prosent lys som linsa slipper gjennom (transmittance) og hc betyr high contrast.

46N linsa jeg bruker mest har 46% transmittance og "n" betyr neutralizer.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...