Jump to content

Lading av 9,3 x 62 Swift A-Frame 300 Gr.


Blaser-R8

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal lade 9,3 x 62 patron med kule Swift A-Frame 300 Gr. kule og krutt N 150. Jeg følger Ladeboken Utgave 6 som sier at patronlengden skal være 83 mm. Når jeg setter i kulen til krymperillen på kulen så blir patronlengden 80 mm.

Da er spørsmålet mitt; er det galt eller farlig å sette ned kulen så langt ned i patronen som til krymperillen. Jeg forstår ikke annet enn at man skal sette kulen så dypt som til krymperillen på patronen, men da blir lengden altså bare 80 mm.

 

Er det noen her som har erfaring med denne patronen og kulen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen erfaring med denne kula i dette kaliberet, og kjem nok heller aldri til å få det. Til mitt bruk vil det vera meir aktuelt med same kula i 250grs, eller ei mjukare kule i tung utgave. Men reint generelt kan eg seie at du bør setja kula til krymperilla viss du skal krympe, og viss ikkje gjer du som du vil - så lenge du har nok friflukt. Trykket blir jo litt høgare viss du set kula veldig djupt, men med denne krut/kule-kombinasjonen er det neppe særleg fare for overtrykk om kula kjem for djupt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

 

Med den rekylen og tung kule så bør den krympes i kryperilla hvis man skal ha patroner i magasinet, ellers kan man risikere at kula beveger ser i hylsa.

 

Da får jeg lade noen patroner med alternativ kruttmengde og testskyte på skyttebanen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at kulene krabbar ned i hylsa i dette kaliberet, men så brukar eg vanlegvis såpass tregt krut at hylsa er full òg... (det står 9,3x63 i overskrifta, men sidan denne er svært uvanleg og det står 9,3x62 i teksten reknar eg med det er den siste du meiner?)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig merner jeg 9,3 x 62... skrivefeil i farta. :-)

 

Jeg ladet makladning etter Ladeboken med med 58,0 Grains N 150 krutt. Det gikk fint og det er palass, men kruttet blir komprimert etter spesifikasjonen i Ladeboken.

 

Måtte slå opp i Ladeboken for å sjekke krymp, og må innrømme at jeg husket feil.

 

Sitat fra Ladeboken:

"Normalt trenger du ikke tenke på å krympe hylsemunningen i rilla på kulene. Det er helt unødvendig på vanlig jaktammunisjon. Men lader du for bøylefifler med rørmagasin, f.eks. en 45-70, må hylsemunningen forsynes med en god krymp. Detter for å hindre at kulene skyves dypere i hylsa når rekylen dunker patronene mot hverndre i magasinet. Krymp er også påkrevet for grovkalibrede magnumpatroner i boltrifler, fra 375 H&H og oppover. Også grovkalibrede dobbeltriflepatroner kan trenge en god krymp, men da for å hindre at kulene krabber ut av hylsa i venstreløpet når du fyrer av høyre."

Sitat slutt.

 

Får eksperimentere litt med hvor dypt kula bør settes for å passe mitt våpen best. Må også sjekke friflukten.

 

Setter pris på tilbakemeldingene. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser ikke helt poenget med å bruke steinharde kuler (Swift) i øvre vektklasse i 9,3x62. I den farten (eller mangel på sådan) denne patronen gir vil du sannsynligvis få en beskjeden ekspansjon allerede før hundre meters hold. Bruk lettere eller ivertfall bløtere kulekonstruksjoner i dette kaliberet.

Finn friflukten for børsa di og bakk etpartre millimeter. Overse krymperilla.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...