Jump to content

Rifle til Småvilt


beech

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på jakt etter en ny rifle til småvilt.

Tenkt å jakte mest rype, og toppjakt på storfugl.

 

Sett litt på 22.lr, er dette litt lite kaliber ?

Også sett på .223, det blir vel kanskje litt i det groveste laget?

 

Sett meg lei på at jeg aldri kommer på hold på rypene med hagla! :wink:

 

Mvh:

B

Link to comment
Share on other sites

Søk litt på forumet, så finner du at dette er nær utdebattert.

 

.22LR er ikke tillatt på storfugl, og om det var, så er det et marginalt kaliber på storfugl.

 

Du vil få foreslått alt mellom 7x33 Sako og 243, om ikke elgbørsa i 308Win også. 22Hornet er ikke dumt, men kombinasjonen hylser i messingfolie og avarter av slurvete bygde tsjekkiske rifler er ikke optimal. Jeg ble iallefall fort lei.

222 og 223Rem, den første nå snart utdatert, 221Rem Fireball, alt mulig fins, så har du de randtente "magnumene" 17HMR, og 22WMR, de har mange fordeler, og forkjempere.

Mange på Kammeret vil på død og liv "skreddersy" patroner til formålet, og mener ofte at 222 har mer av en eller annen nostalgisk parameter enn 223 :wink: Sannheten er vel at endel av riflene den ble kamret i, har det. Finner du en Sako Vixen i 222Rem, så kjøp den for all del.

 

Skal du jakte rype og storfugl, så vil alt dette virke. 223Rem vil være enkelt, ammomessig, sålenge du lader selv - og gi ballistikk et sted mellom 308 og 6.5x55 nivå, en fordel. På rype blir det noe dramatisk, men på større fugl ideelt, med tunge kuler, og hastigheter rundt 800m/s. Hvilken rifle en skal kjøpe i 223 er det ikke noe poeng å starte enda en tråd om...

 

22WMR vil være enda enklere, men ballistikken er litt krevende, der er vindavdrift, og der er krum kulebane, men passelig effekt i målet - og kjøpeammo. Sako Quad er vel førstevalget til de fleste skal en ha rifle i 22WMR, da kan en også kjøpe ekstra løp i .22LR. Tsjekkerne lager også slike rifler, og de er blitt litt bedre siden 70-tallet. Personlig mener jeg at 22Hornet har for få fordeler over 22WMR til at det er noen vits i å bale med 22Hornet. Men så har jeg rifle i 223 da :forvirra:

 

Et sted mellom der finner du nok kaliberet, ditt og rifla di.

 

K

Link to comment
Share on other sites

.22 LR er ikke lov og veldig utsatt for vind og dårlig kulebane. OK på rypa, men faller gjennom på det andre.

Kaliber .223 Rem er et fornuftig valg, jeg ville kjøpt en med 1:8 stigning for å kunne stabilisere litt tyngre kuler...spesielt om du tenker å lade selv noen gang.

 

Ja, det var vel egentlig det jeg mente :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en drilling hadde vært noe?

Det er litt sært.. Men jeg er fornøyd med kaliberet 219 Zipper til småvilt. Balistisk omtrent lik 222.

Jeg er nå i ferd med å brosje opp en drilling til dette kaliberet, den har en grei krage å få tak på med frosne og stressede fingre.

 

Hylser må man forme og lade selv. Sansynligvis finnes heller ingen drilling i kaliberet på markedet.

Tenker meg om.. trolig ett veldig dårlig råd som jeg nok burde holdt for meg selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...