Jump to content

Tips til hvordan kutte foam til riflekoffert ønskes


Fjørhanen

Recommended Posts

Har planer om å skaffe meg en passende riflekoffert fra Artemis eller Midway, for så å tilpasse foamen i denne til en Tikka T3 med demper, magasin, muligens også tofot. Har søkt litt etter lignende tråder, men finner ikke ut stort annet enn at man trenger en slags "foam cutter" e.l.

 

Er det noen som har gjennomført lignende prosjekt, som kan tenke seg å dele fremgangsmåte? Det er spesielt foam-skjæringa jeg undres over, f.eks. hvordan man får avgrenset hvor dypt man kutter. Jeg vil helst ha igjen rundt 5 cm foam både over og under våpenet. Må man kutte både på langs og tvers, og så lime etterpå eller finnes det en lur måte jeg ikke kommer på i øyeblikket? Det går vel til en viss grad an å varme opp noe metall og stanse ut foambiter, men da blir det ikke så pent, nøyaktig og tett som jeg vil ha det.

 

Takknemlig om noen har tips her!

Link to comment
Share on other sites

Du legger 2 eller flere lag med skumplast. Skjær ut silhuettene o topplaget. Hvis du vil være nøye; bruk en fosnes gutter (kan lages vha syrefast motstandstråd montert på en løvsagbue og en egnet spenningskilde), eller kjøpes ferdig på eBay. Google foam cutter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro på Lefdal og kjøpte en elektrisk kalkunkniv etter å ha sett en

bruke det. Kostet 250 spenn og gjør jobben enkel og greit. Er nok ikke like god til å kutte de mest intrikate detaljene som en "hot wire cutter" men man kan få det temmelig bra likevel.

Man kutter bare det øverste laget på 5 cm. I min SKB koffert er det 4 lag med skum tilsammen, hvor to lag er 5cm og to lag er rundt 1,5cm pluss laget i lokket selvsagt som er eggkartong formet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...