Jump to content

Jakthunder som fryser på post


TH1

Recommended Posts

Hadde med min 8måneder NES på elgjakt den siste uken.

Temp mellom 5 og 0C, med til tider mye snø.

Vekslet mellom posting og driving.

Ved posting merket jeg at han mer og mer lå og satt å skalv.

 

Prøvde div tiltak og endte opp med å til slutt ta han på fanget og tre fjellduken orginal over oss.

Selv da la han og skalv innimellom.

 

normal_PA180106.jpg

 

En annen NES som var med og kun drev, primært løs med dekken ente opp med lungebetenelse og kennelhoste.

 

Hvilkne erfaringer har dere med posting og kulde med jakthundene?

Link to comment
Share on other sites

For bikkjer som for folk, så er litt over 0 grader med sludd og vind verst. I slike forhold har jeg alltid et godt og foret varmedekken i sekken, sånn at bikkja slipper å fryse så mye. Bikkjene forbruker mye energi når de ligger og skjelver. Fem kuldegrader og tørr snø tåler bikkjene mye bedre, men et varmt og heldekkende dekken er alltid lurt. Bikkja blir styggfornærmet og dypt ulykkelig når han får på seg dekkenet, vil ikke vise seg for andre bikkjer! :lol:

 

319500_2066247740599_1336110213_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har bestandig med meg hundesåveposen når jeg går på jakt med hund.

Så fort jeg stopper for mat, kaffe osv så stapper jeg hund i posen å strammer den rundt halsen.

Bikkja stortrives i posen å bruker vert et sekund på å lade opp energi til neste runde i terrnget.

Annbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Skjelving med hunder trenger ikke ha noe med at dem fryser å gjøre. Det er og en metode for hunder å slippe ut energi når dem er giret/har vært giret. Tenkte bare å skyte inn dette selv om det ikke trenger å gjelde din hund, men hvis det er en hund som vet han skal ut og springe etter byttet og bare venter på kommando så er ikke det uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

joda tviler på at dette er spennings/engergi skjelven de får når de er gira.

 

Denne skjer etter å gjerne bruke en time til post og deretter kan han sitte å kikke litt.

Før han ligger seg til å sove i flere timer uten tegn til interesse for å jakte eller leke.

Det er også kun når vi sitter i ro en stund at det skjer, ikke under verken blodspor, ferskspor eller driv/tur.

Link to comment
Share on other sites

Min NES tåler godt den kulden som er vist til her.

Nå ligg denne hunden ute i hundegard heile året, heile døgnet.

Hundehuset har to kammer og det inste rommet er med ein 300 watt termostat omn.

Pelsen til denne hunden er svært tett med mykje småhår inst.

Eg har til gode å ta på andre NES-hundar med same pels.

Erfaringen min er at hundar som lever ute heile året får ein annan pels enn inne-hus-hundar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...