Jump to content

Elgbeitet på sørlandet.


Lakelander6,5

Recommended Posts

Har hatt min egen lille beitetaksering i områdene jeg jakter i, (Grimstad og Birkenes), og sett at tilgangen på godt beite for elgen er sørgelig. Beitbar rogn, osp, selje og vier finnes nesten ikke, bortsett fra langs veier og nær bebyggelse. Det som finnes av feks. rogn i snauflatene blir holdt nede. Mange spirer, men de blir nedbeitet og blir sjelden høyere enn en snau halvmeter. Har også registrert at elgen beiter mye på bjørk, einstap, og av og til romegress (beinbrekkgress). Hadde vært moro å høre fra andre her inne om beitetilstanden(e) rundt omkring...

Link to comment
Share on other sites

Rogn, osp, selje og vier utgjør hoveddelen av inntaket, (i de områder de finnes), og skal være det beste beitet. F.eks. så har jeg lest at elgen bruker fire ganger så lang tid på å fordøye bjørk i forhold til rogn. Noe som i teorien betyr at elgen kan spise fire ganger så mye rogn som bjørk, og derved få i seg mye mere næring. Er tilgangen på noen av disse fire artene god i Lyngdal?

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter i Froland har vi fantastisk med elg, og furua kommer omtrent ikke opp, vi har å dyrket mark mot hver eneste hei i området. Vi har ca 11.000mål og 6 elg. Vi har sett 42 elg på 4 dager.. Naboterengene sliter.. Vi har mye kuer og kalver, store kalver og store Okser, men nesten ikke ungdyr da.. Så vi har nesten ett problem, men utrolig moro med så mye elg :)

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter i Froland har vi fantastisk med elg, og furua kommer omtrent ikke opp, vi har å dyrket mark mot hver eneste hei i området. Vi har ca 11.000mål og 6 elg. Vi har sett 42 elg på 4 dager.. Naboterengene sliter.. Vi har mye kuer og kalver, store kalver og store Okser, men nesten ikke ungdyr da.. Så vi har nesten ett problem, men utrolig moro med så mye elg :)

 

Må være 10-11 elg dere har sett hver eneste dag. Kan ikke klare å tro at det er en slik stamme det borte, med mindre det har noe med brannen å gjøre :P

Link to comment
Share on other sites

ok ett godt stykke fra brannen i mykland.. Ja de tror vi tuller, så har hatt beiteskade telling osv og de kan ikke tro det stemmer.. Er helt merkelig.. Så var noen nå som ville gå igjenom stammen og hva vi har gjort for å få den slik.. Mye rikitg forvaltning, gode beite områder, fikk tatt lederhinna for hjorten så den stammen spredte seg litt osv. Vi skyter sjeldent store okser selv om vi ser de, har vel sett 3 stk på mellom 12 og 16 takker de siste årene her..

Link to comment
Share on other sites

Må være 10-11 elg dere har sett hver eneste dag. Kan ikke klare å tro at det er en slik stamme det borte, med mindre det har noe med brannen å gjøre

Er de 10 mann i skogen på 10 000mål så bør de vel klare å se 10 elger? Jeg har surret rundt på drøye 2000mål, og ser nå stort sett en elg eller vel det per dag - var det 10 av meg så ble det fort 10 elg?

Noen av disse elgene var ikke til å få skutt, som vanlig stang ut - og noen har vært "feil elg", bla. hadde jeg to forskjellige voksne kyr på kornet. Men vi skulle ikke ha voksen ku - var jeg blitt fortalt :roll: Skogen er vel ikke full av elg akkurat, men det er nå elg her. Noen små elg.

At folk ser mange elg betyr ikke så mye om stammen som hvem som ser dem. Send min svigermor til skogs, hun finner ikke elgen i dyrehagen engang, eller en dreven elgjeger - så er det elg overalt...

fikk tatt lederhinna for hjorten så den stammen spredte seg litt osv

Mener du at det er bra for elgbestanden å ta ut hjort? Min oppfatning er at de bruker helt forskjellige deler av terrenget. Men jeg vet ikke, jeg aner faktisk ikke nøyaktig hvilket dyr det er som beiter ned alle løvtrærne. Til og med eika.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi driver med driv jakt og det er kun skyttere som får registrere sett elg.. Kan godt være noen er de samme men er ikke 10 elg vi har sett om å om igjen... Har altid hatt mye elg her. Teller mye på jordene før å etter jakta å. Hadde 4 kuer med tvillinger i fjor... Naboterrenget som jaktet endel etter vi var ferdig så å fantastisk mye elg iår, de hadde ikke sett så mye på år å dag..

Ja hjorten jager elgen, vi har sett det på jordene, hjorten beiter og elgen kommer utpå å da blir den jaget. Hadde en liten flokk med hjort som holdt seg i ett tereng som det før var mye elg, de forsvant da hjorten ble mange nok. Etter hinna datt spredte flokken seg og elgen kom tilbake etter noen år meg hjorte dominans så at det har noe å si er helt klart. Begynt å flokke seg litt i ei ny hei nå å da merker vi at det er betraktelig mindre elg der nå.. Men er nok ikke likt over alt men her er det sånn ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...